Het is nu di maart 19, 2024 7:44 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Reis naar Polen 
Auteur Bericht
Melting
Bericht Reis naar Polen
Beste allemaal,

ik ga komende zomer een reis naar Oost Polen maken, om daar een bezoek te brengen aan o.a. het Majdanek memorial, voormalig vernietigingskampen Treblinka en Sobibor. Op de laatste dag wil ik een bezoek brengen aan de Wolfsschanze in noord-oost Polen.

Hebben jullie nog tips over dingen die ik moet bezoeken als ik toch in noord of oost Polen ben?

B.v.d.


di apr 14, 2015 6:25 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Lennard

Geregistreerd:
do maart 26, 2015 9:29 pm
Berichten: 320
Woonplaats: Utrecht
Bericht Re: Reis naar Polen
Dag Melting,

Als je toch die kant op gaat zou ik eens kijken op de website van Stichting Sobibor. Zij maken jaarlijks een studiereis naar die regio en hebben daardoor best wat lokale kennis opgebouwd. Zie http://www.stichtingsobibor.nl/reizen/studiereis/ en verder. Het kan je wellicht interessante ideeën geven voor stops. Het Belzec Memorial is iets wat ik mij voor kan stellen dat bijvoorbeeld interessant voor je kan zijn. Ik weet uit mijnn hoofd niet of er nog veel in Lublin te zien is, maar door de getto-historie zal dat ongetwijfeld ook zo zijn.

Buiten dat is Polen in de zomer sowieso een prachtig land!

Succes!

_________________
"Every soldier must know, before he goes into battle, how the little battle he is to fight fits into the larger picture, and how the success of his fighting will influence the battle as a whole." Field Marshal Bernard Law Montgomery


di apr 14, 2015 9:20 am
Profiel
Melting
Bericht Re: Reis naar Polen
Alvast bedankt Lennard. Ik ga de site even bekijken.


wo apr 15, 2015 7:00 pm
Wijnhoven
Bericht Re: Reis naar Polen
We zijn in 2011 die kant op geweest en deden onder meer het Openluchtmuseum Mniszew aan. Is zeker de moeite waard. Ligt zo'n 90 kilometer van Treblinka.
Afbeelding
Afbeelding

Flugplatz Rastenburg (tegenwoordig Flugplatz Ketrzyn Wilamowo) Waar het vliegtuig van Von Stauffenberg wachte na de aanslag en tevens de standplaats van Hitlers privé vliegtuig. Zo'n 6 kilometer van de Wolfschanze.
Afbeelding

Bunkercomplex in Mamerki (Hoofdkwartier Duitse Leger OKH "Anna") op zo'n 15 kilometer van de Wolfsschanze.
Afbeelding
Afbeelding

Sluizencomplex van het Masurische Kanal (Oberschleuse Fürstenau) Ongeveer 10 kilometer van bunkercomplex Mamerki.
Afbeelding

Vergeet in Treblinka ook niet om kamp 2 te bezoeken zo'n 2 kilometer verderop. En pas op voor de muggen in dat gebied, die zijn 4 keer zo groot als in Nederland en bijzonder agressief :)


zo apr 19, 2015 3:15 pm
Melting
Bericht Re: Reis naar Polen
Bedankt voor de informatie Wijnhoven. Ik ga het zeker meenemen. :D


ma apr 27, 2015 7:43 pm
Mich7580
Bericht Re: Reis naar Polen
Een aantal jaren geleden zijn wij ook naar Polen (2x) geweest. In de buurt van Lublin, waar Majdanek ligt, kun je ook nog vernietigingskamp Belzec bezoeken. Is niet heel veel van te zien maar als je toch in de buurt bent..... Als je wat langer in Lublin verblijft zou je ook nog naar een Russische markt kunnen gaan, daar worden veel WO2 spullen aangeboden. Ik heb daar destijds veel gekocht, zoals gasmaskerbussen, bajonetten, insignes, wapens, uitrustingsstukken etc. Het enige is dat je niets van voor 1945 mag uitvoeren.

En ik weet niet of je met de auto gaat, want dan kun je op de heen- en terugreis ook nog heel veel bezoeken. De eerste keer zijn we direct naar Lublin gereden want we verbleven bij Poolse vrienden. Van daaruit hebben we Majdanek, Belzec, Sobibor en Treblinka bezocht en het voormalig getto van Warschau. Op de terugweg zijn we langs Auschwitz gegaan. De tweede keer hebben we het uitgebreider gedaan. Weer naar vrienden in Lublin, maar op de terugweg zijn we eerst naar de Wolfsschanze gereden om van daaruit schuin naar beneden te rijden naar Lodz (getto). Toen vernietigingskamp Chelmo (aan de Narev, ofwel Kulmdorf) bezocht om zo verder te rijden richting Gross Rosen. Bij Görlitz de grens over richting Buchenwald, daarna naar Berlijn en Sachsenhausen en zo verder richting ravensbrück en Neuengamme bij Hamburg. Nu weet ik niet precies de volgorde meer, maar we zijn ook nog in Dora Mittelbau geweest waar de V raketten gemaakt werden (aanrader trouwens) in de buurt van Nordhausen. Als laatste naar Bergen Belsen geweest en zo terug naar huis.

Maar daarnaast heeft Polen veel meer moois te bieden, zoals de zoutmijnen bij Krakau, Chestokova bedevaartplaats, bialowieza natuurpark, veel kastelen in Galizie.... En de meren en naaldbossen in Masurie zijn ook schitterend....

Veel succes met je reis naar Polen


di jun 23, 2015 9:31 am
Melting
Bericht Re: Reis naar Polen
Dank je Mich7580. Ik ga met het vliegtuig, dus spullen kopen zal niet verstandig zijn. ;)
Ik heb wel een auto gehuurd, dus zal wel wat dingen tegenkomen die niet gepland zijn.

Belzec wilde ik er ook bij pakken inderdaad.
Auschwitz, Buchenwald, Sachsenhausen, Neuengamme, Dora Mittelbau, Bergen Belsen heb ik ook allemaal al gehad.
Blijft elke keer weer indrukwekkend. Dat zal nu dus niet anders zijn.

Helaas zit mijn vakantie al behoorlijk volgepland, anders had ik graag wat kastelen bezocht.
Maar bedankt voor het delen, Mich!


vr jun 26, 2015 6:51 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group