Het is nu do maart 28, 2024 10:36 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Grootste Blunders in WW2 
Auteur Bericht
T34
Bericht Grootste Blunders in WW2
Wat zijn volgens jullie de drie grootste blunders qua militaire operaties in de WW2 en waarom ???..

Ik ben benieuwd :roll:


za jul 03, 2010 6:50 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
1. Het afblazen van de luchtaanvallen op RAF bases door Göring tijdens de Slag om Engeland.
2. Het afzwaaien van Moskou door de Duitse legers tijdens Barbarossa.
3. Het weghalen van reserves aan het Oostfront ten gunste van het Ardennenoffensief.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jul 03, 2010 7:24 pm
Profiel WWW
T34
Bericht 
Ik dacht ook aan:

- Tijdens slag om Stalingrad, het bemannen van de flanken door
zwakke Roemeense en Italiaanse eenheden;
- Het voortijdig opgeven door Hitler tijdens Kursk;
- De luchtlanding bij Arnhem in 1944 (bovenop een SS pantzerdivisie)


za jul 03, 2010 8:00 pm
koos24
Bericht 
Slag om Engeland (verlies vliegtuigen en piloten)
Inzet Duitse troepen in Kreta en aansluitend Afrika

Waarom ik dat blunders vind.

Al de mensen en materiaal die hierbij verloren ging
kon hij niet gebruiken tijdens Barbarossa.
Tel daarbij nog het uitstellen van Barbarossa
door de veldtocht op de Balkan en aansluitend Afrika.


za jul 03, 2010 8:08 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Het beginnen er van?

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za jul 03, 2010 8:52 pm
Profiel WWW
T34
Bericht 
Best wel veel blunders dus


zo jul 04, 2010 8:11 am
muncio
Bericht 
Hitler die niet gewekt mocht worden op D-Day 6 Juni en bij Duinkerken, dat Hitler zijn legers liet stoppen anders waren de Engelsen/Fransen bij Duinkerk in de pan gehakt.


zo jul 04, 2010 10:08 am
Harro
Bericht 
Welkom op stiwot "T34" maar volgens mij bestaat dit topic al? http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=645


zo jul 04, 2010 10:52 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Harro schreef:
Welkom op stiwot "T34" maar volgens mij bestaat dit topic al? http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=645


Ja das waar, maar die is wel een beetje oud en doodgebloed... Hier maar verder dus.

muncio schreef:
Hitler die niet gewekt mocht worden op D-Day 6 Juni en bij Duinkerken, dat Hitler zijn legers liet stoppen anders waren de Engelsen/Fransen bij Duinkerk in de pan gehakt.


Beide vind ik interessante punten; het is alleen even de vraag of Hitler daadwerkelijk lag te slapen, zie ook dit topic: http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=8945 (of dat ze gewoon nog niet zeker wisten dat dit de echte invasie was).

Wat Duinkerken betreft; op een ander forum heb ik gister of zo al aangeven dat Tony Foster in zijn boek Meeting of Generals aangeeft dat het niet Hitler was die verantwoordelijk was voor de stop order, maar Von Rundstedt.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo jul 04, 2010 11:13 am
Profiel WWW
Marcoo
Bericht 
De duitsers die stoppen in Duinkerken, waardoor er velen geallieerden konden ontkomen


zo jul 04, 2010 12:02 pm
Harro
Bericht 
Jeroen schreef:
Wat Duinkerken betreft; op een ander forum heb ik gister of zo al aangeven dat Tony Foster in zijn boek Meeting of Generals aangeeft dat het niet Hitler was die verantwoordelijk was voor de stop order, maar Von Rundstedt.

Heb je daar ook een url van?


zo jul 04, 2010 12:14 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
[/quote]Wat Duinkerken betreft; op een ander forum heb ik gister of zo al aangeven dat Tony Foster in zijn boek Meeting of Generals aangeeft dat het niet Hitler was die verantwoordelijk was voor de stop order, maar Von Rundstedt.[/quote]

Nee het uiteindelijke bevel kwam van H.zelf (zou niet anders kunnen).
Maar het gebeurde op verzoek van Rundstedt, die legde het voor aan H. tijdens zijn bezoek aan Rundstedt's HK op de 22ste, de 23ste bevestigde H. het befaamde haltbefehl.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jul 04, 2010 1:11 pm
Profiel
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Op verzoek van Von Rundstedt komt toch eigenlijk op hetzelfde neer, het was dus niet Hitler die het helemaal alleen bedacht had, maar gewoon het advies van zijn bevelhebber opvolgde. Lijkt me toch wat anders dan dat Hitler het initieert.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo jul 04, 2010 3:35 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
En wat hadden de Duitse tanks bij Duinkerken nog kunnen uithalen als de brandstof op was? Dan waren ze "sitting ducks" geworden. Dus of dat werkelijk een blunder was moet nog maar bezien worden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jul 04, 2010 4:25 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Ik dacht ook dat de Blitzkrieg faalde vanwege z'n eigen succes: de opmars van pantserwagens verliep zo voorspoedig dat ze moesten wachten op bevoorading.

Daarnaast waren de Engelsen behoorlijk succesvol bij hun achterhoede gevechten en vertragingstactieken in de straten van Duinkerken met z'n vele kanaaltjes.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


zo jul 04, 2010 5:13 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group