Het is nu do apr 18, 2024 11:57 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Bombing Raid op Keulen door R.A.F. (18/19-08-1941) 
Auteur Bericht
Bart Geraerts
Bericht Bombing Raid op Keulen door R.A.F. (18/19-08-1941)
Afbeelding

Zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn om hierbij wat meer informatie te geven? Zowel operatie als eventuele vijandelijke mogendheid (in dit geval Duitsland) die dit toestel heeft neergeschoten.

Het toestel is uberhaupt neergeschoten te Kanne (B) vlak voor de grens met Nederland (ten zuid-westen van Maastricht)


zo nov 14, 2004 10:45 pm
Hans
Bericht 
Bart, het is nog niet erg veel, maar kijk eens op de volgende site : http://www.dfait-maeci.gc.ca/canadaeuro ... e12-nl.pdf


zo nov 14, 2004 11:01 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Dank je Hans :)

Nu nog iemand die me kan helpen met hun specifiek doel (of is het gewoon de stad Keulen), of de Duitsers die in die tijd in de buurt zaten (luchtafweer).


zo nov 14, 2004 11:15 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Crich was in ieder geval een canadees, gestorven op de 19de, waarschijnlijk dus op de terugweg neergeschoten. Ligt samen met Norcross in Heverlee (België), Waar die Mannison is begraven kan ik even niet vinden op www.cwgc.org.

Maar kijk uit als je er in duikt, je zit zo in een onderzoekje van maanden :wink:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo nov 14, 2004 11:52 pm
Profiel WWW
Bart Geraerts
Bericht 
Heb misschien nog wat nieuws 'ontdekt'. Verhaal komt van een ooggetuige, die te Kanne woont, 82 jaar vandaag de dag. Volgens hem kwam het vliegtuig terug van Keulen, waar het schade had opgelopen. (blijkbaar ging er daar nog een en ander mis, want er zou enkele dagen later de bemanning van een 2e vliegtuig te kanne aankomen, om over het Albertkanaal te komen.) Het maakte waarschijnlijk een foute beweging, want voor dat het vliegtuig crashte "trok het zeer stijl omhoog".

Nog een pittig detail... (gevoelige lezers kunnen zich best even afwenden)

Er zou tussen 1940 en het tijdstip van de crash een of andere Duits officier (??, in ieder geval eentje met een vrij hoge rang) met een pitbull in Kanne en omgeving hebben rondgelopen, die er vaak kwam jagen. Met die crash zijn er 3 bemanningsleden omgekomen, zoals hierboven op de foto duidelijk is.

Volgens mijn ooggetuige, stond deze Duitser met zijn pitbull op de plaats waar het vliegtuig gecrasht was. De lichamen van de RAF mannen die omkwamen lagen buiten het vlieguig. De pitbull van de Duitser zou toen begonnen zijn met het "kauwen op de onderbenen van de overledenen". Een Duits soldaat, die dit maar niets vond droeg deze Duitse officier over aan de legerleiding en hij werd kort erna naar het Oostfront gestuurd (meerbepaald ergens in Rusland).


Of dit de waarheid is, kan ik absoluut niet zeggen. Wel kan ik zeggen dat ik zijn verhalen met een rotsblok zout moet nemen... je moest eens weten wat hij allemaal over fort Eben-Emael te zeggen had :shock: maar goed, tot hiertoe hetgeen ik daarnet te horen kreeg ;)


wo nov 24, 2004 7:13 pm
Warfare7
Bericht 
Ik herinner mij een passage uit : "RAF-Bommenwerpers Boven België 1940-1942 Het Bombardementsoffensief Op Duitsland", door Cynrik De Decker en Jean-Louis Roba - Uitgeverij De Krijger.

Ik citeer :

Flak langsheen het Albertkanaal

Twee nachten later (18/19 augustus 1941) zouden drie Whitleys hun missie naar Keulen boven België beëindigen. Zij zouden alle drie het slachtoffer zijn van de Flak.
Om 22u14 start Squadron Leader Kane zijn machine, enkele minuten later verheft ook de Whitley van P/O William Evill zich van dezelfde basis Leeming. Het 10 Sqdn zou die nacht langsheen Waddington, over Orfordness en vervolgens over Blankenberge en Nijvel naar Keulen vliegen. Dezelfde route zou op de terugweg gevlogen worden. Beide Whitleys zouden langsheen het Albertkanaal hun einde kennen. Sqdn Ldr Kanes Z6672 crasht vijfhonderd meter ten westen van het fort Eben-Emael bij Kanne, drie bemanningsleden vinden de dood (waarnemer P/O Ernest Mannison, neusschutter Sgt Harvey Crich RCAF, 22 j. en radiotelegrafist Sgt Samuel Norcross, 29 j.). Over het lot van de twee overige bemanningsleden, Sqdn Ldr Kane en radiotelegrafist Sgt Hourant (Morant ?) is ons verder niets bekend.

Ten noorden van Maastricht, bij Rekem, komt dan P/O William Evills Z6564 naar omlaag. De hele bemanning sterft in de crash : de 22 jarige piloot wordt er begraven op het gemeentelijk kerkhof, samen met de neusschutter Sgt Donald Duffy (RCAF, 22 j.), zijn achttienjarige waarnemer Sgt Kenneth Tompkins, de radiotelegrafist Sgt Cyril O'Dell en boordschutter Sgt Thomas Park (RCAF, 32 j.).

Bij Vliermaalroot tenslotte vonden we voor enige tijd het graf van Sgt Leslie Evetts, radiotelegrafist van de Whitley Z6569 van het 51Sqdn. Die nacht werd op de basis nog een laatste "fix" ontvangen, waarin Evetts de positie boven Nederland doorseinde. Zijn piloot, P/O Robertshaw was om 21u51 opgestegen en belandde naar alle waarschijnlijkheid samen met de sergeanten Trites en Hooper in krijgsgevangenschap. Een vijfde bemanningslid, Sgt John Ives kon ontsnappen en kwam in december van dat jaar aan in Groot-Brittannië.

Tot zover.


wo nov 24, 2004 8:46 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Kijk eens aan :) dankjewel Warfare!

Edit: Zou er een mogelijkheid bestaan om na te gaan welke Duitse FLAK batterij deze vliegtuigen heeft neergehaald?


wo nov 24, 2004 10:56 pm
Warfare7
Bericht 
Helaas heb ik geen info over de Flak Batterij in kwestie :(


do nov 25, 2004 4:53 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group