Het is nu do maart 28, 2024 3:16 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
53rd Welsh Divison 's-Hertogenbosch Oktober 44 
Auteur Bericht
Marcel Belluz
Bericht 53rd Welsh Divison 's-Hertogenbosch Oktober 44
Wie kan er wat meer vertellen over de bevrijding van 's-Hertogenbosch door het 53rd Welsh Div.
En dan met name de wapens die gebruikt (Tanks , SP , Trucks e.d)
En wat de "namen/markings"op deze voertuigen waren en hun nummers en emblemen.
En heeft of weet waar er goed fotomateriaal is te vinden.


di jan 02, 2007 1:58 pm
Marcel Belluz
Bericht 
Hoi Dennis,
Het gaat over het complet 53rd Welsh division.
Een aantal brigades van dit Welsh division was betrokken bij de bevrijding van Den Bosch.

Het gaat om 158Th , 160th en 71st brigades. hiervan hebben (wat ik zeker weet)het 2nd Monmouth , 4th Welch en het 5th Welch den Bosch bevrijd.
Ook het 7nd panserdivisie en 155th Fieldcompany engineers heeft hieraan meegeholpen. Maar dit moet nog veel meer geweest zijn.
Ik moet eigenlijk weer eens naar de bieb om de boeken er weer eens op na te slaan.
Maar waar ik eigenlijk naar op zoek ben is wat voor materiaal het 53rd gebruikte tijdens de bevrijding van Den Bosch en wat hun nummers , namen , serienummers e.d. waren op hun materiaal. en welke emblemen ze gebruikten.


wo jan 03, 2007 5:33 pm
Marcel Belluz
Bericht 
Ik weet ondertussen dat het 53 welsh geen eigen tanks had. Maar ondersteund werdt door het 7th armoured division en het 33rd armourde brigade
Wie kan mij vertellen wat voor materiaal het

5th royal inniskilling dragoon guards gebruikte van het 7th armoured division

En wat voor materiaal de 1st east riding yeomanry gebruikte van het 33rd armoured brigade.

En nog steeds de belangrijkste wat waren hun marking ,emblemen en voertuignummers en al dat soort dingen meer die op hun voertuigen voor kwamen.

Uiteraard gebruikte het 53rd welsh wel brencariers of varianten van dit voertuig en uiteraard ander e voertuigen. Informatie over deze voertuigen is nog steed van harte welkom.


zo sep 02, 2007 10:44 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Volgens mijn British tanks in Normandy boekje was het 'tactical sign' van de 5th Royal Inniskilling Dragoon Guards een rode vierkant met het nummer 53. Die van de East Riding Yeomanry was een rood vierkant met onderaan een dikke witte streep, met het nummer 153.

Misschien dat je daar wat aan hebt...

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo sep 02, 2007 12:34 pm
Profiel WWW
Marcel Belluz
Bericht 
Hoi Jeroen,


Weet je ook waar precies dit op de tanks stond. Zijn er ook andere tekens te zien?


za sep 22, 2007 3:59 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Ze gooien van alles op die tanks... en het staat ook altijd nogal overal (tactial signs van mijn vorige post staan meestal rechts voor en rechts achter, maar dat kan ook ergens anders zijn.

Als je foto's hebt... plaats die dan of beschrijf wat je op de tank ziet, er zijn zoveel mogelijkheden namelijk...

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za sep 22, 2007 5:40 pm
Profiel WWW
Marcel Belluz
Bericht 
Ik ben weer wat verder.

Als het goed is heeft de 1st east riding yeomanry Shermans Mk I Hybirds gebruikt. Eën bekende daarvan is "Bury" met het Rode nummer 36 achterop de turret en op de flanken.
Ik ben nu op zoek naar de naam van nummer 35 (bekend van de foto's uit het boek over de bevrijding van Den Bosch "October 1944 Den Bosch Bevochten en Bevrijd " door Luc van Gent.)
Achter op de turret een rode? nummer 35 en op de achterkant rechts op het spatbord een nummer 52 op een vierkant gekleurd schildje (welke kleur heeft het nummer , ik denk nmlk wit en wat is de kleur van de ondergrond, ik denk rood.) Ongeveer in het midden op de achterkant is een vierkant te zien , dit zal waarschijnlijk het squadron aangeven nmlk "B" Squadron. Wat is hier de kleur van?
Links achterop staat een "diabolo" (een driehoek nar beneden met daaran vast een driehoek naar boven) volgens mij in de kleuren groen , zwart. Klopt dit?
Voorop in het midden staat een geel / rood plaatje van (in het gele gedeelte) een stierenkop en (in het rode gedeelte) nummer 52? Met rechts dan weer , bij het voorspatbord een groen/zwarte diabolo? en links bij het spatbord een cirkel met iets daarop?
Bovenop de turret stond een "allied star" in een cirkel?
Dus wie kan mij de "naam"geven van de tank zoals boven beschreven en eventueel het registratienummer (begint met een T) En kan bevestigen of bovenstaande info juist is. En wie kan mij bevestigen welk type sherman ze hadden tijden oct '44. Was dit de Sherman Mk1 Hybrid? en heeft daar iemand foto's van?


za sep 29, 2007 2:33 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Die stierenkop is dat deze:
Afbeelding (79th Armored Division)
of deze:
Afbeelding (11th Armored Division)

De diabolo is die boven groen en onder zwart (dan is het de 33rd Armoured Brigade) of kunnen ze ook beide groen zijn (dan is het de 31st Tank Brigade)?

Een open vierkant duid inderdaad op B Squadron, de kleur bepaald het regiment.

Als ik dat boek van mij goed lees, en het inderdaad East Riding Yeomanry van de 33rd Armoured Brigade is, dan zou het nummer 52 in een rood vierkant inderdaad correct zijn voor dit regiment als ze onderdeel waren van een divisie en niet als losse brigade opereerde (maar dat weet ik niet, omdat mijn boeken niet verder gaan dan Normandië :wink:). Het vierkantje van B Squadron zou dan geel moeten zijn.

Misschien dat je trouwens nog iets hebt aan de boeken die hier vermeldt staan:
http://www.regiments.org/regiments/uk/v ... /yorkE.htm

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za sep 29, 2007 3:15 pm
Profiel WWW
Marcel Belluz
Bericht 
Hoi Jeroen,

Die stierenkop is een vergissing. Na het opblazen van een tekening (modelbouw) is het mij duidelijk dat het niet om een stierenkop ging. Dit zou ook niet logisch zijn gezien het east riding yeomanry dit embeem niet gebruikt.
Het blijkt een geel vierkant te zijn met daaronder een rood vierkant met nummer 52 er op. :roll: :oops: 8) dus hoe ik zo blind heb kunnen zijn en daarin een stierenkop zag :oops: :oops:
De diabolo is zoals door jouw beschreven en dan klopt het hele verhaal als een zwerende vinger. The 1st east riding yeomanry diende in oktober '44 in het 33rd Armoured division.

Uit een andere bron op internet heb ik vernomen dat het nummer 52 in een rood vierkant ook duid op het squadron net als het gele vierkant. Deze behoren allebij aan het "B" Squadron
Nummer 51 aan "A" en (heeft geloof ik een cirkel) en Nummer 53 behoort aan "C" (heeft een driehoek) squadron

Bedankt voor jou info , zo langzaam aan krijg ik al een totaalplaatje


za sep 29, 2007 6:06 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group