Het is nu do maart 28, 2024 1:25 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Concentratiekamp dat is gevonden door Easy Company 
Auteur Bericht
deteunis
Bericht Concentratiekamp dat is gevonden door Easy Company
Hey! Ik ben op zoek naar informatie over het concentratie kamp dat Easy Company - 506th PIR 101th Airborne Division gevonden hadden in Duitsland? Weet iemand meer over dit kamp of er bijv. Nederlandse Joden zaten en of er vergast werdt? En welke commandant er de leiding had? Ook zou ik graag de naam en/of meer informatie willen hebben over de vermeende commandant die door Cpl. Joseph Liebgott werd doodgeschoten?

Alvast bedankt!


vr jul 11, 2008 9:31 am
John S.
Bericht 
Easy heeft geen concentratiekamp gevonden of bevrijd. (Een aantal) soldaten van Easy hebben wel Buchloe en Landsberg bezocht (sattelietkampen van Dachau) en zélfs Dachau zelf.
Er zullen zéker Nederlandse gevangen gezeten hebben. De broer van mijn Oma heeft bijvoorbeeld in Dachau gezeten.
Er werd niet vergast (al was er wel een gaskamer in Dachau, die echter niet of nauwelijks werd gebruikt).

Over het doodschieten van een of andere commandant door Joe Liebgott weet ik niets en is ook in ieder geval niets bevestigd.

Voor jouw verdere vragen over namen van commandanten ed. zou ik zeggen: google er op los, die info is makkelijk te vinden.


vr jul 11, 2008 10:32 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik denk dat "deteunis" doelt op de bevrijding van het concentratiekamp zoals weergegeven in de miniserie "Band of Brothers". Volgens deze bron is deze aflevering gebaseerd op de bevrijding van concentratiekamp Kaufering IV. De Kaufering-kampen waren allemaal subkampen van Dachau. Volgens deze bron bevrijdde de 12th Armored Division van het US Seventh Army op 27 april 1945 dit kamp. De volgende dag kregen ze daarbij hulp van de 101st Airborne Division. In de serie waren daar volgens mij ook mannen van Easy-Company bij betrokken, maar of dit in werkelijk ook zo is, is dan maar de vraag. John, kun jij hier misschien meer over vertellen?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za jul 12, 2008 3:11 pm
Profiel WWW
muncio
Bericht 
Interessant om te weten want de serie doet anders vermoeden.


za jul 12, 2008 3:21 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Vergeet overigens nooit dat hoewel een serie als BOB is gebaseerd op getuigenissen en waargebeurde feiten, dat de serie zeker geromantiseerd is. Daarmee wordt bedoeld dat niet alles in de serie ook 100% zo is gebeurd.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jul 13, 2008 12:06 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
muncio schreef:
Interessant om te weten want de serie doet anders vermoeden.


Tja de serie doet wel meer anders vermoeden. De kampen horen bij de strijd tegen de Nazi's en ik denk dat een 'groep helden' zoals de mannen van Easy worden afgebeeld wel een kamp moeten bevrijden in een Hollywoodserie. OVerigens zouden er inderdaad wel enkele in de kampen geweest zijn.


zo jul 13, 2008 12:39 pm
muncio
Bericht 
Ik ga er ook vanuit dat de maker van de film de kijkers een beeld wil geven dat de WO II kenschetst.
Zo goed mogelijk in korte tijd uitbeelden en gevoel geven wat er speelde. Alleen vind ik een serie als BOB een hoogwaardige docu film. Ik noem het een docu serie omdat ik het een zeer goed beeld vind van de werkelijkheid gedeeld met fictie of hoe Wilco het omschrijft geromantiseerd.

Echter brengt het mij als WO II geïnteresseerde wel een beetje op een verkeerd spoor en gedachte omtrent de bevrijding van dat kamp in de serie BOB.


zo jul 13, 2008 3:41 pm
deteunis
Bericht 
RainbowRob schreef:
muncio schreef:
Interessant om te weten want de serie doet anders vermoeden.


Tja de serie doet wel meer anders vermoeden. De kampen horen bij de strijd tegen de Nazi's en ik denk dat een 'groep helden' zoals de mannen van Easy worden afgebeeld wel een kamp moeten bevrijden in een Hollywoodserie. OVerigens zouden er inderdaad wel enkele in de kampen geweest zijn.


Ik doel hier niet zo zeer op de serie BoB maar meer over de documentaire over E-Company die ik onlangs gezien heb. Hierin bevestigt Majoor Dick Winters dat hij de holocaust heeft gezien en meegemaakt als bevreider. Ook andere soldaten bevestigde dat in de interviewen.

Ik weet dat BoB geromantiseerd is maar ik heb meerdere verhalen gehoord over mannen uit Easy company die vermeende kampofficieren gedood zouden hebben. Ik heb hier op gegoogled maar ben niet of nauwelijks tot goede informatie gekomen, er worden dingen als Arbeitslager en subcamp genoemd maar geen namen en feiten.
Dachau zal me misschien meer op weg helpen!
vriendelijke groet, deteunis


zo jul 13, 2008 8:12 pm
deteunis
Bericht 
RainbowRob schreef:
muncio schreef:
Interessant om te weten want de serie doet anders vermoeden.


Tja de serie doet wel meer anders vermoeden. De kampen horen bij de strijd tegen de Nazi's en ik denk dat een 'groep helden' zoals de mannen van Easy worden afgebeeld wel een kamp moeten bevrijden in een Hollywoodserie. OVerigens zouden er inderdaad wel enkele in de kampen geweest zijn.


Ik doel hier niet zo zeer op de serie BoB maar meer over de documentaire over E-Company die ik onlangs gezien heb. Hierin bevestigt Majoor Dick Winters dat hij de holocaust heeft gezien en meegemaakt als bevrijder. Ook andere soldaten bevestigde dat in de interviews.

Ik weet dat BoB geromantiseerd is maar ik heb meerdere verhalen gehoord over mannen uit Easy company die vermeende kampofficieren gedood zouden hebben. Ik heb hier op gegoogled maar ben niet of nauwelijks tot goede informatie gekomen, er worden dingen als Arbeitslager en subcamp genoemd maar geen namen en feiten.
Dachau zal me misschien meer op weg helpen!
vriendelijke groet, deteunis


zo jul 13, 2008 8:13 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
In het boek van Ambrose wordt beschreven dat enkele mannen, volgens mij van Easy Company, erop uitgestuurd worden om het vermeende voormalige hoofd van "de dwangarbeiderskampen in het gebied" op te sporen en uit te schakelen. Ze vinden hem in een boerderij in de bergen en hij wordt geëxecuteerd. De naam van deze man ontbreekt en evenmin noemt Ambrose een bron. Volgens mij komt dit trouwens ook in de miniserie voor.

Als dit daadwerkelijk zo plaatsgevonden heeft, zou daar toch wel wat meer over bekend moeten zijn. Met zo weinig informatie zou ik alleen niet weten hoe dit te achterhalen valt. Dachau had bijna 200 subkampen, dus dat brengt je denk ik niet veel verder.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo jul 13, 2008 9:03 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Deze laatste gebeurtenis wordt overigens in de serie ook uitgebeeld. Ik dacht in de laatste aflevering.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jul 13, 2008 9:44 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Deze laatste gebeurtenis wordt overigens in de serie ook uitgebeeld. Ik dacht in de laatste aflevering.

Klopt, in de laatste aflevering sporen Liebgott, Webster en ik geloof Sisk de man op en executeren hem.


zo jul 13, 2008 10:31 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Leedsberg??????

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jul 14, 2008 6:37 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
Landsberg


ma jul 14, 2008 8:14 pm
RainbowRob
Bericht 
Volgens de zoon van David Webster heeft zijn vader hier ook niet aan meegedaan. Maar goed die was er niet bij dus die gaat er vanuit dat zijn vader niet aan een dergelijke executie zou meedoen.


di jul 15, 2008 3:22 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group