Het is nu do maart 28, 2024 11:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Oorlogsmonument in Doorn weer schoon 
Auteur Bericht
blokstok

Geregistreerd:
zo mei 28, 2006 4:59 pm
Berichten: 59
Woonplaats: Leersum
Bericht Oorlogsmonument in Doorn weer schoon
Je hoort het vaak, dat de jeugd van nu niet meer te interesseren is voor WW2.
Dit verhaal kwam ik tegen en bewijst het tegendeel.

Afbeelding Afbeelding

DOORN - Een groep van zeven jongens (Wouter, Ruben, Mike, Lars, Marten, Boaz en Joshua) heeft afgelopen woensdagmiddag weer het Oorlogsmonument in Doorn schoongemaakt. Een jaar geleden startte Joshua Kamp de schoonmaakactie na een emotionele oproep van Oud-Doornaar Adrian Hovestad. Hovestad woont in Canada en was een paar weken bij zijn zus in Doorn op bezoek. Hij was ontsteld over de slechte staat van het Oorlogsmonument. In NieuwsbladDeKaap.nl zei hij: 'Zo eer je je bevrijders niet'. Joshua Kamp stuurde Hovestad een brief en beloofde hem het Oorlogsmonument schoon te maken. De groep van jongeren breidde zich steeds verder uit. Inmiddels zijn ze alweer een jaar bezig.

De jongens worden door de gemeente geholpen. Zij stelt bezems en vuilniszakken beschikbaar. Joshua is hier zeer tevreden over. Echter, hij heeft nog wel een paar wensen. Bij het oorlogsmonument zitten nog wel eens hangjongeren die er een bende van maken. Ze gooien bierflesje kapot of schrijven nare teksten op de zitbanken. Hij zou graag zien dat deze jongeren wat meer respect tonen voor de omgeving. Joshu: ,,Ik zou het goed vinden als er wat meer verlichting in de avond rond het monument kan komen. Ook een paar extra vuilnisbakken zouden het goed doen. Misschien kan de gemeente een bord met uitleg plaatsen zodat mensen begrijpen dat dit een bijzonder stukje Doorn is. De gemeente zegt hiervoor geen geld te hebben. Als er bedrijven zijn dit ons willen sponsoren zou dat heel mooi zijn."

Joshua heeft regelmatig emailcontact met Adrian Hovestad. Hij volgt de verrichtingen van de jongens met grote belangstelling. ,,Ik stuur iedere maand een email naar Canada. Soms met een foto. Adrian is heel erg trots op ons. We hebben ook al in een Canadese krant gestaan. Hij wil volgend jaar nog een keer naar Nederland komen. Dat zou mooi zijn, want hij wordt al oud. Ik heb eigenlijk nog een grote wens voor hem. Enkele jaren geleden stond er een mooi hek rond de Canadese Esdoorn naast het monument. Het hek was een geschenk van de Canadese overheid. De gemeente heeft het hek verwijderd. Het staat nu bij een bedrijf in Leersum. Ik zou graag zien dat het hek weer opgeknapt terug wordt geplaatst. Zou het niet mooi zijn als Adrian volgend jaar komt hij het hek officieel kan terugplaatsen? We zijn dan aan hem en alle mensen die voor onze vrijheid zijn gestorven verplicht. Ik hoop dat de gemeente dit leest en ons hierbij wil helpen", aldus de jonge Doornaar.
De jongens maken iedere laatste woensdagmiddag van de maand vrijwillig het Oorlogsmonument schoon.

Bron: Nieuwsblad DeKaap

_________________
The eagle will always scream for our fallen brothers


ma okt 11, 2010 12:40 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group