Het is nu di maart 19, 2024 12:21 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Royal Navy Submarine Museum‏‏‏/Portsmouth Naval Memorial‏‏‏‏ 
Auteur Bericht
Wijnhoven
Bericht Royal Navy Submarine Museum‏‏‏/Portsmouth Naval Memorial‏‏‏‏
Afbeelding
Afgelopen mei bezochten we het Royal Navy Submarine Museum in Gosport (Portsmouth UK) waar o.a.
de Britse onderzeeër HMS Alliance te bezichtigen is. Engeland had maar weinig onderzeeërs die geschikt waren voor de gevechten in de Pacific en speciaal voor dit doel gaf de Marine in 1943 opdracht tot de bouw van de A klasse (Amphion) onderzeeërs.
Een aantal was op tijd klaar om nog aan WWII deel te nemen. De A klasse zal later nog een belangrijke rol gaan spelen in de koude oorlog.
In 1979 begint de Marine met de ambitieuze taak om de laatste zeewaardige onderzeeër uit WII te behouden. In 1982 gaat de Alliance definitief met pensioen en begint het aan zijn tweede leven als museumschip en memorial voor de meer dan 5300 Britse bemanningsleden van onderzeeërs die hun leven verloren in zowel oorlog als vredestijd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Torpedobuizen voorzijde

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Onze trouwe kameraad Masjel kijkt even of de kust veilig is :) (je weet maar nooit)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Machinekamer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
De Biber 105. De kleinste onderzeeër in de Kriegsmarine. Deze Biber is
o.a. ingezet in Noorwegen en is nog steeds zeewaardig. De Biber had twee externe torpedo's en bood
plaats aan een bemanningslid. Van de 109 Bibers haalde er maar 32 het eind van de oorlog.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
HMS X24 mini onderzeeër die plaats bied aan 4 bemaningsleden. De onderzeeër werd ingezet bij
twee missies voor de kust van Noorwegen (operation Guidance & operation Heckle) waarbij
een drijvend dok dat Duitse onderzeers repareerde tot zinken werd gebracht.
Afbeelding

Afbeelding
Het is dan wel geen WWII maar ik vond hem zo leuk. De Turtle uit 1776. (Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog)
Afbeelding

Afbeelding

Portsmouth Naval Memorial‏‏‏‏‏
Het Portsmouth Naval Memorial herdenkt de zeelieden van de Royal Navy uit de eerste en tweede wereldoorlog.
Op de muur staan de namen van 9,667 zeelieden uit WWI en 14,918 uit WWII.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Twee van de zeeforten die voor de kust van Portsmouth te vinden zijn. In de 19 eeuw gebouwd en vooral bedoeld als
verdediging tegen de Fransen. Tijdens WWII stonden er luchtafweer op de forten en werden ze gebruikt ter verdediging van de marinehaven en de scheepswerf van Portsmouth. Ondanks de 67 luchtaanvallen op Portsmouth (3 grote) heeft de luchtafweer op de forten weinig te doen gehad.
Afbeelding
Fort Horse Sand
Afbeelding
Fort Spitbank


do aug 28, 2014 4:16 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Royal Navy Submarine Museum‏‏‏/Portsmouth Naval Memorial
Knappe foto's

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr aug 29, 2014 9:28 am
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Horsa

Geregistreerd:
vr maart 28, 2008 6:58 pm
Berichten: 558
Woonplaats: Ede
Bericht Re: Royal Navy Submarine Museum‏‏‏/Portsmouth Naval Memorial
Dit is ook een mooi beeldverslag. Ik moet echt nog eens naar Portsmouth.

_________________
Arjan Vrieze

"The losses were heavy, but all ranks would willingly undertake another operation under similar conditions…We have no regrets."
Major General Robert Urquhart - Commander of 1st British Airborne Division


vr aug 29, 2014 10:04 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Royal Navy Submarine Museum‏‏‏/Portsmouth Naval Memorial
Toeval of niet.

In een Noord-Hollandse krant van heden, zaterdag 30 augustus 2014, lees eenzelfde verhaal plus de grote foto van de HMS Alliance.

Text en foto van Rien Floris


za aug 30, 2014 1:00 pm
Wijnhoven
Bericht Re: Royal Navy Submarine Museum‏‏‏/Portsmouth Naval Memorial
Eisbein schreef:
Toeval of niet.

In een Noord-Hollandse krant van heden, zaterdag 30 augustus 2014, lees eenzelfde verhaal plus de grote foto van de HMS Alliance.
Text en foto van Rien Floris


Ja dat is inderdaad toevallig. Ik ken die Rien floris echter niet en kan eerlijk gezegd het bewuste artikel ook niet vinden op internet. Maar ik ben wel nieuwsgierig. Kan je mij vertellen om welke krant het gaat ?


za aug 30, 2014 1:31 pm
Wijnhoven
Bericht Re: Royal Navy Submarine Museum‏‏‏/Portsmouth Naval Memorial
Eisbein schreef:
In een Noord-Hollandse krant van heden, zaterdag 30 augustus 2014, lees eenzelfde verhaal plus de grote foto van de HMS Alliance.


Ik heb hem gevonden. Moest me wel eerst even registreren. Staat verder los van mij maar hij is er blijkbaar ook geweest. Zo te zien hadden wij wel veel beter weer.
Thanks voor het melden.


za aug 30, 2014 1:58 pm
Brain Blijderveen
Bericht Re: Royal Navy Submarine Museum‏‏‏/Portsmouth Naval Memorial
Mooie foto's bedankt voor het delen


zo sep 07, 2014 12:59 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group