Het is nu do maart 28, 2024 7:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
"Detonators" bij de Waalbrug in Nijmegen 
Auteur Bericht
jw1985
Bericht "Detonators" bij de Waalbrug in Nijmegen
Het blijft voor mij een interessant vraagstuk: waar bevonden de detonators zich waarmee de Waalbrug bij Nijmegen zou moeten worden opgeblazen?

Ik heb een beetje rondgekeken (voornamelijk online) en duidelijkheid is er nog altijd niet. Toch lijkt het er volgens mij sterk op dat de detonators mogelijk in de bunkers in het Valkhof waren gevestigd (hier zat de Duitse genie onder leiding van Untersturmführer Werner Baumgärtel). Het lijkt me vrij logisch (maar wat is logisch :wink: ) dat de genisten die de explosieven hadden geplaatst ook verantwoordelijk waren voor de ontsteking ervan.

Mijn vraag aan jullie: zouden jullie op mijn stelling willen schieten of eventueel bevestigen met behulp van bronnen die ik nog niet ben tegengekomen?

1. “the first German troops to arrive in Nijmegen (by truck and bycicle) were a compagny of engineers under SS-Lieutenant Baumgaertel , who began to prepare the bridges for demolition in anticipation of an express order from Model’s HQ, as well as defenses of the southern approaches to the bridges.“

Bron: A magnificent disaster, the failure of Market Garden, the Arnhem operation september 1944. Auteur David Bennett.

Hieruit blijkt dat de genietroepen onder Baumgärtel zich bezighielden met het plaatsen van explosieven bij de Waalbrug.

2. “Euling […] set up an observation post in the Belvedere. In the Valkhof, on the summit were stationed Baumgaertels engineer company and an artillery observation post under SS-Captain Krueger.”

Bron: A magnificent disaster, the failure of Market Garden, the Arnhem operation september 1944. Auteur David Bennett.

Hieruit blijkt dat de Duitse genisten zich op de top van Het Valkhof bevonden (mogelijk in één van de drie daar aanwezige bunkers?).

Zie ook: 4. “Untersturmführer Werner Baumgaertel held strongpoints in the centre of the Valkhof Gardens and in the Belvedere”

Bron: We were Brothers in Arms. Auteur Frank Clark

4. “The plan that Lieutenant Colonels Gouldburn and Vandervoort agreed was that the Grenadier infantry would assault Hunner Park and the Valkhof, while Vandervoort’s 2/505 PIR would attack enemy positions on the northern edge op the Kaizer Lodewijk roundabout”

bron:We were Brothers in Arms. Auteur Frank Clark


De Grenadier Infantry viel dus de posities van de Duitse genisten in het Valkhof aan.

Hoe houdbaar is dus de stelling dat de detonators van de Waalbrug in (de bunkers op) het Valkhof waren gevestigd, en dat deze zijn vernietigd tijdens de aanval van de Grenadier Infantry?

Brand maar los! :D


ma mei 26, 2014 9:16 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group