Het is nu do maart 28, 2024 6:30 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Militaire blunders (mei'40-apr.45) 
Auteur Bericht
Leo
Bericht Militaire blunders (mei'40-apr.45)
Wat zijn volgens jullie de grootste militaire blunders die gebeurt zijn tijdens het verloop van de oorlog ? Ik beperk me hierbij tot de periode van mei'40 tot het einde in april '45. Uiteraard zowel van de As-mogenheden als de geallieerden.
Graag ook Uw visie op deze blunders en de gevolgen hiervan, hoe en waarom.

...-


vr jun 25, 2004 11:55 am
Leo
Bericht 
Nog even een aanpassing bij mijn vorige vraag .
Het betreft hier zowel het ETO als het PTO, vergeet dus apr.'45.

...-


vr jun 25, 2004 12:01 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Nou, aanval op Fort Eben-Emael ZOU een grote blunder geweest kunnen zijn, mits de beide machinegeweer bunkers bovenop bemand zouden zijn, alsook de luchtdoel mitrailleurs als zij 'vuur vrij' te horen hadden gekregen hadden de Duitsers hun kans om op het fort te landen zo goed als misgekeken...
maar goed, na een oorlog is het heel makkelijk om ALS te zeggen he... ;)


vr jun 25, 2004 12:13 pm
IA001
Bericht 
Operation Market Garden... het was gewoon een brug te ver. Dit verhaal spreekt voor zich denk ik..


vr jun 25, 2004 2:28 pm
Antwerp X
Bericht 
Market Garden had geen blunder geweest als de volgende blunder zich niet had voorgedaan:

In plaats van te luitseren naar het verzet, stopten de Britse troepen in Antwerpen vóór het Albertkanaal. Dat terwijl er bruggen genoeg vrij waren. De Duitse tegenstand aan de ander kant van het kanaal was op 4 septemùber bijlange na niet zo sterk, de 11th armoured zou er zo hebben kunnen doorwalsen. Maar ze wachtten. Pas drie dagen later waren ze min of meer het kanaal overgestoken, maar de Duitse tegenstand ind e Noorderpolders was nu te hard versterkt om in één trek door te kunnen naar het Noorden om daar het Duitse leger op Zuid-beveland de pas af te kunnen snijden.


Het Antwerpse verzet had blijkbaar een beter tactisch inzicht dan de Britten!


vr jun 25, 2004 2:33 pm
IA002
Bericht 
De grootste blunders waren de invasie van Rusland en de aanval op Pearl, maar eigelijk is het beginnen van een oorlog op zich al een blunder.

Market Garden was niet echt een blunder gezien het feit dat de operatie voor een zeer groot deel succesvol was en niet meer in de ogen van Eisenhouwer een voortzetting was van een breed front strategie.
Dat die enkele kilometers minder ver kwam tijdens M-G was pijnlijk voor de Britten en Polen, maar geen blunder op zich (shits happen). Een mis calculatie zou ik zeggen. Dat het hoofddoel niet werdt bereikt was dus zeer jammer, maar geen blunder. Wel het onderschatten van de vijand (dat is altijd een blunder).
Caen werd ook immers als gepland niet op de eerste dag (D-Day) bereikt. Dan spreekt men opeens niet van een blunder maar van tegenslag?


vr jun 25, 2004 10:48 pm
Erik_C
Bericht 
Pearl Harbor kan je een blunder noemen omdat je dan met de VS in oorlog raakt. De grootste economische macht met een gigantisch militair potentieel is natuurlijk heel moeilijk te verslaan. Yamamoto wist ook dat Japan in een lange oorlog (vrijwel) geen kans zou hebben tegen Amerika.

Zelf zou ik de Japanse aanval op Pearl Harbor en ZO-Azië de grootste militaire prestatie van heel WO2 willen noemen. In 3 maanden tijd zo een gigantisch gebied, met alle logistieke problemen van dien, zo succesvol veroveren is een geweldige prestatie geweest.


vr jun 25, 2004 10:59 pm
Leo
Bericht 
Voor mezelf is er steeds een grove vergissing bijgebleven die ik gelezen heb in mijn vorige dokumentatie en betreft de landingen op Sicilie.
De 82 ste Airborne zou gedropt worden in de omgeving van de Siciliaanse steden Gela en Licata. Dit ter ondersteuning van de uit zee landende troepen.
Deze werden echter beschoten door hun eigen vloot, met tientallen slachtoffers tot gevolg. Sommige piloten dropten hun para's in zee, anderen keerden terug naar Noord-Afrika met de para's nog aan boord.
De piloten die doorzetten zorgden voor verspreide droppings, met alle gevolgen van dien.
Een communicatiefout of een blunder, ik weet het niet.
Trouwens werden sindsdien de Dakota's uitgerust met witte dwarsbanden over de vleugels om het herkennen te vergemakkelijken.

...-


za jun 26, 2004 8:39 am
Leo
Bericht 
OKAY....De Jappen gingen er nogal losjes door in Z-O AZIE, maar als ik lees dat een Britse luitenant aan een Britse grootgrondbezitter in Malakka moest vragen of zijn manschappen zich mochten ingraven op zijn tennisterrein werd er gedreigd met sanktie's tegen de luitenant. Zoiets was 'not done' voor de eigenaar.
Nou ja zeg.......
Churchill schoot pas wakker toen de Repulse en de Renown tot zinken werden gebracht, maar toen was het hopeloos te laat voor Singapore.
Mc Arthur was in het zelfde bedje ziek op de Fillipijnen.
Zijn dit blunders ?.....Of leefde men ginds in een andere wereld ?

...-


za jun 26, 2004 9:01 am
Leo
Bericht 
Pearl-Harbor,
Als je de foto's bekijk die werden genomen tijdens de Japanse luchtaanval valt het op dat alle U.S Pacific Fleet schepen mooi aan elkaar gelijnd afgemeerd liggen, zoals snackjes op een serveerblad. Een onvergeeflijke fout van Adm. Kimmel, zelfs zonder oorlogsdreiging.
Een blunder ?......Of zelfgenoegzaamheid ?


za jun 26, 2004 10:31 am
Harro
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
Als je de foto's bekijk die werden genomen tijdens de Japanse luchtaanval valt het op dat alle U.S Pacific Fleet schepen mooi aan elkaar gelijnd afgemeerd liggen, zoals snackjes op een serveerblad.

...ongeveer hoe de Nederlandse vliegtuigen erbij stonden in de morgen van 10 mei 1940.

Kimmel: kun je die het kwalijke nemen? Niemand, helemaal niemand had het idee dat de Japanners zo'n gewaagde aktie zouden uithalen. Zo'n eind varen met vliegdekschepen zonder ontdekt te worden.


za jun 26, 2004 10:36 am
Leo
Bericht 
Gustav,

Op Wheeler Airfield stonden de vliegtuigen ook opgelijnd om ze beter te kunnen bewaken in verband met sabotage.Tenslotte stonden er aan de uitgang van de Navy-bases Japanse fruitverkopers.
Dat het conflict met Japan uit de hand ging lopen wist men in WASHINGTON maar al te best, het ging al maanden naar een climax.
De Japanse vloot gebruikte niet de gewone vaarroutes,maar werdt wel opgemerkt.
De Navy had zelfs een waarschuwingslijn van duikboten liggen op de aanvaarroute van de Japanners.
De juiste ligplaats van de schepen werdt doorgegeven door een Duitse spion op Ohaou die zich uitgaf als ornitoloog (noemde Kuhn,denk ik).
Hij melde ook de afwezigheid van vliegdekschepen in de haven.
Dat een stuntelende vertolker de oorlogsverklaring niet op tijd kon vertalen geloof ik ook niet,hij moet ten minste vertrouwt geweest zijn met de Engelse taal,of hij zat niet op de Japanse ambassade in de U.S.
Kimmel had, in die context, moeten maatregelen nemen.
Het was niet "From here to eternity".... het was "From there to hell".

Iemand van de forumbezoekers is in het bezit van de serie"WO2 in woord en beeld"(in Belgie uitgegeven door DE STANDAARD-pocketformaat,85 boekjes).
Mijn info komt uit deze boekjes.
In geval van fouten,wordt ik graag bijgestuurd.

...-


za jun 26, 2004 12:08 pm
freekkilsdonk
Bericht 
Het bombarderen van Rotterdam was een blunder van de duitsers. Eigenlijk moesten de vliegtuigen worden teruggeroepen maar een aantal vliegtuigen zagen de lichtsignalen niet. Zo is R'dam gebombardeerd, en vonden de Duitsers het geen blunder.

Een bombardement blunder is ook die van Nijmegen en Enschede. Of was het een vergissing. De missie was afgelast, ze moesten terug. Maar ze dachten dat ze over een belangrijke duitse stad vlogen en dachten dat ze wel wat bommetjes konden droppen. In ieder geval zo staat in een getuigenverklaring van een piloot.

Dit waren blunders en vergissingen tegelijk eigenlijk.

Ook was een blunder dat Stalin zijn officieren aan het zuiveren was. Op dat moment kwamen de duitsers met Operatie Barbossa dat ook een blunder was, de Russen sloegen terug en eigenlijk was bijna alles daar een blunder.

De italianen waren ook blunderaars:

-Operatie om zuid-frankrijk in te nemen mislukt
-Operatie om Griekenland in te nemen mislukt
-Operatie om Noord-Afrika in te nemen lukt in het begin maar mislukt daarna
-Sturen van Expeditieleger naar Rusland, samen met duitse troepen (De italianen kwamen uit een warm land, waren niet aan kou gewend, hadden niet zo'n goede bescherming, het hele expeditieleger werd uitgemoord)

De Amerikanen maakten ook een kleine blunder door paratroopen een verdedingslinie in te zetten bij Bastogne. De paratroopers zijn ervoor een gebied veilig te stellen en dan laten ze de infanteristen het verdere werk doen. Maar hier moesten ze een gebied verdedigen dat behoorlijk koud was, ze hadden geen winterkleding, dus ze bevroren.
Daarbij kwam dus de blunder dat de Amerikaanse opperbevelhebbers orders hadden gegeven om alle scherpe munitie in te leveren, toen ze naar Mourmelon en dergelijke gingen, na de blunder van Market Garden. Dit weigerden de veteranen. Als ze dit hadden gedaan, hadden ze bijna echt zonder munitie gezeten.


za jun 26, 2004 2:35 pm
freekkilsdonk
Bericht 
En mag ik dan ook niet vergeten dat Hitler zorgde voor een blunder door alle divisies in te zetten bij het ardennenoffensief. En hitler had ook alle jeugd gebruikt vooor de oorlog, hij moest toen nog wel even wachten totdat hij nieuwe soldaten kon trainen.

De amerikanen hadden een zowat onuitputtelijke bron, zij hadden de dienstplicht regels zo veranderd dat als ze er krap bij kwamen te zitten met die dienstplicht, ze de leeftijd vergroote en ervoor zorgde dat iedereen die al een keer dienstplicht had gedaan ze nog een keer dienstplichtig konden maken...


za jun 26, 2004 2:41 pm
Erik_C
Bericht 
Bij st. Lo werden Amerikaanse troepen tot twee maal aan toe door de eigen luchtmacht gebombardeerd.

Blunder/vergissing? De wind blies de rookmarkering beide keren terug naar de eigen troepen.


za jun 26, 2004 3:24 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group