Het is nu di maart 19, 2024 7:58 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Fritz Rentzsch 
Auteur Bericht
H.Rongen
Bericht Fritz Rentzsch
In de nadagen van ww2 was er een Duitse Luftwaffe officier die een veerdienst onderhield van Wellerlooi naar Blitterswijck. Hij heeft naast zijn gebruikelijke opdrachten ook enkele tientallen gevluchte dwangarbeiders en andere vluchtelingen van bezet gebied naar de overkant van de Maas geroeid. Nadat hij op 21 nov. 1944 nog 2 mannen uit n.limburg over heeft gezet is hij kort daarna door zijn landgenoten geëxecuteerd.

Zijn tijdelijk graf is kort daarna overgebracht naar het oorlogskerkhof in Ijsselstein N.Limb.

Inmiddels is zijn identiteit voor 99% vastgesteld, echter het zou mooi zijn als ik dat laatste procentje twijfel weg kon nemen. Daarvoor zoek ik een bevestiging in welke Duitse deelstaat hij geboren is. Zijn Naam: Fritz Rentzsch, Fallschirmjager en later officier (Ovldwebel )bij de Luftwaffe.

Gaarne advies en / of tips waar ik de missende informatie kan vinden. Bij voorbaat dank, H.Rongen


di apr 07, 2015 1:58 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Fritz Rent(z)sch 22. Feb. 1914+26. Nov. 1944.

Geboren in Pirna Neundorf, Sachsen. Getrouwd met Ilse Elfriede Hohlfeld . Dochter geboren en gestorven in april 1944.

_________________
Ni dieu, ni maitre


di apr 07, 2015 6:51 pm
Profiel
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Bedankt ! was dat ene procentje wat ik zocht !


di apr 07, 2015 8:56 pm
Eisbein
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Een dergelijk bericht roept veel vragen op.

Waar komt dit verhaal vandaan en wat is het nut als alleen nog maar 1% onbekend is van wat al wel voor 100% in de administratie van IJsselstein bekend is.

Een Oberfeldwebel, dus een onderofficier en zeker geen officier die een veerDIENST onderhoud van het aan de Duitse kant van de Maas gelegen Wellerlooi naar het in bevrijd Limburgs gebied gelegen Blitterswijk met "zijn gebruikelijke opdrachten", doet denken aan Duitse Spähtrup ondernemingen.

Zo'n roeitochtje deed men niet op eigen houtje, indien wel en dan ook nog met dwangarbeiders in je krappe boot dan was een korte roffel uit een MG 42 van één van je kameraden die dacht dat je Stiften ging, een gegarandeerd oorlogsweduwe pensioen voor Elfriede Hohlfeld.

Bij de Luftwaffe hield men zich in het algemeen strikt aan de dienstvoorschriften, als Rentzsch dus ergens een fout had gemaakt die onder een artikel viel waar de doodstraf opstond dan is er ook een proces geweest.

Dus H. Rongen doe verslag van jouw onderzoek over deze Fallschirmjäger en zijn beweegredenen.


wo apr 08, 2015 3:58 pm
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Inderdaad ! Kan me voorstellen dat het verhaal van Fritz vragen oproept. Dat is ook de reden waarom ik hierin gedoken ben.

Het onderstaand stukje in een boekje van een regionale heemkunde vereniging was voor mij aanleiding voor mijn zoektocht naar Fritz.

"De Duitse officier die Harrie Bloemen en Wim Elbers hielp ontsnappen, zette vaker gevluchte gevangenen over de Maas. Hij heeft zijn daden met zijn leven moeten bekopen. Hij is in 1945 door zijn landgenoten geëxecuteerd in de tuin van family Thijssen in Wellerlooi. Ondanks onderzoek is zijn naam nog steeds niet bekend. "

Ik woon al 40 jaar in Wellerlooi, de family Thijssen zijn 10 jaren mijn overburen geweest en Harrie Bloemen, destijds 15 jaar, is nog springlevend. Dus ben ik op onderzoek gegaan. Via gesprekken en materiaal van eerdere publicaties over dit onderwerp kreeg voldoende aanknopingspunten om een profiel op te kunnen zetten van de " De Duitse officier"

Met zijn profiel en Google kwam ik terecht bij Fritz Rentzsch, Ofeldwebel, lufftwaffe, fallschirmjager en met o.a. de Kreta armband onderscheiden. Trouwens die ´Kreta armband´ is een detail wat de family Thijssen zich nog duidelijk herinnerde. Hier wou ik het voor vandaag bij laten. Groetjes


wo apr 08, 2015 6:57 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Fritz Rentzsch
http://nl.ww2awards.com/person/25900

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do apr 09, 2015 9:33 am
Profiel WWW
Eisbein
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Wilco.

Na jouw opgaaf van het blingbling dat het uniform van Rentzsch opsierde en de in 1944 en daarna nog altijd heersende korpsgeest bij de Fallschirmjäger groeit mijn achterdocht over de beweegredenen van het smadelijk doodschieten in een burger huistuin door andere Duitse militairen.

Dit is zo absurd dat het riekt naar een persoonlijke afrekening.

Nog afgezien van verschillende tijdstippen waarop het gebeurd zou zijn.

Volgens officiële opgave 26/11/1944 of volgens Rongen 1945.

Wij wachten de nog te verschijnen story door H. Rongen maar even af.


do apr 09, 2015 1:34 pm
jw1985
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Gaat dit over de evacuatie van circa 30 onderduikers vanuit Kasteel Blitterswijck rond 20 november 1944?
Pater Leo Poser (zelf een Duitser) van de Mariannhiller-gemeenschap bemiddelde hierbij.

De kans dat hier Duitse militairen bij betrokken waren lijkt aannemelijk gezien onderstaand citaat:

Citaat:
Ook kwamen enkele Duitse medebroeders die tot de communiteit van St. Paul behoorden, maar als soldaten in het Duitse bezettingsleger in Nederland dienden, bij gelegenheid voor een vrij weekeinde naar Blitterswijck.


http://www.vriendenmariannhill.nl/pages/1940-wo-ii

op deze website wordt inderdaad ook gesproken over een veerpontje naar Wellerlooi.

Voor meer informatie zie: MARIANNHILLER MISSIONSKALENDER 1947, Holland unter der Zwingherrschaft des braunen Tyrannen. Schicksale unseres Missionshauses St. Paul im Zweiten Weltkrieg 1939-1945. (auteur Wim van der Heiden)


do apr 09, 2015 2:33 pm
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Dat "Fritz "is geëxecuteerd in 1945 staat in het artikel van het heemkunde boekje.

Ik ben er in mijn zoektocht vanuit gegaan dat hij is overleden in de periode na 21 nov. 1944 en voor 12 Jan.1945.

Namelijk 21 nov. 1944 heeft hij Harrie Bloemen en W.Elbers overgezet.

"Na de oorlog bracht Janssen en enkele medevluchters een bezoek aan de fam.Thijssen. Daar kregen ze te horen dat Fritz een paar dagen na hun overtocht was gefusilleerd." (Art Limb.dagblad van 22-01-2001)

Dus als Vader Thijssen de plaats van het graf aan kon wijzen en wist dat Fritz was gefusilleerd moet dat plaats hebben gevonden voor de evacuatie op 12 jan. 1945.

Op zijn grafsteen staat vermeld dat Fritz is gevallen op 26-11-1944. Zou dus kunnen kloppen.

Ook werd 26 nov.1944 Blitterswijck bevrijd. Tevens staat vermeld, in dagboeken en kronieken, dat er op 25 en 26 Nov. 1944 veel granaten op Wellerlooi neervielen. Bekend is dat hierbij een burger is omgekomen.


Het is mij bekend dat er zich in de oorlog op de Hamert, St.Paul en het jongens juvenaat heel wat afgespeeld heeft. Enig verband met "onze Fritz" heb ik hierin niet kunnen vinden.

groetje, Henk


do apr 09, 2015 4:48 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Ik heb ook mijn twijfels over de identificatie hij zat aan het eind van de oorlog bij Fallschirmjäger-Regiment 6 en volgens Lexikon der Wehrmacht lag die eenheid niet in de buurt van de aangehaalde locaties.

Das Regiment verlegt von Nancy nach Güstrow. Hier stößt das aufgefrischte I./Bataillon hinzu. Anfang September 1944 wird durch Oberstleutnant von der Heydte ein IV. Bataillon neu aufgestellt. Das Personal kommt aus den drei anderen Bataillonen. Die Führung hiervon übernimmt Hauptmann von Dobbeler. Am 4. September 1944 wird das Regiment über Aachen nach Tilburg in Holland. Hier wird das Fallschirmjäger-Regiment der 85. Infanterie-Division unterstellt. Das Regiment erhält Befehl den alliierten Brückenkopf bei Beeringen anzugreifen. Das Regiment wird weiter in den Abwehrkämpfen bei Geehl, Lommel, Kolonie, Neerpelt, Boxtel, Eerde, Schijndel, Reusel und Valkenswaard eingesetzt. Ende September verlegt das Regiment nach Postel und wird am 30. September 1944 zur Unterstützung der 719.Inf.Div. nach Baarle-Nassau verlegt. Es folgen bis Ende Oktober 1944 weitere Kämpfe bei Goirle, Poppel, Hoogerheide, Woensdrecht und Bergen op Zoom. Am 5. Oktober 1944 wird das Fallsch.Jg.Rgt.6 aus der Front herausgelöst und nach Goirle verlegt. Am 23. Oktober 1944 wird der Kommandeur Oberstleutnant von der Heydte zur Fallschirmarmee-Waffenschule nach Aalten in Holland versetzt.. Am 8. November 1944 wird das Regiment nach Gorinchem in Süd-Holland verlegt, wo es personell aufgefrischt wird. Anschließend verlegt es weiter nach Wesel. Am 24. November 1944 verlegt das Regiment nach Zülpich, von wo es an die Front in den Hürtgenwald verlegt wird. Das I. Bataillon bezieht Stellung bei Zerkall, das II. Bataillon bei Bogheim und das III. bei Brandenberg. Am 11. Dezember 1944 muss das Fallsch.Jg.Rgt.6 für einen Sprungeinsatz (Operation Stösser) im Rahmen der bevorstehenden Ardennen-Offensive 150 Soldaten abstellen.

De verlening van zijn DKiG is nog in janauari 1945 gepubliceerd in het Luftwaffen Verordnungsblatt wat opmerkelijk is als hij werkelijk voor verraad zou zijn neergeschoten. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de bronnen van de identificatie.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do apr 09, 2015 5:34 pm
Profiel WWW
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Helaas heb ik niet op alle vragen een antwoord.

A.s zondagmorgen wordt er een presentatie gegeven over Wellerlooi in en rond de oorlog. Locatie;pannenkoek huis op de Hamert in Wellerlooi. Tijdens deze presentatie zal ik een verslag uitbrengen over mijn zoektocht en de gevonden resultaten. Begint om 10:00 uur. Hierbij zullen aanwezig zijn Harrie Bloemen, zover bekend, de laatste in levende persoon die door Frits is overgezet.en Jan Thijssen die destijds als 9 jarige met Frits op stap ging om in Duitsland proviand in te slaan. Hij herinnert zich diverse details. Beide zijn bereid om vragen te beantwoorden.

Eenieder die interesse heeft is van harte welkom.

Mochten er nog interessante ontwikkelingen plaatsvinden zal ik hierover berichten. Intussen is alle relevante informatie welkom.


vr apr 10, 2015 3:22 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Fritz Rentzsch
http://boxmeer.kliknieuws.nl/forum/discussie/89423

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr apr 10, 2015 3:32 pm
Profiel
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Dank ! geprinte versie is reeds onderdeel van mijn verzameling.


vr apr 10, 2015 3:44 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Fritz Rentzsch
"Am 8. November 1944 wird das Regiment nach Gorinchem in Süd-Holland verlegt, wo es personell aufgefrischt wird. Anschließend verlegt es weiter nach Wesel"

Zuiver theoretisch kunnen ze tijdens die terugmars(tocht) wel over Wellerlooi - Blitterswijck gekomen zijn.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr apr 10, 2015 3:53 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Fritz Rentzsch
En dan tijdens die tocht ook nog eventjes een smokkelroute voor dwangarbeiders hebben opgezet? Lijkt me sterk, maar okay niets is onmogelijk

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 10, 2015 8:45 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group