Het is nu do maart 28, 2024 6:37 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Was Hitler egoïstisch of toch niet 
Auteur Bericht
George S. Patton
Bericht Was Hitler egoïstisch of toch niet
Ik kreeg pas de vraag of Hitler egoïstisch was...

Ik weet het niet, ik denk van wel, maar er zijn veel mensen die denken van niet....

heeft iemand een idee :?:


zo dec 27, 2009 10:56 am
Vin1
Bericht 
Zo op dit moment kan ik niet veel anders doen dan met Comu mee te gaan....


zo dec 27, 2009 12:05 pm
George S. Patton
Bericht 
Comu schreef:
Als iemand van mening is dat de wereld herschapen moet worden naar zijn idee en er miljoenen mensenlevens voor over heeft om dat te bereiken, heb je volgens mij je antwoord al.


Dit was ook mijn antwoord maar wat ik te horen kreeg, kort zichtig en dat Hitler ook goede dingen had gedaan voor ''zijn'' volk.....


zo dec 27, 2009 12:28 pm
chriske
Bericht 
hij had een goede kijk op het volk maar had gewoon de slechte ideeën
egoïstisch dat weet ik niet zo zeker


zo dec 27, 2009 12:44 pm
George S. Patton
Bericht 
heeft iemand nog een idee!! ik kom er niet uit.......


wo dec 30, 2009 9:18 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Het is goed om te beseffen dat de discussie over Hitler's persoonlijkheid nooit zal stoppen. Iedere onderzoeker komt met zijn eigen conclusie, waarbij de waarheid ergens in het midden zal liggen is mijn idee. Vrijwel geen één onderzoeker heeft Hitler persoonlijk gekend en zonder iemand persoonlijk te kennen, is het erg moeilijk om met uitsluitsels te komen over iemands persoonlijkheid.

Hitler had absoluut egoïstische trekjes, maar of hij een egoïst is zoals de Van Dale het omschrijft: "iemand die alleen aan zichzelf denkt" weet ik niet. Hierover zullen de meningen verdeeld zijn.

Als mensen mijn mening hierover vragen zeg ik altijd: "Er bestaan veel vraagtekens rondom Hitler, maar voor mij staat één ding vast; hij is een omhooggevallen kladschilder..."

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo dec 30, 2009 9:51 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
chriske schreef:
hij had een goede kijk op het volk

Mijn oog valt hier nog even op... Ik ben erg nieuwsgierig naar je onderbouwing voor deze bewering. Persoonlijk denk ik dat hij dat niet had. Hoewel hij een groot deel van het volk wist op te zwepen met zijn toespraken en beloften, heeft hij datzelfde volk meegesleept in een verschrikkelijke oorlog waarbij miljoenen van zijn eigen volk het leven hebben gelaten. Dat vind ik geen "goede kijk" op het volk.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do dec 31, 2009 12:22 am
Profiel
George S. Patton
Bericht 
Egbert schreef:
Het is goed om te beseffen dat de discussie over Hitler's persoonlijkheid nooit zal stoppen. Iedere onderzoeker komt met zijn eigen conclusie, waarbij de waarheid ergens in het midden zal liggen is mijn idee. Vrijwel geen één onderzoeker heeft Hitler persoonlijk gekend en zonder iemand persoonlijk te kennen, is het erg moeilijk om met uitsluitsels te komen over iemands persoonlijkheid.

Hitler had absoluut egoïstische trekjes, maar of hij een egoïst is zoals de Van Dale het omschrijft: "iemand die alleen aan zichzelf denkt" weet ik niet. Hierover zullen de meningen verdeeld zijn.

Als mensen mijn mening hierover vragen zeg ik altijd: "Er bestaan veel vraagtekens rondom Hitler, maar voor mij staat één ding vast; hij is een omhooggevallen kladschilder..."
Dank je hier heb ik wat aan!!!


do dec 31, 2009 1:52 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Het is maar hoe je het bekijkt. Hitler zag zijn leiderschap als opoffering voor Duitsland. Een dictator die zich schuldig maakte aan enorme zelfverrijking was hij ook niet (i.i.t. veel van zijn ondergeschikten). In die zin was hij dus niet egoïstisch.

Alle besluiten die hij nam deed hij echter vanuit een egocentrisch standpunt; zich inleven in anderen deed hij zelden of misschien wel nooit. Er is ook niks dat erop wijst dat hij zich tijdens de oorlog erge zorgen gemaakt heeft om het lot van andere mensen, zelfs niet om het lot van Duitse burgers (hun dood zag hij ook als opoffering). In die zin kun je hem dus wel als egoïstisch beschouwen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do dec 31, 2009 3:57 pm
Profiel WWW
Lauw
Bericht 
Comu schreef:
Is het misschien een ideologie die uitsluitend kon existeren bij een overschot aan egoisme?


Ben ik het wel mee eens ja, maar dan in combinatie met andere psychische "stoornissen".

Hij zag zichzelf als de uitverkorene, de messias.
Zo'n zelfbeeld ontstaat m.i. door narcistische, egoïstische, psychotische trekjes, of een combinatie daarvan (wat denk ik bij Hitler het geval was).

Feit is inderdaad wel dat het kortzichtig is om hem alleen als egoïstisch te beschouwen.


do dec 31, 2009 7:32 pm
Ries
Bericht 
http://www.youtube.com/watch?v=iuJ2KgvlxB4


vr jan 01, 2010 4:16 am
John S.
Bericht 
Egocentrisme versus egoisme:

Vaak worden deze begrippen door elkaar gebruikt, maar ze vertegenwoordigen wel degelijk twee volkomen andere gedragingen. Een egoïst kan zowel positief als negatief zijn. Maar een egocentrisch mens kan alleen maar negatief zijn.


Het verschil
Een egoïst is vaak niet leuk om mee te maken. Maar niet omdat we door zijn gedrag gedwongen worden om ons op een bepaalde manier te gedragen. Het gedrag van een egoïst maakt duidelijk dat de wereld uit individuen bestaat en dat die allemaal hun eigen wil hebben. Ons probleem met egoïsten is dan ook vaak niet hun gedrag, maar onze ervaring van dat gedrag. Een egoïst wijst ons erop, dat we ook aan onszelf mogen denken als we samen zijn met anderen. Ons probleem met dat gedrag ontstaat als wij de norm hanteren dat we alleen goed zijn als we aan anderen denken. De egoïst is bijvoorbeeld assertief en komt op voor zijn eigen belang.

De egocentrische mens is iets heel anders dan de egoïst. De egocentrische mens denkt niet in ik, want zijn ik bestaat helemaal niet. De egocentrische mens ziet alleen de rest van de wereld en wil dat deze zich op hem richt. De egocentrische mens wil, dat alle mensen zich volledig aan de norm houden van denken aan anderen. Het probleem is echter, dat de egocentrische mens deze norm zelf niet wil hanteren.


Waar de egoïst voor zichzelf opkomt, zoekt de egocentrische mens erkenning en aandacht in zijn omgeving. Waar de egoïst aandacht heeft voor zichzelf, heeft de egocentrische mens alleen maar aandacht voor de aandacht die hij van anderen krijgt.

De egoïst zal dan ook nooit van anderen verwachten, dat zij hem aandacht geven, hij weet namelijk heel goed dat hij zichzelf aandacht kan geven. De egocentrische mens zoekt echter voortdurend manieren om aandacht voor zichzelf te krijgen. Want in de ogen van de egocentrische mens bestaat hij alleen als alle anderen zijn bestaan erkennen.

Het positieve
Het meest positieve is de egoïst. Omdat hij zich op zichzelf richt heeft hij anderen niet nodig om zich goed te voelen. Hij komt voor zichzelf op en laat niet over zich heen lopen. Als hij zich goed wil voelen, door iets voor anderen te doen, dan zal hij dat niet laten. Want de egoïst is op zoek naar geluk in zichzelf. De egoïst verwacht dus niets van anderen en laat de ander vrij in wat hij wil en doet.

Het positieve aan de egocentrische mens is dat hij anderen duidelijk maakt dat de norm 'richt je op de ander en houdt rekening met de ander' niet erg positief is als je daarbij jezelf wegcijferd. Door zijn gedrag maakt de egocentrische mens duidelijk dat je niet over je heen hoeft te laten lopen en dat je niet voor anderen klaar hoeft te staan als jij dat niet wilt. De egocentrische mens creëert met zijn gedrag een duidelijk inzicht in het eigen gevoel bij wat anderen doen. In zekere zin maakt de egocentrische mens zijn omgeving duidelijk, dat ze egoïstisch mogen zijn. Het is dan ook vaak de egocentrische mens, die anderen egoïstisch noemt. Want ze besteden niet al hun aandacht aan hem om hem het gevoel te geven dat hij erkend wordt.


Bron: internet.


vr jan 01, 2010 11:21 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ries schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=iuJ2KgvlxB4
Nuttige bijdrage Ries: mooi dat je anderen stimuleert om verder te discussiëren. Dank! :?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


vr jan 01, 2010 1:37 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Wat ik daar mee bedoel is dat de vraagstelling onmogelijk is. Een man kan bijvoorbeeld als minnaar egoïstisch zijn en als vader grootmoedig. Hoe complexer een persoonlijkheid, op hoe meer punten het egoïsme een dominerende karaktereigenschap kan zijn. De vraag laat zich alleen maar beantwoorden als de topicstarter meer specificeert.

Maar we weten in ieder geval weer eens een keer dat Hitler een kladschilder was


vr jan 01, 2010 6:02 pm
schinkel1813
Bericht 
Er is al zoveel geschreven over de persoonlijkheid van Hitler en er al zal nog zeer veel over geschreven worden, ik denk dat het niet mogelijk is om één enkele persoonlijke eigenschap te beschrijven. En inderdaad is het niet duidelijk of hier bedoeld wordt of Hitler in de private sfeer egoistisch was of in zijn publieke functie?

Laatst is hier over een winderige Hitler gediscuteerd, nu over een egoistische Hitler, wat komt hierna, een grappige Hitler?


vr jan 01, 2010 6:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group