Het is nu do maart 28, 2024 11:57 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Oude Joodse begraafplaatsen in bezettingstijd. 
Auteur Bericht
Mia
Bericht Oude Joodse begraafplaatsen in bezettingstijd.
Volgens mij hoort deze vraag niet direct hier thuis maar ik kon geen ander topic vinden om hem te plaatsen.

Hoe ging de bezetter om met de veelal oude Joodse begraafplaatsen binnen maar ook buiten Nederland?
Via de website van de Stichting dodenakkers is er niets speciaals over de jaren 1940 – 1945 te vinden in Nederland terwijl er wel eeuwenoude begraafplaatsen zijn.
Werden deze begraafplaatsen gewoon met rust gelaten door de bezetter?


zo apr 03, 2011 9:04 pm
Pieter F
Bericht 
Interessante vraag, Mia. Ben benieuwd of iemand hier informatie over heeft.


zo apr 03, 2011 9:36 pm
ErnstJan
Bericht Re: Oude Joodse begraafplaatsen in bezettingstijd.
Mia schreef:
Volgens mij hoort deze vraag niet direct hier thuis maar ik kon geen ander topic vinden om hem te plaatsen.

Hoe ging de bezetter om met de veelal oude Joodse begraafplaatsen binnen maar ook buiten Nederland?
Via de website van de Stichting dodenakkers is er niets speciaals over de jaren 1940 – 1945 te vinden in Nederland terwijl er wel eeuwenoude begraafplaatsen zijn.
Werden deze begraafplaatsen gewoon met rust gelaten door de bezetter?


Ik weet dat er in Zuidlaren een Joodse begraafplaats is. Naar mijn weten is daar in WOII niks mee gebeurd.


zo apr 03, 2011 9:37 pm
Vin1
Bericht 
De joodse begraafplaats in Haarlem werd door Duitse soldaten als machinegeweerstelling gebruikt. De begraafplaats werd na de oorlog weer gerestaureerd.
Je kan daar alleen uit opmaken dat er vrij respectloos met de begraafplaats om werd gegaan. Ik ken de begraafplaats en deze is vrij klein. Wat de reden is dat de duitsers juist hier een stelling plaatste is mij niet bekend? Om de begraafplaats heen was namelijk ruimte genoeg voor stellingen....
Misschien is de reden inderdaad om de Joden te vernederen? Maar dat is nergens op gebaseerd en puur een mogelijkheid...?


zo apr 03, 2011 10:06 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Die in Schijndel heeft kogelgaten e.d., alleen weet men niet meer of dit kwam door Duitse troepen die ze als schietschijf gebruikte, of door de Amerikanen in 1944...

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo apr 03, 2011 10:41 pm
Profiel WWW
paul peters
Bericht 
De vrij grote begraafplaats in Oss is door de Duitsers met rust gelaten. Misschien ook omdat het kerkhof door een muur aan het zicht is onttrokken.
pp


zo apr 03, 2011 11:05 pm
tendam
Bericht 
Hoi Mia,

de Duitsers gingen niet bijzonder respectvol om met joodse begraafplaatsen, zoals je wellicht wel had verwacht. In het begin van de oorlog werd het joden nog toegestaan om te worden begraven op hun eigen begraafplaatsen, later veelal niet meer. En toen de jacht op de joden begon, werd er daar uiteraard niet meer begraven. Er zijn wel incidenten bekend waarbij Duitsers vernielingen hebben gedaan op de begraafplaatsen. Maar op veel plaatsen zijn de dodenakkers gewoon met rust gelaten. Al voor de oorlog waren in tal van plaatsen bijna geen joden meer en werd er dus niet meer begraven, maar met de oorlog werden er natuurlijk in veel gemeenschappen de joden uit de samenleving weggerukt, waardoor de zorg voor de begraafplaatsen werd overgenomen door de gemeentes (deels uit soort van boetedoening).

gegroet,
René (van Dodenakkers.nl)


zo apr 03, 2011 11:14 pm
Mia
Bericht 
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
Dat het niet allemaal respectvol ging was wel te verwachten. Die vraag hield me eigenlijk altijd al bezig als ik hier langs de ene Joodse begraafplaats kom die langs de weg ligt, aan een kant afgescheiden door een laag, open hekwerk en goed in het oog. (Makkelijk voor foto's Jeroen :) ).
Van de twee begraafplaatsen in Middelburg is mij niets bekend hoe er mee omgegaan werd in de oorlogsjaren en ze zullen dan ook wel met rust gelaten zijn neem ik aan.


ma apr 04, 2011 8:37 am
Maich
Bericht Re: Oude Joodse begraafplaatsen in bezettingstijd.
In Concentratiekamp Plazsow in Polen , de plaats waar de Schindlerjoden werden gehuisvest , werden Joodse grafstenen gebruikt als
plaveizel voor de hoofdweg van het kamp .


do okt 06, 2011 10:02 pm
rjajo
Bericht Re: Oude Joodse begraafplaatsen in bezettingstijd.
zouden de Duitsers zelfs de doden niet met rust gelaten hebben ??

Trouwens naar mijn weten bestaan (bijna ?) alle Joodse begraafplaatsen (in Nederland) nog steeds er zijn Joodse verzetstrijders ook begraven op Joodse begraafplaatsen (al weet ik nu niet meteen welke)


RJAJO


vr okt 07, 2011 12:39 am
Mia
Bericht Re: Oude Joodse begraafplaatsen in bezettingstijd.
rjajo schreef:
zouden de Duitsers zelfs de doden niet met rust gelaten hebben ??

Trouwens naar mijn weten bestaan (bijna ?) alle Joodse begraafplaatsen (in Nederland) nog steeds er zijn Joodse verzetstrijders ook begraven op Joodse begraafplaatsen (al weet ik nu niet meteen welke)


RJAJO
Foto's van graven van verzetsstrijders zijn altijd welkom. :wink:


vr okt 07, 2011 8:43 am
rjajo
Bericht Re: Oude Joodse begraafplaatsen in bezettingstijd.
Mia nog speciale wensen ?

Ik heb er namelijk nogal wat !! of bedoel je alleen Joodse Verzetstrijders ?


vr okt 07, 2011 3:07 pm
Mia
Bericht Re: Oude Joodse begraafplaatsen in bezettingstijd.
Ja zeker :) om maar gelijk onbescheiden van wal te steken.
Alles wat maar op http://www.oorlogsmusea.nl een plaatsje kan krijgen als het maar WO2 gerelateerd is, ook Joodse verzetsstrijders.


vr okt 07, 2011 3:49 pm
rjajo
Bericht Re: Oude Joodse begraafplaatsen in bezettingstijd.
Moet dat direkt naar oorlogsmusea of via hier ?


vr okt 07, 2011 4:13 pm
Mia
Bericht Re: Oude Joodse begraafplaatsen in bezettingstijd.
Dat mag via de input van Oorlogsmusea maar omdat ik gereageerd heb op het berichtje mag het ook naar mij gestuurd worden om te verwerken. Geen probleem.


vr okt 07, 2011 4:22 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group