Het is nu do maart 28, 2024 1:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Koude 
Auteur Bericht
Mario
Bericht Koude
Ik vraag me af of het met de huidige koude voor ons mogelijk is om enigszins te vermoeden wat Duitsers en Russische burgers hebben doorgemaakt in de winter van '41-'42.

Bij ons (Kempen) was het vannacht zowat -15 graden, maar toen ik om 6 uur naar het station fietste, viel het qua koude uiteindelijk nog mee vond ik (wel een snijdende wind en het duurde maar 5 minuten). Onderweg vroeg ik me af of dit de omstandigheden van toen enigszins zou benaderd hebben.
Maar toen waren de temperaturen vaak nog veel lager als ik het goed heb.


di jan 06, 2009 9:32 am
Leo
Bericht 
Ben momenteel aan het lezen in het boek "Ardennenoffensief" van Kershaw.

Al fietsend kan de huidige kou dan nog te verwerken zijn, maar dagen na mekaar in de vrieskou in een schuttersputje zitten kan je niet vergelijken, denk ik.
Gebrek aan degelijke kledij, warm eten en pover sanitair. Het moet een hel geweest zijn.


di jan 06, 2009 10:17 am
Whoa Mahomet
Bericht 
Plus de stress, ziek en/of gewond zijn, uitputting en angst. Geen vooruitzicht op de toekomst. Vrienden, familie en collega's etc die gedood of gewond raken. Dit moet inderdaad mensonterend zijn geweest. Bij extreme bevriezingsverschijnselen zoals destijds zal uiteindelijk een verwarde, veranderde geestestoestand of veranderd denkvermogen kunnen onstaan. Uiteindelijk is de kans groot dat je berust in alles doordat je shock geraakt.


di jan 06, 2009 10:38 am
Dennis N
Bericht 
Toevallig, zit hier ook al de gehele week aan te denken! Loop deze nacht al geruime tijd buiten en zodra ik het koud begin te krijgen denk ik maar even een dikke 60 jaar terug.... Heb je het zo weer warm....


zo jan 11, 2009 6:31 am
Pieter F
Bericht 
Mooi om te zien dat er meer mensen hieraan denken met deze kou. Toch is het moeilijk te vergelijken. Die mannen hadden vaak geen goede winterkleding en sliepen in hun schuttersputjes in de bevroren grond. Snel een sigaretje roken om het een soort van warm te krijgen was levensgevaarlijk en zo zijn er nog vele andere verschillen tussen toen en nu. Maar het feit dat er nu nog steeds mensen zijn die daaraan terugdenken is denk ik voor hen die dit meegemaakt hebben een hartverwarmende gedachte.


zo jan 11, 2009 10:53 am
pedor
Bericht 
Inderdaad Pieter, zelf al is het "lekker"winterweer, ik ben toch blij
dat je daarna weer je warme huis binnen kan gaan met alle gemakken vandien.
Bovendien is het nu de kou, maar als het straks gaat dooien is ook geen pretje.
Ben je overdag nat van zweet en van de dooi, 's nachts weer je putje in, waar water in staat is ook geen pretje.
Ik denk er niet alleen aan als het vriest, maar ook wel eens als het regent, of net een paar graden boven nul als het waterkoud is. Dit is soms gevoelsmatig nog kouder dan droog vriesweer.


zo jan 11, 2009 1:27 pm
muncio
Bericht 
Ze zeggen dat kou een emotie is die je kan uitschakelen en gezien de enorme kou in WO II heeft dat veel soldaten doen overleven.


zo jan 11, 2009 2:55 pm
lars40/45
Bericht 
Ik heb onlangs de Bastogne aflevering van Band of brothers op dvd nog eens bekeken en ik betwijfel of je de pijn van onderkoelingsverschijnselen echt kunt uitschakelen.
Ieder heeft zijn eigen grens van wat er nog kan worden geleden onder barre omstandigeheden, wat voor de een een drama is , dat is voor de ander een peuleschil.
Het afzien onder oorlogsomstandigheden met een haperende bevoorrading, koude,
gebrekkige medische verzorging, constante beschietingen en dreiging en slechte winteruitrusting kan voor de meest geharde Normandie veteraan nog te veel worden. Ze verdienen allemaal ons respect.


zo jan 11, 2009 3:21 pm
Mia
Bericht 
Het is een ervaring die in hun geheugen gegrift staat als de veteranen over hun herinneringen vertellen. Kou en nog veel meer kou. Er is geen voorstelling van te maken. We waren hartje winter in Bastogne, niet te vergelijken in je comfortabele winterjas en na genoeg kou, warme koffie drinken, gaan en staan waar je maar wil, iid respect.


zo jan 11, 2009 8:53 pm
Leo
Bericht 
Het leven van een (gevechts) soldaat bestaat voor 90% uit wachten op actie, een wachten waarvan hij zich de weersomstandigheden goed kan herinneren. Eénmaal in actie vervalt deze gedachte. Weinig soldaten die een actie overleefden in barre weersomstandigheden hadden problemen met de kou in de achterhoede. Ervoor wel.


zo jan 11, 2009 11:11 pm
sky
Bericht 
Tja, ik denk ook idd niet dat wel on sin kunne denken over het toen was. Wat oedereen al aangeeft, snel naar huis met alle gemakken van dien:) .

Was ff op wintersport met oud en nieuw. was er 's nachts -20. 's ochtens wilde de auto niet starten. ( moest toen ook ff denken aan hoe het met de jeeps en tanks zat in ww2, en hoe de Duitsers in Rusland zaten kijken naar hoe de russen hun tanks warm hielden :) )

Met oud en nieuw stonden we met een groepje rond een ijsbar en vuurkorf ( 2 m er naast ) het ijs smolt niet eens van de hitte. ff peukje roken zonder handschoenen, na 5 min waren mijn handen zo koud dat het pijn deed. rond het vuurtje was het prima, en dacht idd aan aan de heren rond Bastogne die daar 64 jaar geleden zonder vuur, zonder warme kleding ( niet dat dat erg helpt met zulke temperaturen ). En dacht mmm die gasten, RESPECT, dat ze het in die omstandigeheden konden volhouden,

Was blij dat ik mijn ware bedje lag. :oops:

kou tja leuk zolang je weer snel naar je warme huisje kan, en niet hoeft te slapen in te koude kleding, en in een putje wat eerst ff met je handgraten om maken, aangezien je er met een schop niet kan graven.


ma jan 12, 2009 11:24 am
dirk
Bericht 
Ik heb het geluk gehad om tijdens de winters 1985 en 1986 in het veld te hebben gezeten. Temperaturen van -20 en dan in een tentje slapen, en geen fatsoenlijke uitrusting, als ik er nog aan denk.............. :shock:


ma jan 12, 2009 12:05 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Dirk in diezelfde periode (en 1987) lag ik ook in tentjes buiten. Prima uitrusting, goede thermokleding en super slaapzakken. Koud was het zeker, vooral in de Duitse laagvlaktes waar wij zaten. De grootste stress was bij het opstaan. Dan was alles stijf bevroren en had je het even steenkoud. Temperaturen van -20 maakten wij nooit mee, jij ook niet vermoed ik, maar inderdaad werd het vaak -15. Koud genoeg. Maar kennelijk waren jullie erg slecht uitgerust in vergelijking tot ons bataljon :P


ma jan 12, 2009 12:48 pm
Shiftyfreak
Bericht 
aan de kou kan je wennen. Als je gewend bent dat het 15 graden is buiten en het is uit het niets -15 dan is het een stuk kouder gevoelsmatig als dat je -6 gewend bent en het is dan opeens -15 ..


ma jan 12, 2009 3:21 pm
lars40/45
Bericht 
Het is inderdaad ook wel een beetje wat je gewend bent.
Zo liep er laatst een breed lachende Rus uit midden Siberie voorbij mijn balie in zijn blote bast , richting douche. Ze waren in Siberie wel -40 en erger gewoon.
In 1989 in de Sinai liepen wij in t-shirt en overhemd in het najaar en de Colombianen die ook deel uit maakte van dezelfde vredesmacht liepen in winterkleding nog te blauwbekken.


ma jan 12, 2009 6:28 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group