Het is nu do maart 28, 2024 6:38 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Wapens... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Kwam dit tegen...

http://www.justitie.nl/publicaties/broc ... geID=27956


vr okt 22, 2004 6:47 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik ken hem, als particulier heb je er weinig aan, dan maar de vrijstelling verzamelen en dus onklaargemaakte grendelgeweren. :|

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 22, 2004 6:53 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Maar voor de door mij begeerde niet-werkende replica van een Mauser pistool uit 1912 ben ik blijkbaar kansloos. :(


vr okt 22, 2004 6:55 pm
Rick
Bericht 
Als je in Nederland woont ben je bijna kansloos ja.

Rick


vr okt 22, 2004 6:59 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Omdat het lijkt op een echt wapen kan het namelijk worden gebruikt bij bankovervallen enz. Er zit in de Nederlandse wetgeving zelfs een lijst (die wordt ieder jaar geupdate) met merken van speelgoed en replica pistolen, geweren en dergelijke die hier niet verkocht mogen worden.
Ja Bart de wet in Nederland is heel erg krom.


Dus even een voorbeeld :)
Je maakt zoals in de categorie film / TV zo'n amateur videofilmpje... je hebt de houten (!!!) wapens zo 'goed mogelijk' na zitten bouwen als hobby. Je komt de politie tegen en je krijgt een boete / celstraf :?

omdat je wat creatief bent?? :?

dit slaat echt alles hoor :|


vr okt 22, 2004 7:14 pm
Panky51
Bericht 
Hoi,

Of het de zaak wat duidelijker maakt....

http://www.justitie.nl/publiek/criminal ... /index.asp

Gr

Paul


vr okt 22, 2004 7:25 pm
Bart Geraerts
Bericht 
ja ik zie het

Citaat:
Een replica in de zin van een "nagemaakt", bijvoorbeeld speelgoed of decoratief wapen, dat niet echt functioneert dient - als het voor be- of afdreiging geschikt is - te worden aangemerkt als een wapen van categorie I.



een B.A.R. of thompson of dergelijks ... mag dus niet :mrgreen:


vr okt 22, 2004 7:51 pm
Warfare7
Bericht 
...Blijkbaar worden hier de wapenwetgevingen in België en Nederland duchtig door elkaar gegooid...

In België wordt er onderscheid gemaakt tussen het bezit en/of het dragen van een verweervuurwapen.

Jachtwapens zijn niet vergunningsplichtig, wel moeten deze geregistreerd worden op het gemeentebestuur van de woonplaats van de aanvrager.
Dit gemeentebestuur zorgt dan verder voor een nationale registratie (in feite internationale).

Bezit en dragen van een wapen is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Evenzo als in Nederland, moet je in België van "onberispelijk" gedrag zijn.
Let wel : een blanco strafregister volstaat niet...
De plaatselijke politie moet eveneens over jou oordelen welk "temperament" je bezit. Hmm, nogal logisch dacht ik...

Je kan, als je voldoet aan de voorwaarden, een machtiging krijgen tot het bezit van een verweervuurwapen (dit is in België de exacte benaming) als je lid bent van een erkende schuttersclub (ook al niet zo eenvoudig : je moet uiteraard in staat zijn een wapen te hanteren) : bewijs moet voorgelegd worden en dan pas krijg je een vergunning om het wapen te transporteren van en naar de schuttersclub en let nogmaals op : dit wapen moet dan deskundig verpakt worden, m.a.w. niet schietensklaar en munitie apart verpakt.

Ietwat anders ligt het met een vergunning tot het dragen van een wapen : van toepassing bvb. voor juweliers, geldtransporteurs... die het wapen dan alleen bij zich mogen hebben op de momenten duidelijk vermeld bij het afleveren van de vergunning.
Namaak-, speelgoed- of hoe dan ook, als het geen "verweervuurwapens" zijn in de echte zin van het woord, zijn in België helemaal niet vergunningsplichtig...
Stel je voor dat je zoontje een namaak karabijn wenst voor Kerstmis...

Waar ligt de grens tussen "verweervuurwapen" en "jachtwapen" vraag je je nu af : dit is bij wet bepaald.
Een .22 bvb is niet vergunningsplichtig, maar moet wel geregistreerd worden.

Een verzamelaar van bvb. oorlogswapens, dient eveneens een vergunning tot verzamelen te bezitten. Als ik me niet vergis is het aantal wapens beperkt (aantal vastgelegd bij wet).
Uiteraard moeten deze wapens onklaar gemaakt worden.

Erg duidelijk komt het niet over.
Toch hoop ik een idee gegeven te hebben van de complexiteit van de materie. :wink:

Moraal van het verhaal : In België zijn namaakwapens voor een zgn. reenactement niet vergunningsplichtig...

Leuke link hierover is :

http://users.skynet.be/sky70911/d0.htm


vr okt 22, 2004 8:39 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Warfare7 schreef:
Moraal van het verhaal : In België zijn namaakwapens voor een zgn. reenactement niet vergunningsplichtig...



lang verhaal kort, in België mag je voor de lol, als creatieve bezigheid wapens 'namaken' (let op aanhalingstekens... NAMAKEN uit hout ofzo)


is dit correct ja oder nein? ;)


vr okt 22, 2004 8:43 pm
Warfare7
Bericht 
...niet alleen als creatieve bezigheid, zelfs als commerciële activiteit = speelgoedfabrikanten, weet je wel.... :lol:


vr okt 22, 2004 8:50 pm
Bart Geraerts
Bericht 
moest ik dat doen, zou ik er vooral geen winst uit willen :? ik wil het gewoon voor mijn eigen :P een hoogst persoonlijke .30 ofzo :P of MG 42 :lol:


vr okt 22, 2004 8:52 pm
Warfare7
Bericht 
...het lijkt me wel of de definitie "verweervuurwapen" je ontgaat... :roll:


vr okt 22, 2004 8:57 pm
Bart Geraerts
Bericht 
mja en nee, ik las namelijk de nederlandse wapenwedgeving, daar staat in dat alles lijkende op een pistool, geweer, etc ook verboden is...


vr okt 22, 2004 9:09 pm
Warfare7
Bericht 
So we are to the point :
Belangrijk is wat je namaak "kan" en wat je "doet" met je namaak.
Bizar is bvb. dat een alarmpistool vrij kan gekocht worden en met ietwat deskundigheid, omgebouwd kan worden tot een "verweervuurwapen" met één patroon.
Maar goed, zo ga ik te veel off-topic.
:wink:


vr okt 22, 2004 9:23 pm
Philip,ABRG
Bericht 
[Philip je hebt volkomen gelijk het zit allemaal heel vreemd in elkaar. En als je echt een wapenvergunning wil hebben (dus geen verzamelvergunning) dan moet je jaren studeren om al je papiertjes te halen.[/quote]

HAHA,ben ik blij dat ik gewoon me wapen van me werk mee kan nemen als verzamelenobject


vr okt 22, 2004 9:30 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group