Het is nu di apr 16, 2024 7:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
(Staf-)kaart Noord Holland (Egmond - Bergen - Castricum) 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht (Staf-)kaart Noord Holland (Egmond - Bergen - Castricum)
Ik ben op zoek naar kaarten waarop de versterkingen staan die zich bevinden in het gebied Egmond-Bergen. Deze versterkingen - tankgrachten, drakentanden, bunkers etc. - dienden om het vliegveld bij Bergen te verdedigen en als steunpunt binnen de Atlantikwall. Links, adressen, instellingen, boeken: alle info is welkom!
EDIT: topictitel iets aangepast

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo okt 01, 2008 11:18 am
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Heb thuis dit boek liggen... zal vanavond even voor je kijken. Schitterend boek, alleen een beetje onhandig formaat. :roll:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


wo okt 01, 2008 12:30 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Als je zou willen Jeroen; graag!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo okt 01, 2008 2:32 pm
Profiel WWW
David
Bericht 
Ik had een tijd geleden de gemeente Egmond gevraagd naar info omtrent het bunkercomplex bij de weg tussen Egmond en Alkmaar. Kreeg echter nooit een antwoord.

Restanten van de verdediging van deze streek kun je dus oa vinden langs deze weg. Een middelgroot complex van ongeveer 10 bunkers, waarvan er vele vervallen/beschadigd zijn.
Draketanden zijn er nog te vinden langs de weg van Bergen naar Egmond aan de hoef (ongeveer in de buurt van het gemeentebord).
Ook zijn er antitank versperringen te zien langs verschillende boerenweggetjes in Bergen. Alsmede vele bunkers.
Als je eventueel fotomateriaal van de overblijfselen zoekt wil ik je wel helpen. Woon dicht in de buurt namelijk..


wo okt 01, 2008 2:42 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Ik had een tijd geleden de gemeente Egmond gevraagd naar info omtrent het bunkercomplex bij de weg tussen Egmond en Alkmaar. Kreeg echter nooit een antwoord.
Hier hetzelfde.. De lokale VVV werkte ook niet mee, evenals de historische vereniging van Bergen. :? Beetje jammer, maar daar laat ik mij niet door kisten. :wink:
Citaat:
Als je eventueel fotomateriaal van de overblijfselen zoekt wil ik je wel helpen. Woon dicht in de buurt namelijk..
In ieder geval bedankt voor het aanbod David! Als je geinteresseerd bent, wil ik je wel op de hoogte houden van mijn bevindingen.. Als ik de contouren van het steunpunt een beetje heb kunnen vastleggen, is het wellicht leuk om dat dan ook vast te gaan leggen! Ik heb zelf al redelijk wat versperringen en versterkingen kunnen vastleggen, maar ik heb ongetwijfeld dingen over het hoofd gezien. Zo zag ik de anti-tankmuur bij de rotonde naar Bergen Aan Zee pas nadat ik er verschillende malen langs heen was gefietst en gereden..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo okt 01, 2008 4:17 pm
Profiel WWW
David
Bericht 
Houd me maar op de hoogte Frank!
Als het een beetje knap weer is zal ik van het weekend misschien wat foto's maken en posten.


wo okt 01, 2008 4:49 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Owkee... stafkaarten ontbreken, wel een paar kleinere kaartjes en luchtfoto's. Zoek je nog iets specifieks (dat maakt het wat makkelijker). Ik heb namelijk ook nog het boekje 'Akersloot in oorlogstijd', maar daar staan al helemaal geen kaartjes in en ligt natuurlijk wel een eentje verderop.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


wo okt 01, 2008 7:19 pm
Profiel WWW
David
Bericht 
Een endje verderop valt wel mee. Het is tegenwoordig gemeente Castricum...
Heb het boekje Akersloot in Oorlogstijd (vanzelfsprekend) ook, maar daar staat echt niets in over Egmond en Bergen denk ik.

Jeroen, hoe komt een boekje over mijn dorpje zo heel in Helmond :shock: :wink: ???? Er is hier toch weinig gebeurd..


wo okt 01, 2008 7:57 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
M'n vader komt er vandaan (bij het pontje ergens naast een caféetje). Boekje heb ik van mijn (overleden) Opa, die bij het wonderschone kerkje begraven ligt. Altijd interesse gehad in de omgeving van mijn 'roots' :P Zijn alleen zo weinig boeken over te vinden :D

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


wo okt 01, 2008 8:10 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Zoals ik hierboven al een beetje aangaf, ben ik benieuwd naar de contouren van de verschillende Stützpunkte in de regio Castricum, Egmond en Bergen. Dan kan ik de verschillende versperringen en versterkingen die nog over zijn, beter plaatsen. Ik ben al wel wat ruw geschetste kaartjes tegengekomen, maar die bevatten wel heel weinig informatie: http://www.fortendenhelder.nl/Schoorl/Baupunkte.htm

Het gebied viel onder de Küsten Verteidigungs Abschnitt (K.V.A.) Schagen. De officiele benamingen van de door mij bedoelde gebieden zijn onder andere:
Stützpunkt Grüppe Petten
Stützpunkt Grüppe Schoorl
Stützpunkt Grüppe Castricum
Stützpunkt Grüppe Callantsoog
Bij Egmond aan Zee was een kustbatterij gesitueerd dat was voorzien van 10,5cm geschut. Ik denk dat hier de drakentanden aan de weg Emond-Bergen bij horen. Ook hier weer een summier kaartje van de K.V.A. Schagen: http://www.fortendenhelder.nl/Schagen/index.htm

Verder ben ik benieuwd naar de verdediging van het militaire vliegveld Bergen door de Duitsers. Die werd beschermd door verschillende Wiederstandnesten zoals aan de weg Egmond-Alkmaar.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo okt 01, 2008 8:38 pm
Profiel WWW
David
Bericht 
Jeroen, dat is leuk! Ik ken verschillende mensen die op dat punt wonen. Ook drink ik wel 's een biertje in café 'het pontje'.

Frank, leuk onderzoek! Houd me op de hoogte!!


wo okt 01, 2008 9:34 pm
philip reinders
Bericht 
Even off topic David als je toevallig op het kerkhof komt in Bergen zou je dan aub 2 fotos willen/kunnen maken van graven 2.A.21 en 2.A.22.

BvD


wo okt 01, 2008 10:49 pm
David
Bericht 
Is dat het Commonwhealt (goed geschreven?) begraafplaats die daar ligt?
Als het knap weer is wil ik dat graag doen hoor. Als het giet van de lucht dan nog even geduld aub.
Hoe moet ik dat trouwens lezen 2.A.21 etc?


do okt 02, 2008 8:42 am
philip reinders
Bericht 
Inderdaad David , klopt zijn 2 RA graven 1 van 2 Medium Regiment en 1 van 1 Survey Regiment, alvast hartelijk bedankt, het is inderdaad rij 2A graf 21 en 22


do okt 02, 2008 8:56 am
David
Bericht 
Ik ga m'n best doen!


do okt 02, 2008 11:47 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group