Het is nu vr maart 29, 2024 1:02 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof 
Auteur Bericht
OuwensG
Bericht Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof
Voor een publicatie doe ik onderzoek naar het lot van een persoon uit Rotterdam. Deze Joodse man is in 1942/1943 geïnterneerd geweest in Ellecom en Westerbork, maar daarna vrijgelaten. Enige maanden later (juli 1944) wordt hij wederom opgepakt en naar Westerbork gebracht. Hij was opgepakt nadat hij was verraden vanwege bezit van een radio. In Westerbork zat hij in een strfabarak (Barak 67). Op zijn kaart in het vreemdelingenregister van de Rotterdamse politie staat nadrukkelijk vermeld dat hij als "strafgeval" behandeld dient te worden.

Op 3 september 1944 wordt hij overgebracht naar Auschwitz. Maar dan...

Op 25 oktober 1944 werd hij vervolgens overgeplaatst naar Stutthof

Ik zou graag willen weten waarom dit is gebeurd: waarom die overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof? Ik zou het bijzonder op prijs stellen als iemand mij hier inlichtingen over zou kunnen geven.


di aug 07, 2018 8:36 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof
Ik weet niet wat zijn beroepsachtergrond was en in welke conditie de man was, maar Stutthof was onder andere een kamp waar een Focke Wulf fabriek was gevestigd. Het wordt naast een concentratiekamp gezien als een typisch werkkamp.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 07, 2018 8:49 pm
Profiel WWW
OuwensG
Bericht Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof
Dank voor de reply!

Hij was graancontroleur. Op foto's lijkt het mij een beer van een vent. Hij zou, als ik een onbevestigde bron moet geloven, één van slechts 100 gevangenen zijn die het kamp Stutthof heeft overleefd toen het op 9 mei 1945 werd bevrijd door de Russen. Dus zijn fysieke gesteldheid zou, maar dat is mijn aanname- zeer goed geweest kunnen zijn.


di aug 07, 2018 9:02 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof
Dat kan dan heel goed de reden geweest zijn van overplaatsing naar een kamp dat voor een groot deel als werkkamp diende. De gevangenen hebben het overleefd door zich voor een goot deel te verstoppen toen het kamp werd ontruimd door de Duitsers.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 07, 2018 9:24 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group