Het is nu do maart 28, 2024 9:48 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Polen 2011: Krakau (deel 2) 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Polen 2011: Krakau (deel 2)
Beste mensen van het goede leven,

Het is weer zo ver. Mijn jaarlijkse zomertrip door Polen is weer tot zijn einde gekomen. Onderweg ontzettend veel bezienswaardigheden tegengekomen (en gefotografeerd) en daar mogen jullie natuurlijk van mee smullen.

Om het overzicht te behouden moet ik het fotoverslag wel in delen opsplitsen.

Krakau.

De laatste 9 dagen van mijn vakantie in Polen heb ik in het wonderschone Krakau (Kraków) doorgebracht. Ooit werd deze stad niet zo fijn beschouwd door haar inwoners. Ik heb het natuurlijk over de Duitse bezetting die tussen 1939 en 1945 een zwarte sluier rond de stad getrokken had. Met dit fotoverslag wil ik jullie kennis laten maken met het donkere verleden van deze stad.

We komen langs de 'Malowany Dwor', dat tegenwoordig het Archeologische Museum van Krakau huisvestigd. Tijdens de bezetting was het een Gestapo gevangenis. Na de bevrijding van Krakau in 1945 kwam het complex onder bevel te staan van de NKVD die het gebruikte om nationalistische AK-leden op te sluiten.

Afbeelding

Op 18 augustus 1946 werd er door de ondergrondse een aanslag gepleegd op de gevangenis en een aantal AK-leden werden bevrijd.

Afbeelding

De volgende stop is de militaire begraafplaats van Krakau en de daar tegenover gelegen Rakowicki begraafplaats.

Op de militaire begraafplaats zijn 4 afgezonderde erevelden voor Poolse, Duitse, Sovjet en Gemenebest soldaten. Laten we beginnen bij de eerste. Op dit ereveld rusten 146 soldaten van de Legergroep Kraków (Armia Kraków) die tijdens de September Campagne in 1939 zijn gesneuveld of later aan hun verwondingen zijn bezweken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het Duitse ereveld is sober en bestaat uit 2 velden en daartussen het centrale monument met bijhorende naamplaten. Hier liggen 2,747 Duitsers, Polen en Hongaren die tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Wehrmacht gediend hebben. Een groot aantal zijn in de lazaretten in Krakau aan hun verwondingen bezweken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens komen we aan bij het indrukwekkende Sovjet ereveld. Hier rusten 1,578 soldaten en officieren van de 59ste en 60ste Leger die bij gevechten om Krakau in januari 1945 omkwamen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze jongens zijn in 2004 teruggevonden in de grond bij Krakau.

Afbeelding

Wordt vervolgd..

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo aug 28, 2011 10:46 pm
Profiel
muncio
Bericht Re: Polen 2011: Krakau (deel 2)
Prachtige reportage mooi om te zien. Ik ben daar geweest het was een hele mooie ervaring en de paus ligt daar ook.


ma aug 29, 2011 9:45 pm
muncio
Bericht Re: Polen 2011: Krakau (deel 2)
Afbeelding


ma aug 29, 2011 9:50 pm
peter balkengat
Bericht Re: Polen 2011: Krakau (deel 2)
inderdaad een super reportage! ik ben in sachsenhausen geweest in de buurt van Berlijn,
daar kan je een hele interessante trip van maken, had een huisjegoedkoop naast sachsenheim kunnen huren. Ben daarna nog natuurlijk even naar Berlijn geweest, daar heb je heel erg veel momumenten, zoals bijvoorbeeld de zeulen! heel indrukwekkend allemaal! je moet maar eens kijken voor leuke tips


wo sep 07, 2011 11:37 am
Vin1
Bericht Re: Polen 2011: Krakau (deel 2)
Ziet er weer indrukwekkend uit. vooral die foto's van het Duits ereveld als ik het goed begrijp. (Foto 11 t/m15)


vr sep 09, 2011 10:43 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group