Het is nu do apr 18, 2024 11:43 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Japanse leger en oorlogsmisdaden 
Auteur Bericht
PTO-Mat
Bericht 
Dat klopt Erik_C, de Japanse soldaten hadden het niet makkelijk. Ze kregen steeds minder te eten en werden ruw behandeld. Daarom werden o.a. de rode kruis pakketten van de gevangenen afgepakt waardoor zij nog minder te eten hadden dan de Japanners. De behandeling van gevangenen was schandalig, de Japanners denken daar waarschijnlijk ook zo over daar er in schoolboeken met geen woord gerept wordt over de begane misdaden. Het waren zware tijden voor zowel de Japanners als de krijgsgevangenen, het moge echter duidelijk zijn dat de laatste groep het vele malen slechter getroffen had.


zo mei 02, 2004 4:51 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Ik heb weleens wat gelezen over kannibalisme binnen het Japanse leger. Ik ga ervan uit dat dit incidenten zijn, maar kan iemand hier misschien meer over vertellen?

Wat is trouwens jullie verklaring van het feit dat de Japanse oorlogsmisdaden heel wat minder algemeen bekend zijn dan de oorlogsmisdaden van de Duitsers?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di mei 18, 2004 7:09 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dezelfde reden als dat alles over de Pacific minder bekend is dan Europa. Ook Japan had zijn "Neurenberg-tribunaal" in de vorm van de Tokio processen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di mei 18, 2004 7:11 pm
Profiel WWW
PTO-Mat
Bericht 
Kannibalisme binnen het Japanse leger is vaker voorgekomen dan menigeen denkt, ik weet zeker dat dit gebeurde op Guadalcanal en de Filipijnen, waarschijnlijk was er ook sprake van in Papua Nieuw Guinea en andere Solomon eilanden.

Een reden voor het minder bekend zijn van Japanse misdaden is dat het voor veel mensen een ver van hun bed show was, wat is er zo spannend aan een slag op een of ander eiland waar je nog nooit van gehoord hebt terwijl binnen een straal van 20km waarschijnlijk andere gevechtshandelingen hebben plaatsgevonden. Ik kan het me heel goed voorstellen dat veel mensen zich daardoor meer aangetrokken voelen. Ook denk ik dat de veteranen van de oorlog in de pacific in een verdomhoekje geplaatst zijn na de oorlog zodat ze nooit echt de aandacht kregen die ze verdienden.


di mei 18, 2004 11:38 pm
Erik_C
Bericht 
Inderdaad de oorlog in het verre oosten was hier in Europa een ver-van-mijn-bed-show. De haat die er ook na de oorlog was tegen de Duitsers is er nooit in die mate(verre van) geweest tegen de Japanners.

Ik lees nu over de strijd in Nederlands-Indië en om de haverklap lees ik over Japanse oorlogsmisdaden. Militairen die zich overgaven werden soms zomaar zonder pardon geëxecuteerd, ik lees over onthoofdingen, martelingen en wat al niet meer.

Een Nederlandse soldaat(officier?) moest na te zijn gemarteld, zijn eigen graf graven, waarin hij levend werd begraven.

Mensen die dit toendertijd zelf hebben meegemaakt of iemand kende in familiekring met zulke ervaringen hebben ongetwijfeld wel altijd haat gevoeld tegen Japanners, sommigen namen zich voor nooit meer Japanse producten te kopen.


ma jun 14, 2004 9:36 pm
PTO-Mat
Bericht 
Inderdaad Erik_C, ik ben hiervan een levend voorbeeld hoewel ik haatgevoelens eigenlijk altijd afkeur. Mijn opa heeft te maken gehad met de Jappen en heeft zich zoals jij ook al aangaf voorgenomen nooit meer Japanse producten te kopen. De goede man zegt vaak nog steeds het woord 'hai' na een zin, moet je nagaan hoe dat er destijds ingebakken werd. De laatste tijd begint hij wat losser te worden over het onderwerp en leest hij zelfs boeken over die tijd die ik hem uitleen, ik kan erg goed praten met hem en ik voel dat hij het waardeert. Donderdag wordt hij alweer 91 en still going strong, de oorlog heeft hem veel leed gebracht maar heeft hem tevens gemaakt tot de fantastische levensgenieter die hij nu is. Met recht een opa om trots op te zijn.


ma jun 14, 2004 9:59 pm
Mario
Bericht 
Kevin schreef:
Ik denk dat we kunnen stellen dat in moderne en ontwikkelde culturen, wreedheden minder snel tot uiting zullen komen, men is dit gedrag niet gewend en het wordt ook niet geaccepteerd. De Japanse cultuur staat tegenwoordig gelijk aan de Westerse cultuur en deze wreedheden zullen door hen niet snel weer begaan worden. In probleemgebieden (Irak) en ontwikkelingslanden zullen deze wreedheden echter nog steeds begaan worden.



Euhm, sorry, maar dit komt me wat ethnocentristisch over. De Japanse cultuur was anders, maar niet minderwaardig. Blijkbaar zitten hier wat historici, dus kunnen dus weten dat in de Middeleeuwen Europa zowat een achterlijk gebied was t.o.v. het Verre Oosten (zeker China en misschien ook Japan) of de Arabische wereld. Zowel Europeanen als Chinezen of Arabieren gingen zich toen te buiten aan talloze wreedheden. Heeft volgens mij weinig met de "mate van beschaving" te maken. Wreedheid is des mensen (volgens mij dan toch). My Lai is ook een mooi voorbeeld...

Dat precies Duitsland de Holocaust beging was, zoals jullie wel weten, een bijzonder grote schok voor veel mensen.


ma aug 16, 2004 8:53 am
Harro
Bericht 
Ik sluit mij aan bij Mario. De Japanse cultuur was en is nog steeds anders maar zeker niet minderwaardig. Al vanaf het einde van de negentiende eeuw wist Japan in rap tempo een industrialisering en vrijwillig een verwesterlijking (naar Amerikaans model!) door te voeren die zijn weerga vrijwel niet kent. Natuurlijk met behoud van hun eigen (o.a. godsdienstige) identiteit en normen en waarden. Een in onze ogen genadeloze mentaliteit, zowel tegen anderen als onderling was (en is in mindere mate nog steeds) onderdeel van hun cultuur, die daarin wel wat maar niet wezenlijk afwijkt van de hun omringende landen (b.v. China, Korea, Vietnam).

Hypothetisch: als een volk eeuwen lang gewoon is elkaar te kietelen tijdens een gevecht, dan is het in hun ogen onacceptabel als een vreemdeling daar plotseling overheen walst door vuistslagen uit te delen. Maar vanuit het standpunt van de vreemdeling is het wellicht helemaal geen vreemde aktie. Die is al eeuwen gewoon zijn vuisten in dit soort situaties te gebruiken. In de ogen van de kietelaars is hij echter een barbaar die onacceptabel wreed is naar zijn tegenstanders.

Om die redenen is het dan ook erg kort door de bocht om vanuit onze Nederlandse (West-Europese) waarden en normen te bepalen dat het gedrag van de Japanners beestachtig wreed en onacceptabel was. Ook vanuit mijn Nederlandse visie is dit het geval, maar was dit op het moment dat het gebeurde ook in de ogen van de Japanners het geval?

Bovendien was het een "moderne en ontwikkelde" westerse cultuur die twee atoombommen produceerde en gebruikte, en zoals Mario terecht opmerkt, een andere "moderne en ontwikkelde" westerse cultuur die de holocaust bedacht en tot een industrie maakte die geen gelijke kent in de wereldgeschiedenis.


di aug 17, 2004 8:56 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik kan me historisch helemaal aansluiten bij de laatste twee posters. Het minderwaardig beschouwen van Japan was ook 1 van de redenen waarom het land aan het begin van Wo2 zo werd onderschat door de "geciviliseerde" westerse naties. Laten we ook niet vergeten dat Duitsland in de jaren 30 en 40 ook een hoog ontwikkeld land was. Dat de balkan ook uit hoogontwikkelde volkeren bestaan en daar toch recent ernstige misdaden zijn begaan.

Ik snap Kevin zijn opmerking echter wel. Maar dan vooral in de zin dat Japan een cultuur bezat die al heel lang was afgesloten van invloeden van buitenaf. Die cultuur had mede daardor geheel eigen waarden en normen. Japanners begrepen ook werkelijk niet de waarden en normen die de westerlingen met zich mee droegen. Een Japanse militair kon gewoon niet begrijpen dat een vijand zich zomaar overgaf en vooral in de hoeveelheden waarin dat in 1941 en 1942 gebeurde. Natuurlijk mag je daarmee de wreedheden nooit goedkeuren, en moet je altijd in gedachte houden dat naar de westerse standaard van toen (die ook helemaal niets begrepen van de Japanse houding) Japanse militairen ernstige oorlogsmisdaden hebben begaan.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 17, 2004 11:18 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
De fout die ik maakte is dat ik de Westerse cultuur als norm nam voor ontwikkeld en modern. Dit is inderdaad niet juist want ook al was de Japanse cultuur niet te vergelijken met de Westerse cultuur, het was verre van een onderontwikkelde cultuur.

Wat Wilco aangeeft daar kan ik me goed in vinden. De cultuur was niet onderontwikkeld en achtergesteld aan de Westerse cultuur, maar de verschillen tussen deze culturen waren groot. Daarin lag vermoedelijk het verschil in mentaliteit rondom gedrag gedurende de strijd.

Ik sta echter nog wel achter mijn volgende stelling:

Kevin schreef:
In probleemgebieden (Irak) en ontwikkelingslanden zullen deze wreedheden echter nog steeds begaan worden.

Ook in Duitsland toen de problemen gedurende de oorlogsjaren toenamen, beging men meer oorlogsmisdaden. Hetzelfde is eigenlijk denk ik het geval met andere deelnemende landen. Naarmate het moraal daalt, worden er eerder oorlogsmisdaden begaan.

Zo gauw mensen hun leven steeds minder zeker zijn en de waarde van een mensenleven klein is, ontstaat er een klimaat waarin bepaalde wreedheden als 'normaal' gezien worden.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di aug 17, 2004 7:13 pm
Profiel WWW
PTO-Mat
Bericht 
Sommige vormen van gedrag zijn ongeacht de culturele achtergrond onacceptabel. Ik ben het eens met jullie dat de mentaliteit die de Japanners er in de strijd op na hielden in de westerse wereld zijn weerga niet kende, maar wreedheden die door sommige japanners tentoon gesteld werden zijn niet goed te praten, dit blijkt ook uit het feit dat lang niet iedere Japanner zich hiermee bezig hield.

Achter wreedheden tijdens een oorlog steekt een complexe dynamiek die niet makkelijk uit te leggen is. Ik denk dat groepsgedrag, culturele achtergrond, propaganda en een hierdoor gekweekte rechtvaardigingsgrond sturende krachten zijn achter de misdaden.


do aug 19, 2004 6:23 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group