Het is nu vr maart 29, 2024 2:59 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
NKVD 
Auteur Bericht
panzerschreck
Bericht NKVD
Motorway schreef : een totalitair systeem wat overeenkomt met het stalinisme in rusland.

Dus de wss is te vergelijken met de NKVD,GPU,Agitprop volgens jou.
Dan zijn er wel meer landen buiten korea die aan dat plaatje voldoen.
servie, met zijn radicale partij of wat dacht je van kroatie met zijn ustasi,
een nazi-stuiptrekking?...

[Edit Auke]Dit topic is een afsplitsing van het topic Waarom een Waffen-SS?[/edit]


zo maart 26, 2006 10:03 pm
Motorway
Bericht 
panzerschreck schreef:
Motorway schreef : een totalitair systeem wat overeenkomt met het stalinisme in rusland.

Dus de wss is te vergelijken met de NKVD,GPU,Agitprop volgens jou.
Dan zijn er wel meer landen buiten korea die aan dat plaatje voldoen.
servie, met zijn radicale partij of wat dacht je van kroatie met zijn ustasi,
een nazi-stuiptrekking?...


Niet helemaal denk ik, hoewel je vraag wel logisch is.

Wat ik wilde aangeven is dat totalitaire systemen de neiging hebben hun organisaties te verveelvoudigen. Arendt was een van de eerste die hier mee aankwam, juist terwijl het beeld van Nazi-Duitsland er een was van 'een gestroomlijnde eenvormige organisatie'. Arendt geeft ook aan dat je deze trend ook in de CCCP zag.

De NKVD was overigens meer een grenswacht , maar kwa orgnisatie kwm die wel dicht bij de Wss. De GPU lag meer in de lijn van de SD.

Noch Servie in de jaren 1990 noch Kroatie gedurende WO2 waren totalitaire staten. Daar zijn er gelukkig niet zo veel meer van.


zo maart 26, 2006 10:18 pm
siggel
Bericht 
Motorway schreef:
panzerschreck schreef:
Motorway schreef : een totalitair systeem wat overeenkomt met het stalinisme in rusland.

Dus de wss is te vergelijken met de NKVD,GPU,Agitprop volgens jou.
Dan zijn er wel meer landen buiten korea die aan dat plaatje voldoen.
servie, met zijn radicale partij of wat dacht je van kroatie met zijn ustasi,
een nazi-stuiptrekking?...


Niet helemaal denk ik, hoewel je vraag wel logisch is.

Wat ik wilde aangeven is dat totalitaire systemen de neiging hebben hun organisaties te verveelvoudigen. Arendt was een van de eerste die hier mee aankwam, juist terwijl het beeld van Nazi-Duitsland er een was van 'een gestroomlijnde eenvormige organisatie'. Arendt geeft ook aan dat je deze trend ook in de CCCP zag.

De NKVD was overigens meer een grenswacht , maar kwa orgnisatie kwm die wel dicht bij de Wss. De GPU lag meer in de lijn van de SD.

Noch Servie in de jaren 1990 noch Kroatie gedurende WO2 waren totalitaire staten. Daar zijn er gelukkig niet zo veel meer van.


Even een vraagje, Was de NKVD niet de politieke afdeling en de GPU de leger afdeling van de inlichtingen dienst??


zo maart 26, 2006 10:40 pm
Motorway
Bericht 
Uit mijn hoofd weet ik het niet, ik heb daarom maar Wiki ingeschakeld die mij meldde dat het om verschillende organisaties ging waarbij de GPU uiteindelijk in de NKVD op ging. Beide organisaties hebben een link naar de Partij en het bestuurlijke apparaat.


ma maart 27, 2006 9:25 am
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
De NKVD (Volkscommissariaat voor Binnenlandse Zaken) had naast haar geheime politie-eenheden ook militaire eenheden die gewoon aan het front meevochten.


ma maart 27, 2006 11:54 am
Profiel
Motorway
Bericht 
Dat waren toch alleen maar de grenstroepen?


ma maart 27, 2006 12:16 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Motorway schreef:
Dat waren toch alleen maar de grenstroepen?

Nee hoor. De NKVD verhoorde ook krijgsgevangenen en pakte verraders / lafaards op. Ze waren bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de moorden op de Poolse officieren bij Katyn en de mishandelingen van en moorden op Poolse gevangenen in Moskou en de zuiveringen in de legerleiding (Maarschalk Bljoecher werd bijvoorbeeld door de NKVD vermoord). Ook vocht de NKVD aan het front. Een voorbeeldje is de 10e Jagerdivisie NKVD-Troepen die in Stalingrad meevocht in het 62e Leger.

(Ik splits dit deel even naar een nieuw topic, want we raken nogal off-topic...)


ma maart 27, 2006 12:49 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De macht van de NKVD ging zelfs veel verder. De dienst was wijd verspreid over de gehele wereld en had agenten onder "bevriende" communistische partijen in andere landen. Zo was de NKVD bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de moord op Trotski in 1941 in Mexico. Ook waren de meeste politieke controleurs, die waren ingedeeld bij alle staven en vaak ook in diverse legeronderdelen, leden van de NKVD en belast met het "bewaken" van de politieke correctheid van de eenheden. Meestal was hun taak het aangeven van "afvallers".

Overigens week hun functie (buiten de militaire tak) en manier van werken niet veel af van westerse organisaties zoals de CIA, MI 5, SOE enzovoorts, zij het dat die dan geen duidelijk politiek ideologische rol speelden/spelen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma maart 27, 2006 3:06 pm
Profiel WWW
Partizaan
Bericht 
Auke schreef:
Nee hoor. De NKVD verhoorde ook krijgsgevangenen en pakte verraders / lafaards op.


Werd dat niet gedaan door Smersh? => De officiële naam was 'eerste raad voor Contraspionage en het werd gevormd op 14 april 1943, ter vervanging van de zogenaamde Speciale afdelingen van de derde raad van het Volkscommissariaat van Binnenlands zaken.'
Een voormalig lid van Smersh, Zinaida Pitkina (hoofdkwartier 54ste tankbrigade in 3de tankleger getuigde dat hun werk bestond uit 'de orde bewaren, maar in stilte.' behalve het opsporen van vijandelijke agenten, en het ondervragen van gevangenen, hield het ook toezicht op de Sovjet-loyaliteit. (onder het mom van het onderzoekn naar 'subversieve elementen')

Maar Stalin zijn plan om de Kalmukken te deporteren, en het hardhandig herstellen van de orde in Moskou werd dan weer wél door de NKVD uitgevoerd, bij mijn weten.


za nov 11, 2006 11:45 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
De Smersj (Smert Sjpionam / Dood aan de Spionnen) werd pas in april 1943 opgericht uit een afdeling van de NVKD (Narodny Komissariat Vnoetrennych Del / Volkscommissariaat voor Binnenlandse Zaken) en in 1946 weer opgeheven. De Smersj fungeerde als militaire inlichtingendienst en was aanwezig in de achterhoede om verraders, deserteurs, spionnen en criminelen op te pakken. Ook 'ronselde' ze krijgsgevangen soldaten en burgers uit de bezette gebieden. Tevens controleerde de Smersj de NKVD.

De NKVD bestond van 1934 tot 1946 en bestond onder andere uit het GOEGB (Glavnoje Oepravleniye Gosoedarstvennoi Bezopasnosti / Hoofddirectoraat voor Staatsveiligheid). Dit directoraat (wat bestond tot april 1943) was de geheime Sovjetpolitie. Verder had de NKVD nog veel meer functies: Grensbewaking, transport, brandweer, inlichtingen vergaren, kampbewaking, het recruteren van spionnen, het liquideren van politieke vijanden in het buitenlanden (zoals Trotsky) en zoals gezegd had de NVKD ook fronttroepen.

Even geprobeerd de taken van de NKVD en Smersj samen te vatten. Maar om op je vraag terug te komen: tot april 1943 viel de inlichtingendienst onder de NKVD. In april 1943 werd deze dienst afgesplitst en Smersj genoemd.


zo nov 12, 2006 12:23 am
Profiel
Partizaan
Bericht 
Vergelijkingen met de SS zijn dus naar mijn mening niet uit den boze.


zo nov 12, 2006 12:34 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, dan kan je de CIA ook hiermee vergelijken, immers die hebben en hadden ook militaire eenheden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo nov 12, 2006 12:58 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group