Het is nu vr maart 29, 2024 1:22 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Kogel identificatie gevraagd 
Auteur Bericht
Shizzle
Bericht Kogel identificatie gevraagd
Hallo, ik ben hier net nieuw op het forum. Dus ik weet totaal niet waar ik over praat of waar ik op moet letten ofzo :P

Maar ik zag vandaag weer de kogel die ik ongeveer 9 jaar geleden heb gevonden. Ongeveer 2 meter onder de grond. Hij zag er toen niet uit en heb hem destijds bijgevijld enzo.

Wat is dit voor kogel?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


za nov 29, 2008 5:15 pm
Shizzle
Bericht 
Ik heb hem even gemeten.

Lengte: Precies 8 cm
Omtrek: Ongeveer 6,5 cm
Diameter onderkant: ongeveer 2 cm
Gewicht: Iets meer dan 100 gram

Als jullie scherpere foto's nodig hebben kan ik die wel even maken. Maar laat dat maar even weten dan.


za nov 29, 2008 5:20 pm
Pieter F
Bericht 
Hallo Shizzle, allereerst welkom op het STIWOT-forum! Scherpere foto's zouden misschien wel handig zijn, nu zitten er wel hele vage tussen. Daarnaast wil ik je er even op wijzen dat de maximale toegestane breedte van foto's op dit forum 600px is. Anders wordt namelijk de lay-out aangetast. Dus als je dat even zou willen aanpassen in je eerste post graag.. :wink:


za nov 29, 2008 5:29 pm
Shizzle
Bericht 
Ik heb de eerste post even aangepast. En ik heb 4 nieuwe foto's gemaakt. Van hele goede kwaliteit. Maar nu kan ik ze niet meer op imageshack plaatsen omdat ze te groot zijn (mb's). En ik kan de foto niet kleiner maken, want mijn photoshop flipt hem sinds gister helemaal.

Zou ik de foto's naar iemand kunnen mailen? Zodat hij deze erop kan zetten?

Alvast bedankt


za nov 29, 2008 5:51 pm
Pieter F
Bericht 
Je kunt ook IrfanView even downloaden. Met dat programma kun je ook heel gemakkelijk en snel het formaat van een foto wijzigen. Je mag ze echter ook mailen als het niet lukt of iets.


za nov 29, 2008 7:42 pm
Whoa Mahomet
Bericht 
Shizzle,
vermoedelijk gaat het hier om een 2cm AP granaat (meestel vliegtuig boordkanonmunitie)van Duitse makelij.
Aan de geleideband is te zien dat het een reeds afgeschoten projectiel is.
Zo'n granaat bevindt zich als hij nog niet afgeschoten is, op een patroonhuls.
Omdat het projectiel al reeds is afgeschoten kan het onstekingsmechanisme van zo'n granaat op scherp gezet zijn. (inwendig zitten in sommige van dat type granaten kogellagers die naar buiten gedraaid worden door de middelpuntvleigende kracht zodanig dat er een slagpin geactiveerd kan worden bij inslag).
Kijk uit met je bodemvondst omdat er hoogstwaarschijnlijk een hoogexplosieve springstof in zit.
Niet demonteren en niet verwarmen want dan detoneert hij misschien.
Daarnaast is het een onderdeel wat onder de Wet Wapens en Munitie valt.


za nov 29, 2008 9:13 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Inderdaad valt di tobject onder de Wet Wapens en Munitie en is het niet toegestaan deze in je bezit te hebben zonder bijpassende vergunning (in Nederland).
Het is voor zover ik via deze foto's kan zien naar alle waarschijnlijkheid een 20mm, Duitse granaat. Kan zowel boordkanon of luchtafweergeschut zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za nov 29, 2008 9:29 pm
Profiel WWW
Shizzle
Bericht 
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


za nov 29, 2008 9:29 pm
Whoa Mahomet
Bericht 
Shizzle,
ik vergat nog te vermelden waar je vergelijkingsmateriaal kunt vinden.
www.network54.com

En anders googelen op 20 mm ammunition of 2cm FLAK.


za nov 29, 2008 9:59 pm
Whoa Mahomet
Bericht 
Sorry Shizzle :oops:
Het is niet www.network54.com maar deze

www.quarry.nildram.co.uk/20mm2.jpg


za nov 29, 2008 10:20 pm
Shizzle
Bericht 
Oke, bedankt voor de reacties.

Maar wat kan ik hier het beste meedoen?

Omdat het verboden is om hem te hebben.

Kan ik er niks leuks mee doen met oud en nieuw? :twisted: :P


za nov 29, 2008 11:56 pm
Whoa Mahomet
Bericht 
Hoi Shizzle,
Je kunt hem afgeven bij de Politie of Marechaussee.
Of als je dat geen goed plan lijkt dan kan je hem het best in een heel diep water gooien waar niemand hem meer vind.
Nooit in een vuur gooien want dan gaat hij geheid na meer dan 60 jaar mogelijk toch nog een dode of gewonde maken.


zo nov 30, 2008 12:31 am
Shizzle
Bericht 
Lekker dat ik dit nu weet.

Ik heb dat ding lopen "opschonen" met een staalborstel waarbij zeer veel vonkjes vrij kwamen.

Wat voor schade kan dat ding aanbrengen bij iemand die er nog geen meter van afstaat dan?


zo nov 30, 2008 12:49 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Zeer gevaarlijk materiaal! Shizzle jij hebt enorm geluk gehad tijdens het 'bijvijlen', niet veel mensen kunnen dit navertellen. Toevallig weet ik het een en andere van Bovo's (bodemvondsten) en dit zijn toch niet echt de dingen die je graag wilt vinden. Gelijk weg d'r mee.

Shizzle schreef:
Wat voor schade kan dat ding aanbrengen bij iemand die er nog geen meter van afstaat dan?


Dodelijke schade of op z'n minst een hand of een paar vingers.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo nov 30, 2008 2:56 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De schade die dit toe kan brengen, buiten de persoonlijke schade van verminking of erger, is ontploffing met brand tot gevolg in huis. Het kan goed gaan, maar dit soort zaken kunnen, juist omdat ze uit hun "consreverende omgeving" zijn weggehaald na verloop van tijd instabiel worden. Corrosie is al opgetreden en zal dus doorgaan in de toekomst.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo nov 30, 2008 4:31 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group