Het is nu vr maart 29, 2024 12:02 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Onderduiken...bij de Duitsers?! 
Auteur Bericht
vincentdelbos
Bericht Onderduiken...bij de Duitsers?!
Hallo allemaal,

Vorige week was ik even op bezoek bij mijn oma en toen kwam de Tweede Wereldoorlog ter sprake. Zij was 13 jaar oud toen de oorlog uitbrak en heeft delen vrij bewust meegemaakt. Haar latere man was toen een stuk ouder en heeft nog een tijd (verplicht) in Duitsland moeten werken. Helaas leeft mijn opa niet meer, maar mijn oma heeft soms best interessante verhalen over de oorlog in de regio waar ik leef (Joure).

Een opmerkelijk verhaal kwam dus afgelopen week ter sprake.

Mijn oma woonde in haar jeugd vlakbij Sondel en in Sondel, zo vertelde mijn oma, was een klein Duits kamp gevestigd. Na wat snel onderzoek kwam ik erachter dat het een Radarpost betrof.
Rond 1943/1944 werden veel mannen uit de regio opgeroepen om in Duitsland te gaan werken. Een aantal mannen gaf gehoor aan deze verplichting, maar een aantal mannen besloot onder te duiken.

Echter, kwamen zo nu en dan eenheden langs om de personen op te zoeken die geen gehoor hadden gegeven aan de oproep (met de mogelijke gevolgen van dien). Tot zover nog niets opvallends.

Maar wat gebeurde er vervolgens. De Duitsers en de inwoners van Sondel gingen altijd vrij gemoedelijk met elkaar overweg. Zelfs zo gemoedelijk dat wanneer een dergelijke controle weer plaats vond, de Duitsers uit het kamp aanboden de onderduikers daar onder te brengen. De eenheden die zochten naar de vluchtelingen zochten toch niet in hun kamp.
Het is een aantal keren voorgekomen dat de onderduikers zijn ondergebracht in het Duitse kamp.

Ik vond het wel een mooi en vooral opvallend verhaal. Kennen jullie ook dergelijke voorbeelden uit jullie omgeving?

Nu vertelde mijn oma nog een verhaal en wellicht kan één van jullie me helpen aan wat extra informatie?
Mijn oma vertelde dat er op een gegeven moment regelmatig V1 of V2 raketten werden gelanceerd in haar omgeving. Het was niet zozeer dichtbij huis, maar ze kreeg het wel mee. Weet iemand wat de lanceerplekken zijn geweest van V1 en/of V2 raketten in (Zuid-) Friesland?


ma jul 04, 2011 2:00 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Oma's hebben altijd gelijk, net zoals nu:

Radarpost Eisbar :
http://www.luchtoorlog.net/hoofdstuk2.2.1.html


V2 in het Rijsterbos, bij Rijs.

http://www.v2rocket.com/start/deploymen ... -rijs.html

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma jul 04, 2011 9:33 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group