Het is nu do maart 28, 2024 8:52 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Reactie van geallieerden op Duitse aanval Polen 
Auteur Bericht
Leo
Bericht 
Dank U,

...-


wo apr 27, 2005 6:11 pm
druidebaron
Bericht 
GB en Frankrijk hadden eerst bedacht om Duitsland economisch te verslaan door het de toegang tot de zee te ontzeggen. Alleen Frankrijk had al een marine tweemaal zo groot als die van Duitsland, dus het leek een geweldig wapen, maar het mislukte faliekant.
Vervolgens was er het plan om twee vliegen in een klap te slaan: de Finnen helpen tegen de SU en daarmee de harten van de Amerikanen winnen en de afvoer van Zweeds ijzererts naar Duitsland via Narvik te blokkeren. Een idioot plan, het zou GB en Frankrijk waarschijnlijk in oorlog brengen met de SU. Het plan werd te laat werd uitgevoerd, Finland had in maart '40 al vrede gesloten. De operatie zelf mislukte compleet.
(zie over het mislukken van deze operatie http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum/viewtopic.php?t=645&postdays=0&postorder=asc&start=90)
Het lijkt erop dat Frankrijk en GB voor een gemakkelijke weg kozen en geen idee hadden waar ze tegenover stonden.


wo apr 27, 2005 6:42 pm
leandro
Bericht 
Na de val van polen één mand later,dan zouden toch Frankrijk en GB toch al een leger die klaar was inzetten.Maar het nadeel is natuurlijk dat er versterkingen waren ,waardoor eventueel een Frans-Britse aanval was afgeslage.Als ik generaal was deed ik dit:
EEn zware aanval beginnen met een klein troepenmacht die getraind waren,dit zoude mss de Duitsers afschrikken en zich terugtrekken uit Polen.


zo mei 01, 2005 11:22 am
Harro
Bericht 
a) waar haal je zo snel een getrainde, kleine troepenmacht vandaan?
b) wat had die troepenmacht moeten uitrichten tegen de Siegfriedlinie?


zo mei 01, 2005 11:55 am
JanDeMan
Bericht 
Gustav zei:

Erik, de westelijke geallieerden konden hun troepen nooit zo snel reageren dat ze een week na de inval in Polen een serieuse aanval offensief tegen de Duitse westgrens konden inzetten. Hitler wist dat en gokte dus juist.

Wist Hitler dat natuurlijk helemaal niet, en daarom was het een gok. Het was alles of niets. Hitler had de erop gegokt dat de Fransen en Engelsen niet aan zouden vallen, en goed gegokt. Hij onderkende de onwil tot strijden bij de geallieerden en maakte hier optimaal gebruik van. Waren de geallieerden echter gelijk tot aanval overgegaan, wat in principe mogelijk was, dan is het waarschijnlijk dat de oorlog voor de Duitsers veel slechter zou zijn verlopen. Het is maar de vraag of de Russen wel de kant van de Duitsers zouden kiezen als de aanval op Polen langzaam zou verlopen. Helaas was de moraal, en de algehele stemming in Frankrijk/Engeland zo laag en defaitistisch dat dit niet tot een direkte aanval op Duitsland leidde.

Er zijn trouwens ook historici die beweren dat de Duitsers WOII snel verloren zouden hebben als de Tsjechen weerstand hadden geboden bij de Duitse inmars...


zo mei 01, 2005 9:26 pm
Harro
Bericht 
JanDeMan, waar hadden de geallieerden een strijmacht vandaan moeten halen om onmiddellijk tot de aanval over te gaan? Waarom was dit in principe mogelijk volgens jou?


ma mei 02, 2005 1:41 pm
JanDeMan
Bericht 
Het Franse leger was numeriek en materieel in staat Duitsland aan te vallen, ik heb gelezen dat de verhouding in divisies aan de Duitse grens ongeveer 4:1 was, waarbij de Duitsers alleen divisies geplaatst hadden die niet op volle gevechtskracht waren. (Moet toegeven: heb het boek niet op schoot, dus ik moet dit even precies uitzoeken). Materieel was het Franse leger sterker dan het Duitse. Het probleem was ook niet de mogelijkheid tot aanvallen an sich, maar de onwil tot aanvallen en het hiermee samengaande vertrouwen in de Maginotlinie.


ma mei 02, 2005 3:10 pm
Leo
Bericht 
Laat me de vraag anders stellen.

Zou Hitler het aangedurft hebben om zijn bijna volledige strijdmacht op te bouwen aan de Poolse grens als er aan de Duitse zuid-west grens een gecombineerde Frans/Britse strijdmacht op de trommels aan het roffelen was. Ik bedoel nu in de maanden juli-augustus 1939? Dus VOOR de Duitse inval in Polen.

Met Hitler wist je natuurlijk nooit, maar ik betwijfel het.

...-


ma mei 02, 2005 4:37 pm
geert
Bericht 
ze zouden nooit "met de trommels roffelen" in die maanden, alleen al om het feit dat ze bang waren om Hitler te provoceren.De politieke acties toen laten dit overduidelijk zien. Militair machtsvertoon was daar niet bij.Als je het noorden van Frankrijk bezoekt zie je direkt wat bvb de fransen vreesden, nml een herhaling vd gruwelen van WOI. Maar als we toch die vraag moeten beantwoorden,... mja, Hitler zou wel iets uit zijn mouw schudden om eventueel geallieerd machtsvertoon te beantwoorden. Polen aanvallen zou misschien in mindere mate gebeuren en de russen een groter stuk van de Poolse taart gunnen?Of gewoon weg de aanvangsdatum van de oorlog uitstellen?


ma mei 02, 2005 5:58 pm
Leo
Bericht 
Ik twijfel eraan dat Stalin ook maar één stap op Pools grondgebied zou gezet hebben zonder Hitlers startschot. Ook Stalins leger was niet wat het moest zijn.

...-


ma mei 02, 2005 7:24 pm
geert
Bericht 
zoals ik zei, :wink: .... in mindere mate..... Laat Stalin zich dan nog maar meer verzwakken tegen die Polen, kon Hitler dan denken.


ma mei 02, 2005 9:31 pm
JanDeMan
Bericht 
Hoewel de Duitse situatie een stuk slechter zou zijn dan zij in de werkelijke situatie was, denk ik niet dat Hitler een volstrekt andere koers gevolgd zou hebben. Hij ging ervan uit dat de westerse democratien niet in de mentale staat verkeerden om een aanvallende oorlog te voeren. Als er een geallieerde macht aan de grens van West-Duitsland zou staan denk ik niet dat deze Duitsland gelijk zou binnenvallen. Zelfs Gamelin beweerde dat de Polen het niet waard waren om voor te sterven.


di mei 03, 2005 4:46 pm
leandro
Bericht 
Citaat:
a) waar haal je zo snel een getrainde, kleine troepenmacht vandaan?
b) wat had die troepenmacht moeten uitrichten tegen de Siegfriedlinie?


Een land heeft altijd een pernamente leger,die altijd getraind zijn.En voor b de luchtmacht artillerie.


di mei 03, 2005 8:01 pm
druidebaron
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
Laat me de vraag anders stellen.

Zou Hitler het aangedurft hebben om zijn bijna volledige strijdmacht op te bouwen aan de Poolse grens als er aan de Duitse zuid-west grens een gecombineerde Frans/Britse strijdmacht op de trommels aan het roffelen was. Ik bedoel nu in de maanden juli-augustus 1939? Dus VOOR de Duitse inval in Polen.

Met Hitler wist je natuurlijk nooit, maar ik betwijfel het.

...-


De bovenstaande lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar in het geval de geallieerden echt een dreigende houding hadden aangenomen in juli of augustus '39, dan had Hitler al in de herfst van '39 West-Europa aangevallen. Een ander mogelijkheid was wellicht een staatsgreep van uit het leger, het leger meende immers nog helemaal niet klaar te zijn voor oorlog.


wo mei 04, 2005 9:16 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group