Het is nu di maart 19, 2024 11:42 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Fotoverslag bezoek tentoonstelling holocaust door kogels 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Fotoverslag bezoek tentoonstelling holocaust door kogels
De tentoonstelling "Holocaust door kogels" is te zien in kamp Vught.

Door middel van kaarten, foto's, voorwerpen en getuigenverslagen
krijg je een beeld van de holocaust zoals die heeft plaatsgevonden
in de Oekraïne.
Hier werd niet gewerkt met gaskamers maar de Einzatsgruppen hielden
hier huis met massa executies.

De tentoonstelling is voor een groot deel tot stand gekomen door het speurwerk van Pater Desbois. Zijn team heeft in Oekraïne sinds 2004 700 onbekende massagraven blootgelegd en meer dan 600 getuigen ondergevraagd.
http://www.holocaustbybullets.com/

De tentoonstelling is gratis te bezoeken tot 9 januari 2010 en
om hem goed tot je te nemen is 2 tot 2.5 uur geen ovedige luxe.

Afbeelding

Afbeelding
De tentoonstelling is 2 talig Frans en Engels.

Afbeelding
Door videobeelden wordt alles duidelijk weergegeven.

Afbeelding
Duidelijk zichtbaar de routes van de einzatsgruppen.

Afbeelding
En hun slachtoffers per regio.

Afbeelding
De tentoonstelling begint met het vooroorlogse leven van de Joden
in de Oekraïne.

Afbeelding
Voorwerpen.

Afbeelding
De anti-joodse propaganda werd ook vertaald naar het Russisch.

Afbeelding
Wapens gebruikt tijdens de executies.

Afbeelding
Bodemvondsten uit de massagraven.

Afbeelding
Duizenden kogels en hulzen.

Afbeelding
Foto's en getuigenverklaringen van de laatse uren en de daarna volgende
massa executies.

Afbeelding
Een diavoorstelling van de slachtoffers geeft het drama een gezicht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het hart van de tentoonstelling bestaat uit getuigenverklaringen.
Tientallen verhalen brengen de geschiedenis tot leven.


Afbeelding
Afbeelding
Dora, 5 jaar, doodgeschoten door de Einzatstruppen.
Ze verdween in een massagraf, wat overbleef was haar jurkje.


do okt 01, 2009 11:33 pm
koos24
Bericht leestip
Afbeelding

Holocaust door kogels
Op zoek naar ooggetuigen en sporen van de massamoord in Oekraïne

- Patrick Desbois

Prijs: € 19,95

Uitgeverij Verbum

Torenlaan 19a
1251 HE Laren (NH)

Postbus 575
1250 AN Laren (NH)

Telefoon 035 52 32 998


vr okt 02, 2009 12:16 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Erg interessante fotoreportage Koos. Bedankt voor het delen!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr okt 02, 2009 1:52 pm
Profiel WWW
koos24
Bericht 
Kevin schreef:
Erg interessante fotoreportage Koos. Bedankt voor het delen!


Graag gedaan.

Kon het niet helemaal bevatten, hoe leg ik dat uit?

Honderdduizenden mensen in kuilen doodgeschoten (begraven) en
pas als een Franse pastoor op onderzoek gaat komen er dorpsbewoners die meelopen naar een grasveld en zeggen, hier liggen er een paar honderd of zelfs duizend.

Als we in Nederland de kat kwijt zijn zoeken we de boel af bellen de dierenambulance en hangen we de wijk vol posters met "vlekkie" gezocht.

In de Oekraïne namen ze niet eens de moeite een paar honderduizend vermoorde Joden op te sporen , te herbegraven of minimaal een monument te plaatsen.
Zover ik begreep is dat, de keren dat het wel gebeurde, vanuit de Joodse
overlevenden gekomen.


vr okt 02, 2009 11:54 pm
Lauw
Bericht 
Inderdaad,er heerst tevens (vooral in de kleine dorpen) zeer waarschijnlijk nog steeds angst voor de overheid / dictatoriale mond-snoer-praktijken. De Oekraïnse bevolking is natuurlijk al bijna een eeuw geïndoctrineerd door het communistische bewind. Dan leer je je smoel wel houden. Die doctrine is nog aanwezig, helemaal in de rurale gebieden.

Ook schijnen ze soms ook bang te zijn dat de nakomelingen van de moordenaars hun zullen opzoeken als ze hun mond open doen.

En schaamte zal misschien in bepaalde gevallen ook wel een rol hebben gespeeld.

Bron:Interview met Karel Berkhoff (centrum voor Holocaust en Genocide Studies).

Bedankt voor de reportage. Ga het zeker bekijken.
Hulde trouwens voor Pater Desbois. Lijkt me psychisch verschrikkelijk zwaar.


za okt 03, 2009 3:58 pm
Vin1
Bericht 
Hele mooie duidelijke reportage Koos. Top!


ma okt 05, 2009 12:56 am
racefiets
Bericht 
Mooie reportage inderdaad enkel zet ik bij sommige zaken toch mijn vraagtekens. Waarom gooit een leger een goed wapen weg bij excecuties? Als er ergens een tekort aan was bij het duitse leger dan waren het wel vuistvuurwapens.
Op de site worden ook gevonden hulzen getoond die dusdanig zijn open gescheurd dat dit volgens mij door druk van binnenuit gekomen is. Oftewel, door ontbranding van kruit zonder dat de patroon in een wapen zat. Dit kan bv gebeuren doordat de volle patronen in een brand hebben gelegen.
Ik weet niet wat er nog aan oorlogshandelingen hebben plaats gevonden in Oekraïne maar ik vermoed dat er wat vondsten door elkaar gehaald zijn.


ma okt 05, 2009 8:44 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
racefiets schreef:
Ik weet niet wat er nog aan oorlogshandelingen hebben plaats gevonden in Oekraïne...


Meer dan genoeg. :wink:

@ Racefiets het zou ook kunnen dat deze wapens haperden tijdens de executies en door een gefrustreerde duitser weggegooid is. Ik ken meerdere bronnen die bevestigen dat dit soort lui vaak onder invloed van drank waren tijdens dit soort slachtingen.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma okt 05, 2009 8:54 am
Profiel
racefiets
Bericht 
Het duitse leger was ruim voorzien van wapensmakers in het veld voor allerhande reparaties aan wapens. Zelfs het vervangen van lopen gebeurde gewoon door de wapenmaker in het veld. Was de reparatie te ingrijpend dan ging het wapen terug naar de fabriek om geheel nagezien of gesloopt voor onderdelen te worden.

Bovendien zal het de persoon niet in dank worden afgenomen als hij zijn wapen "kwijt" was. Zeker als dit gebeurde zonder krijgsverrichtingen. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk als hij zomaar wordt weggegooid omdat het wapen haperde.


ma okt 05, 2009 9:20 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Interessante vraagstukken. Een mogelijk antwoord is Aktion 1005, oftewel de Duitse operatie om alle sporen van massa-vernietiging te wissen. De lijken werden opgegraven en in de brand gestoken. Dat kan dus te maken hebben met wat "racefiets" opmerkt over de patronen.

Aktion 1005 werd in veel gevallen ook uitgevoerd met veel haast, omdat het Rode Leger snel naderde. De operatie werd daardoor in sommige gevallen chaotisch uitgevoerd, waarbij ik me kan voorstellen dat een niet functionerend wapen opzij is gesmeten en zoek geraakt is. De wapenmaker erbij roepen was bovendien denk ik wel het minst belangrijke waar men in zulke gevallen aan dacht: niet alleen stonden de mannen onder grote psychische druk, maar ook wilden ze zichzelf waarschijnlijk zo snel mogelijk uit de voeten maken voor de Russen, desnoods met achterlating van bepaald materieel. Van een degelijke organisatie was geen sprake meer.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma okt 05, 2009 10:21 am
Profiel WWW
racefiets
Bericht 
Mijn vermoeden is eerder dat een aantal vondsten verkeerd geinterpreteerd zijn. Hulzen die opgebold en opengescheurd zijn kan alleen gebeuren als een geladen patroon ontbrand. De drukopbouw in de huls zorgt er dan voor dat deze open scheurd. Een afgeschoten huls die in een brand of explosie zit kan wel vervormen maar die wordt plat of vervormd onregelmatig.
En dan de wapens. Een van de belangrijkste bezittingen van een soldaat is zijn wapen. Dit wordt al vanaf dag 1 tijdens de opleiding geleerd. Simpelweg weg gooien zal volgens mij enkel gebeuren als er sprake is van vluchten met de vijand letterlijk op je hielen. Bij Action 1005 was er sprake van het opgraven van lijken. Die hoefden niet opnieuw geexecuteerd te worden en daarbij zal een wapen niet weggegooid zijn.


ma okt 05, 2009 11:04 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dat schreef je hierboven ook al "racefiets" en dat begrijp ik, maar je gaat denk ik geheel voorbij aan de omstandigheden waaronder deze operaties uitgevoerd werden. Dit waren geen goed georganiseerde gevechtseenheden met weldenkende soldaten, maar mannen die soms maandenlang onder grote psychische druk, met veel alcoholmisbruik en in sommige gevallen wel degelijk met de vijand op de hielen hun werk uitvoerden. Wie weet hebben ze (in een dronken bui) wel patronen in het vuur gegooid in de hoop dat dit het verbrandingsproces zou bespoedigen? En ook gedurende Aktion 1005 vonden er nog executies plaats van de Joden die werden ingezet om de graven te delven, dus toen zijn er wel degelijk wapens gebruikt.

Ik sluit zeker niet uit dat er in sommige gevallen mogelijk sprake is van een verkeerde interpretatie, zoals jij stelt, maar er zijn meerdere argumenten te noemen die deze vondsten volgens mij wel kunnen verklaren. Overigens is één van de leden van het team van Desbois een ballistisch deskundige. Ik verwacht dus dat er over dit soort vraagstukken wel degelijk nagedacht is.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma okt 05, 2009 11:53 am
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Kevin:

Citaat:
Dit waren geen goed georganiseerde gevechtseenheden met weldenkende soldaten, maar mannen die soms maandenlang onder grote psychische druk, met veel alcoholmisbruik en in sommige gevallen wel degelijk met de vijand op de hielen hun werk uitvoerden.


Ik weet niet of je het boek “Ordinary Men” door Christopher R. Browning hebt gelezen, maar die geeft toch een ander beeld dan dat jij probeert te schetsen.


ma okt 05, 2009 8:35 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ja, heb ik gelezen. De psychische druk en het alcoholmisbruik komen hierin ook aan bod. Maar waar ik hier op doel zijn niet de executies door de Einsatgruppen of politiebataljons in het algemeen, maar op Aktion 1005 in Oekraïne gedurende de fase dat de Russen steeds dichterbij naderden. Mannen die waarschijnlijk al dagen- of misschien wel wekenlang in de vreselijke stank en rook van brandende lijken werken, die vrezen voor de Russen die steeds dichter naderen en daarom het werktempo enorm moeten opvoeren, die mogelijk veel alcohol gebruiken en die misschien ook nog eens moeten voorkomen dat Joodse gevangenen zich niet verzetten of ontsnappen. Ik kan me voorstellen dat onder deze uitzonderlijke omstandigheden er nog maar weinig discipline is en dat de situatie niet te vergelijken is met de organisatie binnen goed georganiseerde gevechtseenheden.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma okt 05, 2009 9:07 pm
Profiel WWW
koos24
Bericht 
John S. schreef:
Kevin:

Citaat:
Dit waren geen goed georganiseerde gevechtseenheden met weldenkende soldaten, maar mannen die soms maandenlang onder grote psychische druk, met veel alcoholmisbruik en in sommige gevallen wel degelijk met de vijand op de hielen hun werk uitvoerden.


Ik weet niet of je het boek “Ordinary Men” door Christopher R. Browning hebt gelezen, maar die geeft toch een ander beeld dan dat jij probeert te schetsen.


In "Ordinary men" zijn ook genoeg voorbeelden van drankgebruik te vinden.
Lees het hoofdstuk over Lomazy maar eens, een paar bladzijden gaan over drankgebruik voor de massa executie door de Duitse officieren en
de Hiwi's uit Trawniki en de dronken toestand tijdens de executie.
De letterlijke tekst op blz. 111 is:
"in hun dronken opwinding begonnen de HIWI's joden dood te schieten
zodra ze het graf betraden"


Over de wapens op de tentoonstelling die er ook nog erg goed uitzien het volgende, volgens mij is de tekst bij de mg 34 en de mausser ook niet dat deze gevonden zijn op de executieplaatsen maar dat dit type wapen daarvoor gebruikt werd.
De verroeste wapens zijn volgens de teksten wel op of rond de executieplaatsen gevonden.

Wat betreft de patronen, op de foto's op de site van "holocaust by bullets"
waar veel informatie over de opgravingen staat zie je onveranderlijk
gave patroonhulzen.
Misschien moesten ze om uitgevoerd te worden naar het westen wel verschroot worden ivm allerlei wetgeving over transport van munitie?


ma okt 05, 2009 11:13 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group