Het is nu vr maart 29, 2024 11:03 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Foto's bijzondere plekken slag om Arnhem 
Auteur Bericht
John S.
Bericht 
Hoe zijn ze gesneuveld? Artillerie? MG-vuur?


wo jul 21, 2010 6:23 pm
Pieter F
Bericht Re: Foto's bijzondere plekken slag om Arnhem
koos24 schreef:
Kortom, jullie zijn nog niet van me af deze zomer.

Gelukkig maar! :wink: Want het is wederom een mooie reportage!


do jul 22, 2010 11:50 am
Tanker
Bericht 
Hopelijk vind Koos het ok dat ik een aanvulling heb voor zijn project.
Het betrefd verzoekvraag van Jelle.
Hoek Klingelbeekseweg - Utrechtseweg Toen en Nu.
Ik heb nog nooit foto's geplaatst , dus hoop dat dit lukt.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

EDIT Pieter F: weergave foto aangepast i.v.m. de lay-out van het forum.


do jul 22, 2010 4:13 pm
Tanker
Bericht 
Lukte dus maar half, hier de Nu foto.
Afbeelding


do jul 22, 2010 4:15 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Heel mooi Tanker.
Wat ik mij nu afvraag is of die bewoners weten dat er 66 jaar geleden een kanon haast in hun woonkamer stond?

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


do jul 22, 2010 4:28 pm
Profiel
koos24
Bericht 
paling schreef:
Erg mooie repo Koos! Ik ben van plan om in September naar Arnhem te gaan en wilde eigenlijk de Liberation Route doen maar denk dat daar ook veel is wat ik kan overslaan. Heb je toevallig niet een soort VVV-route waar dit soort locaties in staan opgeslagen? :)


Vanaf museum Hartensteijn zijn wel routes en tegenover de AH
zit een VVV
Verder organiseert de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum
vele battlefield tours in en rond Oosterbeek.
Ik weet niet of je als niet lid mee mag maar je kan er een
mailtje aan wagen info@vriendenairbornemuseum.nl

Tanker schreef:
Hopelijk vind Koos het ok dat ik een aanvulling heb voor zijn project.


Super!! Hoe meer hoe beter :!:

John S. schreef:
Hoe zijn ze gesneuveld? Artillerie? MG-vuur?


Goede vraag, iemand een antwoord?


do jul 22, 2010 7:52 pm
Tanker
Bericht 
Citaat:
Hoe zijn ze gesneuveld? Artillerie? MG-vuur?


Door MG-vuur. Deze 2 behoorden tot C-Company en zijn hier al op de zondag de 17e gesneuveld. Tijdens de foto lagen ze er dus al 2 dagen.
( bron : Market Garden Then and Now. blz. 413.


do jul 22, 2010 8:33 pm
wo2-freak
Bericht 
Mooi gemaakt hoor! Ik wist niet eens dat er nog zoveel plaatsen/monumenten waren in Arnhem, die herinneren aan de bezetting/de grote slag. Echt bijzonder om dit te zien!


do jul 22, 2010 8:46 pm
Vin1
Bericht 
Jelle Y. schreef:
Heel mooi Tanker.
Wat ik mij nu afvraag is of die bewoners weten dat er 66 jaar geleden een kanon haast in hun woonkamer stond?


Dat is inderdaad wat ik mij ook wel eens afvraag als ik oude locaties bekijk aan de hand van oude foto's.
Volgens mij zullen veel mensen het ook een worst wezen en boeit het ze niet helaas...


vr jul 23, 2010 12:15 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Gave fotoreportage van deze "vergeten" plekken.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


vr jul 23, 2010 4:00 pm
Profiel
koos24
Bericht Met dank aan Jim van wo2forum
John S. schreef:
Hoe zijn ze gesneuveld? Artillerie? MG-vuur?


Jim van wo2forum wist het verhaal.


Die twee, lid van c-comp 2e para batalion, zijn gesneuveld waren de voorhoede / verkenners van de C-companie. Dus deze twee waren de eerste manschappen die de Duitsers te zien kregen toen de compagnie in zicht kwam. De Duitsers hadden al een machinegeweer opgezet om deze route af te sluiten. Veelal hadden de Duitsers de gewoonte om de verkenners te laten paseren om direct de voorhoede te kunnen beschieten. In het gunstigste geval werden de verkenners gevangen genomen.
In dit geval is dat niet gebeurd.
De Nederlandse bewoner die in het huis woont waarvoor ze zijn gesneuveld kon het rode haar van een van hen kon herinneren. Ook de uitrusting, brenmagazijnen, was later een hulp.
In gesprek met overlevenden van C-comp. kon hij achterhalen wie de verkenners van het 8-peleton (de voorhoede) waren die op dat bewuste gedeelte. En een van hen had rood haar en brenhulp!

Bij dit peleton was op dat moment ook C-company commandant Majoor Victor Dover.
Hij beschijft het moment als lopen in een stille donkere tunnel. Todat de Duitsers begonnen te schieten met o.a. lichtspoor.

Nadat het schieten was begonnen is de company de huizen aan de andere kant van de straat binnen getrokken. Omdat het donker was en de manschappen vermoeid besloot de commandant de volgende ochtend verder te gaan en de Duitse tegenaanval af te wachten.
Volgende ochtend bleek verder gaan onmogelijk en besloot hij terug te trekken richting Elisabeth Gasthuis om de onderste weg langs de rijn te pakken en zich bij Frost aan te sluiten.
Over straat konden ze niet en via de tuinen trok men terug. Er vielen veel slachtoffers omdat Duitse sluipschutters goed zicht hadden over de verschillende tuinen. De companie viel langzaam uitelkaar door gebrek aan overzicht en communicatie en Duitse acties.
De manschappen die bijeen slaagden te blijven verzamelden zich in het huis wat nu bekend staat als het airborne huis. Dit is zogenaamd het verste punt wat men bereikt zou hebben op deze route. Maar men was veel verder gekomen maar tot dit huis terug getrokken. Hier werd de grootste groep van deze compagnie dan ook gevangen genomen nadat hun munitie was opgeraakt. (Er waren ook manschappen van de South Staffords in dit huis aangekomen bleek na de oorlog.)

Het verste punt wat ze op deze route bereikt hebben is het punt waar die twee gesneuvelde verkenners liggen.

De reden dat c-companie niet via de zuidelijke rijn route ging maar via de Utrechtse weg is eenvoudig.
Hun opdracht was niet direct de brug, maar een Duits hoofdkwartier in het centrum bezetten.

Helaas blijkt dat de twee gesneuvelden Lance-Corporal William Loney (de achterste) en Soldaat Norman Shipley (vooraan) geen bekend graf hebben.


vr jul 23, 2010 11:35 pm
John S.
Bericht 
Thanx voor de opheldering !


za jul 24, 2010 10:02 am
paling
Bericht 
koos24 schreef:
paling schreef:
Erg mooie repo Koos! Ik ben van plan om in September naar Arnhem te gaan en wilde eigenlijk de Liberation Route doen maar denk dat daar ook veel is wat ik kan overslaan. Heb je toevallig niet een soort VVV-route waar dit soort locaties in staan opgeslagen? :)


Vanaf museum Hartensteijn zijn wel routes en tegenover de AH
zit een VVV
Verder organiseert de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum
vele battlefield tours in en rond Oosterbeek.
Ik weet niet of je als niet lid mee mag maar je kan er een
mailtje aan wagen info@vriendenairbornemuseum.nl


Dank voor de info!


wo jul 28, 2010 9:37 am
Staf
Avatar gebruiker
Horsa

Geregistreerd:
vr maart 28, 2008 6:58 pm
Berichten: 558
Woonplaats: Ede
Bericht 
Zeer interessante foto's. Ik heb het nog niet gechecked, maar ik vemoed dat deze onderwerpen nog niet allemaal op oorlogsmusea.nl staan.

_________________
Arjan Vrieze

"The losses were heavy, but all ranks would willingly undertake another operation under similar conditions…We have no regrets."
Major General Robert Urquhart - Commander of 1st British Airborne Division


wo jul 28, 2010 10:54 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group