Het is nu do maart 28, 2024 9:23 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Informatie over de heer Dirk Willem van Vreeswijk 
Auteur Bericht
Padme
Bericht Informatie over de heer Dirk Willem van Vreeswijk
Ik ben namens mijn schoonmoeder op zoek naar informatie over de heer Dirk Willem van Vreeswijk, geboren op 6-1-1908 en sterfdatum 2-5-1943 .

Meneer Vreeswijk nam deel uit van het verzet en was de directeur van de papierfabriek in Eerbeek.

Graag zou ik willen vragen of iemand informatie voor mij heeft over het hoe en wat tijdens de oorlog.

Ik weet dat er een groep van 3 of 4 mannen was die dingen deden, en dat ze verraden werden. 1 Persoon is ontkomen maar die meneer zit letterlijk zo op slot dat hij geen antwoorden geeft als we iets vragen. Dat is de vader van mijn schoonmoeder.

Wie o wie heeft informatie voor ons wat er gebeurd is.


zo aug 02, 2009 11:45 pm
Pieter F
Bericht 
Even verplaatst naar 'Personen'.


ma aug 03, 2009 8:59 am
Dennis N
Bericht 
Padme, wat weet je al wel? Misschien is het makkelijker als je dat even kort beschrijft, dat voorkomt dubbel werk!

Ik neem aan dat hij ter dood is veroordeeld wegens zijn rol in de stakingen die begonnen op 1 mei?

Citaat:
Dirk Willem van Vreeswijk (35), directeur van de papierfabriek Coldenhove in Eerbeek en Van Zetten (31) en Teunis Campagne (47): 'Van Vreeswijk heeft op 1 mei 1943 na afkondiging en bekendmaking van het standrecht zijn werkwillige arbeiders van hun werk teruggehouden en hen weer naar huis gezonden'. De andere twee hebben tot staking aangespoord.


bron: Trouw.nl


ma aug 03, 2009 9:35 am
Padme
Bericht 
Hoi Dennis,

Wij weten eigenlijk maar weinig. Het is de enige naam die we hebben die we in verband kunnen brengen de vader van mijn schoonmoeder, Johan Gerrit (Jan) Grizell. HIj behoorde tot een groepje verzetsmensen, die naar schijnt verraden zijn. Van het groep van 4 of 5 mensen, is hij de enige die overgebleven is.

Wat wij graag zouden willen weten is of we verband kunnen leggen tussen de heer Vreeswijk en de heer Grizell, om zo een beeld te krijgen wat er in die tijd gebeurd is. De heer Grizell praat er niet over, hij wil gewoon helemaal niets zeggen over wat er gebeurd is en dat werkt dus door in de familie.

Omdat ik op de naam Grizell geen informatie tijdens oorlogsperiode kan vinden, en wel een vriend vond, de heer Vreeswijk dus, dacht ik als ik nou informatie heb over de heer Vreeswijk dan kan ik daar tussen misschien ook vinden wat er nou gebeurd is.

Door wie zijn ze verraden, wat is de rol van meneer Grizell is, hoe kan het dat hij als enige van het groepje van 4 of 5 nog leeft.


ma aug 03, 2009 2:23 pm
Dennis N
Bericht 
Zoals ik al schreef is dhr. Vreeswijk zeer waarschijnlijk ter dood veroordeeld voor zijn aandeel in de stakingen en heeft het dus weinig te maken met verraad.

http://www.trouw.nl/krantenarchief/1993 ... K_52..html

Ik denk dat de 'eenvoudigste' manier is om af te reizen naar het dorp/stad waar zij woonden en daar te spreken met de oudere bevolking of een streekarchivaris, een oproep plaatsen in de lokale krant of iets dergelijks.


ma aug 03, 2009 4:41 pm
Jansen
Bericht 
Volgens de site van de Oorlogsgravenstichting ( www.ogs.nl) :

Personalia
Achternaam: Vreeswijk Tussenvoegsels: van
Voornamen: Dirk Willem Voorletters: D.W.
Beroep: Papierfabrikant, lid verzet
Geboorteplaats: Rotterdam Geboortedatum: 06-01-1908
Overlijdensplaats: Arnhem Overlijdensdatum: 02-05-1943

Onbekend waar Vreeswijk is begraven.


vr sep 11, 2009 2:40 am
Jansen
Bericht 
zie ook:

http://www.peacreations.nl/pages/buurtschcoldenh.htm


za sep 12, 2009 12:53 am
WegguM
Bericht 
Heb zelf jaren in Eerbeek gewoond en mijn vader werkte bij de papierfabriek Coldenhove. Ik heb altijd gehoord dat van Vreeswijk ergens in de Imbosch tussen Eerbeek en Arnhem doodgeschoten en begraven zou liggen. Maar dat is niet meer dan een verhaal wat destijds in Eerbeek de ronde deed.


wo okt 07, 2009 8:43 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group