Het is nu vr apr 19, 2024 6:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Rangen in de Klu/RAF/Luftwaffe/USAAF 
Auteur Bericht
dirk
Bericht 
Vraagje: op de grafsteen staat dat hij een feldwebel was. Bij de Geallieerden waren alle piloten officier. Ik was in de veronderstelling dat dat bij de Duitsers ook zo was ?


do jan 15, 2009 12:19 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ook bij de RAF kon een piloot bijvoorbeeld Sergeant zijn, gelijkwaardig aan Feldwebel.

Enkele voorbeelden van Sergeant/Flight Sergeant:
http://www.bbc.co.uk/ww2peopleswar/stor ... 1641.shtml
http://www.bbc.co.uk/ww2peopleswar/stor ... 2381.shtml
http://www.rathbonemuseum.com/POLAND/SZAP/Szap.html

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 15, 2009 12:25 pm
Profiel WWW
dirk
Bericht 
Uit het tweede linkje:

Over the years there has been considerable discussion and criticism of the RAF for its system whereby a pilot could be either a Commissioned or a non-Commissioned Officer.

Een CO en een NCO zijn toch allebei officieren ? Of ben ik nou gek ? :)


do jan 15, 2009 2:33 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Commissioned or non-Commissiond Officer zijn officieren en onderofficieren, maar dat doet niets af aan het feit dat ook in de RAF een piloot de rang van Sergeant/Flight Sergeant kon hebben, een rang gelijkwaardig en equivalent aan Feldwebel/Oberfeldwebel.

De vraag ging immers over de onderofficiersrang Sergeant/Feldwebel.
Je bent dus niet gek, maar onderschat denk ik een beetje de rang Feldwebel/Sergeant als pilotenrang. :wink:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 15, 2009 2:53 pm
Profiel WWW
dirk
Bericht 
OK, dan houden we over op ! :wink:

Maar een Sergeant/Feldwebel is een onderofficier, en geen officier..........


do jan 15, 2009 3:15 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
De vraag ging immers over de onderofficiersrang Sergeant/Feldwebel.

Dat zeg ik dus. :wink:
en dus hoeft een piloot, zowel bij de Luftwaffe als bij de RAF niet per definitie een officier te zijn, maar kunnen bij beide ook piloten in onderofficiersrang hebben gevlogen. Kortom het antwoord op je vraag :lol:

Overigens NCO = onderofficier.

Wikipedia in dit geval voor de eenvoud:
NCO or Noncom, is an enlisted member of an armed force who has been given authority by a commissioned officer. "Noncom" is the lesser-used term in many militaries since it may also refer to non-combatants. The NCO corps includes all the grades of sergeant and, in some militaries, corporals and warrant officers.
Dan op Nederlandse geeft de pagina: onderofficier
De rangen van onderofficier zijn in de Nederlandse krijgsmacht: korporaal, korporaal der eerste klasse, sergeant (of wachtmeester), sergeant der eerste klasse (of wachtmeester der eerste klasse), sergeant majoor (of opperwachtmeester) en adjudant.

Overigens kon de laagste rang bij de US Army Air Corps die van Warrant Officer zijn voor piloot. In het Nederlandse leger kon men ook vliegen met de rang sergeant-vlieger (dus ook als onderofficier).

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 15, 2009 4:05 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Is het niet zo dat korporaal officieel geen rang is maar een stand? Net zoals soldaat der eerste klasse? Is me, als ik het me goed herinner, tijdens mijn diensttijd verteld.


do jan 15, 2009 6:16 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Huh, nooit van gehoord. Sorry voor zover ik weet is in Wo2 (moderne legers heb ik geen verstand van) Korporaal gewoon een rang. :|

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 15, 2009 6:45 pm
Profiel WWW
Johan WILLAERT
Bericht 
Bij de USAAF waren verschillende NCO (Onderofficieren) piloot bij de Liaison Squadrons....


do jan 15, 2009 8:02 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ries heeft gelijk, maar ook weet niet of dat in WO2 anders was. Dat zou kunnen maar lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk. Bij de hedendaagse landmacht hebben soldaten en korporaals (manschappen) een stand. Onderofficieren en officieren hebben een rang. Bij de marine hebben alleen matrozen een stand omdat daar de korporaals tot de onderofficieren behoren.


do jan 15, 2009 8:03 pm
Profiel
Ries
Bericht 
Dit vind ik een handig staatje wat betreft rangen en standen, helaas van Belgische origine en WO1:

Afbeelding

Deze trouwens ook:

Afbeelding


do jan 15, 2009 9:38 pm
Ries
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Commissioned or non-Commissiond Officer zijn officieren en onderofficieren, maar dat doet niets af aan het feit dat ook in de RAF een piloot de rang van Sergeant/Flight Sergeant kon hebben, een rang gelijkwaardig en equivalent aan Feldwebel/Oberfeldwebel.


Sergeant is niet gelijkwaardig aan Feldwebel.


do jan 15, 2009 9:48 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
De laagste 'rangen' onder sergeant waren altijd al standen. Tegenwoordig nog steeds overigens. Maar men placht het als rangen aan te duiden.

Ries, sergeant is wel min of meer gelijkwaardig aan Feldwebel.

Het zou me een lief ding waard zijn als mensen eens op zouden houden met dat gedebateer over de rangen. Het Duitse leger had (en heeft) een veelvoud meer onderofficiersrangen dan enig ander leger in het westen. Er zijn wel twee of drie rangen die wij als sergeantrang c.q. sergeant gelijke zouden stellen. Er is echter geen absolute vergelijking mogelijk, want Unteroffizier, Unterfeldwebel, Unterscharführer, Oberjäger, etc. kenden wij als rangvergelijking (ondersergeant) niet. Zeker is wel dat de rang die Feldwebel vertegenwoordigt in het Nederlandse leger door een sergeant werd uitgevoerd. De functie van onze korporaal was er een die bij de Duitsers door de Unteroffizier werd uitgevoerd. In die zin is Feldwebel dus gewoon goed vergelijkbaar met sergeant.


do jan 15, 2009 10:38 pm
Ries
Bericht 
Grebbeberg.nl schreef:
Het zou me een lief ding waard zijn als mensen eens op zouden houden met dat gedebateer over de rangen.


Ik denk dat het juist belangrijk is dat dit soort basiskennis ter sprake komt, zeker nu de dienstplicht in Nederland niet meer geëffectueerd wordt. Je zult de jongeren de kost moeten geven die het verschil niet kennen tussen een sergeant-majoor en een majoor.

Overigens waren Unterscharführer en Oberjäger rangen bij de SS en niet bij het Duitse leger. Verder: Vizefeldwebel is vergelijkbaar met sergeant-majoor. Feldwebel - zonder vize - is gelijk aan adjudant (AOO), de hoogste onderofficiersrang. Dat scheelt toch echt met sergeant.


do jan 15, 2009 10:57 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb hier alleen gesproken over de Luftwaffe rang en de RAF rang ter vergelijking. Daarbij is een Feldwebel wel degelijk met Sergeant te vergelijken en Oberfeldwebel met Flight-Sergeant. Dat was de vraag, daar heb ik een vergelijking getrokken.
De Luftwaffe had net als de rest van het Duitse leger een veelheid aan rangen, ook voor piloten. Zelfs waren er actieve piloten in gevechtsdienst met de rang gefreiter bijvoorbeeld.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 15, 2009 11:32 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group