Het is nu vr maart 29, 2024 1:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Arnhem en omstreken 
Auteur Bericht
koenmarijt
Bericht Arnhem en omstreken
Ik ga maandag 13 augustus waarschijnlijk naar Arnhem. Ik heb al gelezen dat ik echt een keer naar Airborne Museum Hartenstein moet gaan. Daarnaast wil ik nog een bezoekje brengen aan de John Frost brug. Weet verder nog iemand wat de moeite waard is in Arnhem en omgeving???

Ook wil ik graag weten of ze in Arnhem een boekenwinkel/dumpzaak ofzo van de tweede wereldoorlog hebben???

Alvast bedankt!!!!!!! :wink:


vr aug 10, 2007 6:02 pm
shorty
Bericht 
Wat wel een aanrader is als je naar Hartenstein gaat, is even door te rijden nar de Westerbouwing. Dat is nu een restaurant, daar kun je goed zien hoe belangrijk dat punt was. Je hebt er een mooi uitzicht over de rijn waarover de polen moesten komen.
Laat je trouwens niet afschrikken door het terras van het restaurant. Ik ben brutaal doorgelopen ondanks dat er voorbereidingen werder getroffen voor een trouwerij.

Veel plezier maandag!


vr aug 10, 2007 7:07 pm
Joey
Bericht Re: Arnhem en omstreken
koenmarijt schreef:
Ik ga maandag 13 augustus waarschijnlijk naar Arnhem. Ik heb al gelezen dat ik echt een keer naar Airborne Museum Hartenstein moet gaan. Daarnaast wil ik nog een bezoekje brengen aan de John Frost brug. Weet verder nog iemand wat de moeite waard is in Arnhem en omgeving???

Ook wil ik graag weten of ze in Arnhem een boekenwinkel/dumpzaak ofzo van de tweede wereldoorlog hebben???

Alvast bedankt!!!!!!! :wink:


Uiteraard de Begraafplaats met slachtoffers van de slag bezoeken in Oosterbeek, als je wat meer tijd hebt misschien de Ginkelse Heide of een van de andere landingsplaatsen bezoeken. Voorzover ik weet zit er in Arnhem of Oosterbeek niet echt een boekenwinkel die helemaal WOII is, echter er zitten in het centrum van Arnhem een aantal zaken met een redelijke collectie WOII titels en ook een Slegter met een hele hoop tweedehands boeken. Tevens zit er aan de Utrechtse weg in Oosterbeek ook twee zaken die ook nog wel eens boeken over de slag hebben.


zo aug 12, 2007 1:21 pm
koenmarijt
Bericht 
De trip wordt waarschijnlijk naar volgende week verplaatst, tips zijn dan ook nog zeer welkom. :wink:


zo aug 12, 2007 5:13 pm
Kevy
Bericht 
ik ga morgen (woensdag) naar het airborne museum, het schijnt dat ze dan ook een rondleiding geven naar plaatsen waar gevochten is (alleen op woensdag hoorde ik). Misschien post ik nog wel wat foto's :D


di aug 14, 2007 7:43 pm
-Spitfire-
Bericht 
Kevy schreef:
ik ga morgen (woensdag) naar het airborne museum, het schijnt dat ze dan ook een rondleiding geven naar plaatsen waar gevochten is (alleen op woensdag hoorde ik). Misschien post ik nog wel wat foto's :D


Klopt om half 11 start er een wandeling, ik ben van plan ook om te gaan. Waarschijnlijk red ik de wandeling niet maar ik ben denk ik wel morgen in Oosterbeek te vinden. :wink:


di aug 14, 2007 8:58 pm
Kevy
Bericht 
Hallo allemaal,

ik ben terug van mijn bezoekje aan Arnhem en heb daar zeer mooie dingen gezien. Hoewel ik geen held ben qua fotografie wil ik jullie toch wat dingen laten zien.

Hier de oversteekplaats van de Britten aan het eind van operatie market garden toen zei wilden ontsnappen uit de 'perimeter' (het Britse gedeelte dat omsingeld was door de Duitsers aan de kant van Arnhem). Als je goed kijkt zie je in de verte een dijk, dat is dan de overkant van de Rijn. De rivier zelf is helaas op de foto niet te zien maar in het echt wel.

Afbeelding

De spoorwegbrug die tijdens Market Garden op het laatste moment door de Duitsers opgeblazen werd. (gezien vanaf de daar in de buurt gelegen oversteekplaats van de foto hierboven)

Afbeelding

Een gedeelte van het huis van 'de engel van Arnhem' de familie die in dit huis woonde gaf onderdak en hulpverlening aan zo'n 300 gewonde Britse soldaten. De dochter van het gezin leeft hier nog steeds.

Afbeelding

Deze boom werd tijdens Market Garden geraakt door een mortiergranaat, 3 Britse soldaten die achter de boom dekking zochten kwamen hierbij om het leven. In deze boom groeit nu weer een nieuwe boom.

Afbeelding

Het nabij gelegen monument

Afbeelding

En tot slot:

Afbeelding

Een monument voor de aircrew omgekomen in Market Garden met het zeer mooie opschrift (voor als het niet te lezen is):

John 15:13
Greater love hath no man than this, that a man lay down his life for his friends.

To the memory of the Royal Air Force, Commonwealth and United States Aircrew who died on Operation Market Garden, September 1944.

"In memoria aeterna"



Binnenkort post ik nog meer foto's waarvan het grootste gedeelte van de War Cemetery in Oosterbeek.


wo aug 15, 2007 8:11 pm
ewalk
Bericht 
Ik zou je metaaldetector thuislaten als je in Oosterbeek langsgaat.
Is trouwens ook verboden daar!

Ben er meerdere keren geweest daar mijn schoonfamilie in Arnhem woont. De omgeving is natuurlijk prachtig. Maar als je door Oosterbeek naar beneden richting de Rijn loopt dan krijg je pas het gevoel van historische uitwaseming van het landschap en gebied aldaar. Je vraagt je af wat de bomen en sommige huizen hebben gezien. Ook het Kerkje met nog intacte kogelgaten spreekt tot de verbeelding. Prachtig en tegelijkertijd triest gewoon!


wo aug 15, 2007 8:56 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Citaat:
Ik zou je metaaldetector thuislaten als je in Oosterbeek langsgaat.
Is trouwens ook verboden daar!


Ja dat zou wel zo kunnen zijn, maar ik kan er ook niks aan doen dat mijn ogen die kogels op de grond zagen. :roll: :wink: Daar had ik geen metaaldetector voor nodig, gebruik trouwens nooit een metaaldetector. En of het verkeerd is om oorlogsartifacten op te rapen, dat is weer een andere vraag.


wo aug 15, 2007 9:02 pm
Profiel
ewalk
Bericht 
boomschors schreef:
Citaat:
Ik zou je metaaldetector thuislaten als je in Oosterbeek langsgaat.
Is trouwens ook verboden daar!


Ja dat zou wel zo kunnen zijn, maar ik kan er ook niks aan doen dat mijn ogen die kogels op de grond zagen. :roll: :wink: Daar had ik geen metaaldetector voor nodig, gebruik trouwens nooit een metaaldetector. En of het verkeerd is om oorlogsartifacten op te rapen, dat is weer een andere vraag.

Ik denk niet verkeerd, maar eerder gevaarlijk! Als je Oosterbeek binnenkomt staan er borden waar er in verschillende talen staat dat het verboden is. Althans de laatste keer dat ik er was. Ook al weer een paar jaartjes geleden.


wo aug 15, 2007 9:06 pm
Kevy
Bericht 
ja, ik was zelf helaas niet in de gelegenheid om naar 'oorlogsartifacten' te zoeken maar mijn vader heeft daar toen hij klein was wel heel wat gevonden. Van het kerkje heb ik trouwens ook nog 1 foto maar daar zijn de kogelgaten niet op te zien. Ik vroeg me inderdaad wel af of het kogelgaten waren toen ik het zag maar, hier dus een bevestigend antwoord.


wo aug 15, 2007 9:07 pm
-Spitfire-
Bericht 
Heb afgelopen woensdag de perimeter wandeltocht gedaan. Was erg leuk en gelukkig bleef het droog. Daarna heb ik nog het Airborne museum bezocht en ben nog even naar de begraafplaats gegaan.

Twee dingen vielen mij daarop, op veel stenen zit groene aanslag en er liggen niet alleen soldaten begraven op de begraafplaats. Er zijn een paar leden van de Commonwealth War Graves Commission op de begraafplaats begraven. Was me de vorige keer niet opgevallen.

Ik wilde ook nog de kerk bezoeken maar het was al laat en ik had ongeloofelijke zere voeten :lol:


vr aug 24, 2007 1:29 pm
ewalk
Bericht 
-Spitfire- schreef:
Heb afgelopen woensdag de perimeter wandeltocht gedaan. Was erg leuk en gelukkig bleef het droog. Daarna heb ik nog het Airborne museum bezocht en ben nog even naar de begraafplaats gegaan.

Twee dingen vielen mij daarop, op veel stenen zit groene aanslag en er liggen niet alleen soldaten begraven op de begraafplaats. Er zijn een paar leden van de Commonwealth War Graves Commission op de begraafplaats begraven. Was me de vorige keer niet opgevallen.

Ik wilde ook nog de kerk bezoeken maar het was al laat en ik had ongeloofelijke zere voeten :lol:


En had je die borden nog gezien over die metaaldetectors?


vr aug 24, 2007 1:35 pm
Pieter F
Bericht 
Het Arnhems Oorlogsmuseum 40-45 is ook een aanrader! Het is een prive-collectie, maar zeer uitgebreid en hartstikke leuk om te zien!


di sep 04, 2007 2:11 pm
Kevy
Bericht 
Pieter F schreef:
Het Arnhems Oorlogsmuseum 40-45 is ook een aanrader! Het is een prive-collectie, maar zeer uitgebreid en hartstikke leuk om te zien!


staat daar niet die Duitse T-34 tank voor de deur?


di sep 04, 2007 4:29 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group