Het is nu do maart 28, 2024 10:51 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Nieuwe foto`s van Market garden.... Nooit eerder vertoond 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht 
waarschijnlijk bedoelt hij voor dat de gevechten beginnen?


ma sep 20, 2004 4:31 pm
Robert Blokker
Bericht 
Ola heren

Mag ik jullie allemaal bedanken voor de reacties.

Zoals de meesten van jullie al wel begonnen te vermoeden ging het hier om een fotomanipulatie. Gewoon voor de fun. Ik heb de foto`s genomen op Zondag 19 September in Oosterbeek. Het Stoepje/fietspaadje ligt voor Hartenstein en de reenactors kwamen langs Hartenstein op hun mars naar de John Frost Brug. Het is ook niet de Amsterdamseweg maar de Utrechtseweg.
Ik heb een paar keer de opmerking gelezen daty ze er erg licht bepakt uitzagen maar vrijwel alle jongens die hier tussen liepen hadden hun complete uitmonstering aan.
@ErnstJan Ik vind het knap dat je op een zwart wit foto een "blauw" ANWB bord kan onderscheiden. Ik moet het nakijken op de foto maar ik geloof dat het een wit bord was of zelfs een stukk van een witte bus of vrachtwagen. Blauwe ANWB borden had je inderdaad niet maar de ANWB maakt al meer dan 100 jaar de bewegwijzering in Nederland en de kolonien en in de tweede wereldoorlog waren de borden wit.

Frank: Inderdaad is het een vreemde zin als je van de (in mijn ogen ietwat naieve) mening uitgaat dat op alle foto`s Britse para`s zijn te zien ( wat ik nooit beweerd heb kan je nagaan hoe snel een misverstand in de wereld is geholpen). Lees de bovenste zin nog eens na met de gedachte dat er ook velden met paarden tussen zitten, en dorpsgezichten uit 1932 en dan is de zin ineens niet meer zo raar. En heeft ErnstJan dus precies de zin begrepen.

Ik hoop niet dat jullie dit kleine testje erg vinden. Ik wilde eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid kijken of ik jullie kon laten twijfelen. Ik zal vanavond de Kleurenversies van beide platen posten dan kan je werkelijk zien wat er gebeurt is om ze er ouder (lees meer Authentiek) uit te laten zien.

Nogmaals bedankt.

Greetz Robert


ma sep 20, 2004 4:53 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Robert, het zij je vergeven. Ik von dhet in ieder geval een heel leuke testcase :mrgreen:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 20, 2004 4:57 pm
Profiel WWW
Frank
Bericht 
Zijn we 'geslaagd' ? :roll:


ma sep 20, 2004 4:58 pm
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
Schopje naar een ander forum...

_________________
a.k.a. Jeroen


ma sep 20, 2004 5:02 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Bedankt Barry, het pad op die foto ziet er idd totaal anders uit. Ik weet niet waar de foto van Robert genomen werd, maar als het tijdens de oorlog was dan toch niet op de Amsterdamseweg lijkt mij.

EDIT: IK HAD PAGINA 2 VAN DEZE THREAD NOG NIET GELEZEN!

p.s. Barry, check je email :mrgreen:


ma sep 20, 2004 5:04 pm
Harro
Bericht 
Robert: kleine tip, want er is nu naar mijn weten niemand ingetrapt. verander bv. de kleur bij het "verouderen" naar sepia. Je zult zien, dat ziet er al veel overtuigende uit :wink:


ma sep 20, 2004 5:08 pm
ErnstJan
Bericht 
Robert Blokker schreef:
Ola heren

Mag ik jullie allemaal bedanken voor de reacties.

Zoals de meesten van jullie al wel begonnen te vermoeden ging het hier om een fotomanipulatie. Gewoon voor de fun. Ik heb de foto`s genomen op Zondag 19 September in Oosterbeek. Het Stoepje/fietspaadje ligt voor Hartenstein en de reenactors kwamen langs Hartenstein op hun mars naar de John Frost Brug. Het is ook niet de Amsterdamseweg maar de Utrechtseweg.
Ik heb een paar keer de opmerking gelezen daty ze er erg licht bepakt uitzagen maar vrijwel alle jongens die hier tussen liepen hadden hun complete uitmonstering aan.
@ErnstJan Ik vind het knap dat je op een zwart wit foto een "blauw" ANWB bord kan onderscheiden. Ik moet het nakijken op de foto maar ik geloof dat het een wit bord was of zelfs een stukk van een witte bus of vrachtwagen. Blauwe ANWB borden had je inderdaad niet maar de ANWB maakt al meer dan 100 jaar de bewegwijzering in Nederland en de kolonien en in de tweede wereldoorlog waren de borden wit.

Frank: Inderdaad is het een vreemde zin als je van de (in mijn ogen ietwat naieve) mening uitgaat dat op alle foto`s Britse para`s zijn te zien ( wat ik nooit beweerd heb kan je nagaan hoe snel een misverstand in de wereld is geholpen). Lees de bovenste zin nog eens na met de gedachte dat er ook velden met paarden tussen zitten, en dorpsgezichten uit 1932 en dan is de zin ineens niet meer zo raar. En heeft ErnstJan dus precies de zin begrepen.

Ik hoop niet dat jullie dit kleine testje erg vinden. Ik wilde eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid kijken of ik jullie kon laten twijfelen. Ik zal vanavond de Kleurenversies van beide platen posten dan kan je werkelijk zien wat er gebeurt is om ze er ouder (lees meer Authentiek) uit te laten zien.

Nogmaals bedankt.

Greetz Robert


ik zei dan ook dat die op de foto wit was... maar het kwam op mij over als een 'blauw' ANWB verkeersbord. vandaar...
maar leuk gedaan. jammer dat zoveel het door hadden...


ma sep 20, 2004 5:16 pm
Robert Blokker
Bericht 
Ola Gustav

Een van de meest gemaakte fouten op fotogebied is dat elke oude foto ook daadwerkelijk Sepia is. Dit is absolute onzin en de verandering naar Sepia hangt af van verschillende factoren. Hoe lang ontwikkeld, de versheid van de ontwikkelvloeistof, Hoe lang heeft ie in de fixeer gezete, het merk Fotopapier en de kwaliteit ervan, op wat voor plek is ie bewaard heb ie veel zon gezien etc. etc. want ik kan rustig een lezing van een uur geven over Oude foto`s en hun beschadigingen.
Ik ben een Multimedia vormgever en in mijn vrije tijd neem ik vaak klussen aan om oude (Zwart Wit) foto`s op te knappen. Ik heb er al een heleboel in handen gehad en het percentage echte sepia foto`s ligt nog onder de 25%. Als je goed kijkt naar de foto`s dan zal je zien (mits de instelling van je beeldscherm goed zijn) dat beide foto`s niet Zwart wit zijn. De eerste foto heeft een hele lichte roodbruine tint en de tweede foto is meer naar het gele toe. Ik heb dus wel degelijk aan het verouderder effect gedacht maar ik heb hem heel subtiel gehouden zoals het bij 75% van de foto`s dus gebeurt.

Greetz Robert


ma sep 20, 2004 5:20 pm
Harro
Bericht 
Robert, ik heb heel veel foto's uit de collecties van SS AA 1 veteranen. Van die foto's zijn er slechts enkele sepia.

MAAR: als je de mensen op het verkeerde been wil zetten dan is elke truuk om een foto ouder te doen lijken meegenomen. Sepia is er één van 8)


ma sep 20, 2004 5:24 pm
Robert Blokker
Bericht 
@ gustav en ErnstJan

Ik denk dat ik redelijk geslaagd ben in mijn opzet. Ik heb twijfel weten te zaaien en daarmee een discussie uitgelokt. Het is niet mijn intentie geweest om deze foto`s door te laten gaan als authentieke maar als een soort van experimentje hoe makkelijk het is om mensen te laten denken.

Greetz RObert


ma sep 20, 2004 5:24 pm
Harro
Bericht 
Robert Blokker schreef:
Ik denk dat ik redelijk geslaagd ben in mijn opzet. Ik heb twijfel weten te zaaien en daarmee een discussie uitgelokt.


Nou, ik meen toch dat de meeste mensen vooral twijfelden omdat ze er niet vanuit gingen dat je fakes zou posten. Of in mijn geval (en Johan?) omdat ze je niet te hard wilden afvallen door meteen "fakes" te gaan roepen :mrgreen:


Laatst bijgewerkt door Harro op ma sep 20, 2004 5:28 pm, in totaal 2 keer bewerkt.



ma sep 20, 2004 5:25 pm
ErnstJan
Bericht 
moet denken niet misleiden zijn?
op zich is het grappig maar aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje jammer..weet niet waarom, kan het je zo niet uitleggen :mrgreen:


ma sep 20, 2004 5:26 pm
Robert Blokker
Bericht 
Citaat:
Of in mijn geval (en Johan?) omdat ze je niet te hard wilden afvallen door meteen "fakes" te gaan roepen


Dit is wel heel erg gebabbel achteraf. Ik had het best ok gevonden als je meteen had gezegd (indien je het ook meteen gezien had) dat het fakes waren. In andere discussies ben je meestal meer Ad-rem

Greetz Robert


ma sep 20, 2004 5:32 pm
ErnstJan
Bericht 
ik kan het fout hebben maar zei hij niet gelijk dat hij twijfels had?


ma sep 20, 2004 5:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group