Het is nu do maart 28, 2024 6:51 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Wat voor voertuig is dit? En waar is de foto genomen? 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Als het Rotterdam is zou volgens mij het verkenningsbataljon van de 9. Panzer-Division de enige mogelijkheid zijn. Geen idee of die 6 Rad Sdkfz 231/232 had.


zo dec 20, 2009 7:12 pm
Vin1
Bericht 
Bedankt voor de info betreft de auteursrechten Wilko.
Verder allen bedankt voor het meedenken hier.
Ik kan verder weinig toevoegen en alleen maar lezen wat jullie te melden hebben :wink: En dat doe ik dan ook steeds :D


zo dec 20, 2009 7:53 pm
Pieter F
Bericht 
ducatim901 schreef:
Zou het Rotterdam kunnen zijn?
Links zie je een serie met togen van baksteen.
Dit zou de tram/trein van Rottedam kunnen zijn.
Rotterdam had ook zoiets, of dat deze ook van baksteen was....geen idee.
Groeten Jack.

Dan bedoel je denk ik station Hofplein. Dat zie je op enkele bekende foto's van het bombardement. Maar daar bestond de bovenleiding uit typische bogen, die op deze foto niet terug te vinden zijn.


zo dec 20, 2009 8:47 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Maar wanneer en waar heeft de 9.Panzer-Division dan slag geleverd in Noord Rotterdam? Volgens mij in het geheel niet. Toen de 9. aankwam waren de gevechten in centrum Rotterdam toch al voorbij?

Overigens zijn de bogen bij Hofplein anders dan deze. O ja en ik geloof dat de huizen er omheen platgebombardeerd waren en voor het bombardement was de 9.Panzer-Division op zeker niet daar.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 20, 2009 8:48 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Inderdaad, dus dan valt Rotterdam af.


zo dec 20, 2009 9:02 pm
Leo
Bericht 
Het zuiltje dat Wilco noemt is een Belgische openbare brievenbus. Deze gietijzeren monsters ontsierden de straten in Belgische steden tot eind jaren '50.


zo dec 20, 2009 9:13 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Ja brievenbus klopt, aan de rechterzijde zie je ook een typische straatnaambord tegen de gevel. Volgend raakpunt is de spoorweg wat hoe langer hoe meer op Antwerpen begint te wijzen qua bogen etc. (voor de kenners zie zijde Centraal Station richting Berchem )Maar ik zit mij al uren te verdiepen waar het zou kunnen zijn. Bouwwerk is een voorbeeld van 19 eeuwse spoorwegarchitectuur maar ik hou voorlopig afstand van een exacte plaatsbepaling, stel dat het ergens in Danzig is :lol:

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo dec 20, 2009 9:31 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik hoop niet dat je dit bedoelt, ziet er toch anders uit

Afbeelding

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 20, 2009 10:08 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Er wordt flink aan gewerkt zie ik.
We weten in elk geval dat het Belgie moet zijn...
Nogmaals bedankt voor het meedenken.... :D


zo dec 20, 2009 10:40 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Beste Wilco ik bedoel idd. deze spoorlijn, maar verder door richting Berchem zijn er al minder torentjes en ziet de situatie er anders uit. Deze zijde is de meest monumentale(lees de rijke kant). De andere zijde is minder monumentaal en daar zijn de straten veel smaller. Verder is er in de loop der jaren flink wat afgebroken aan deze spoorlijn.Meer noordelijker had je eveneens nog voorbeelden van deze "pattiserie" architectuur maar deze zijn compleet verdwenen. Maar nogmaals het kan ook in Mechelen, Brussel of Danzig zijn maar die brievenbus is typisch Belgisch, en zoals eerder gezegd onthou ik mij dan ook van een exacte plaatsbepaling.

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma dec 21, 2009 11:45 am
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het gaat niet alleen om de torentjes, maar ook de gebruikte steen en de booggraad is anders.

Het gaat niet alleen om plaatsbepaling maar ook om het uitsluiten van mogelijke plaatsen. Dus als er een foto is van de door jou genoemde locaties graag, dan kan het vergeleken worden. Anders blijven we alleen maar suggesties doen zonder werkelijk verder te komen. De "Brievenbus" kan in mijn ogen ook een gewone reclamezuil zijn zoals die bijvoorbeeld ook op foto's uit Rotterdam te zien zijn, echter daar was de vormgeving iets anders (ander gegoten omhulsel) en stonden geen huizen meer zoals eerder aangedragen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 21, 2009 11:50 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Afbeelding

Ja volkomen mee eens Wilco (behalve over de brievenbus) Hierboven een beeld van een ondertussen afgebroken spoorwegbrug ergens in borgerhout, hier zie je het verschil met het meer pronkerige gedeelte.

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma dec 21, 2009 12:43 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als je goed naar de breedte/hoogte verhouding van de bogen kijkt, de gebruikte stenen en met name de ornamenten tussen de bogen, is dit niet hetzelfde viaduct. De aanzet van het booggedeelte bgint bij de foto van Vincent veel hoger op de staanders. De ornamenten zijn bij de foto van Vincent geheel afwezig. Daarnaast zijn de stijlrand en het hekwerk van een geheel ander type. Bedankt in ieder geval. Ik denk dat we deze ook kunnen uitsluiten.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 21, 2009 1:10 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Zou dit Aalst kunnen zijn in Belgie?


wo dec 30, 2009 1:53 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Enige reden?

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo dec 30, 2009 9:43 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group