Het is nu do maart 28, 2024 7:32 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
ss'ers in dienst nederlands leger 
Auteur Bericht
RainbowRob
Bericht ss'ers in dienst nederlands leger
Ik las vanochtend in dagblad de Limburger, dat Bernhard na wo2 Nederlanders die in wo2 in de ss dienden, in het Nederlands leger wilden laten dienen om de grote te korten in Indie tegen te gaan.

Wie weet hier meer over? Ik kan mij wel voorstellen dat ze dit gedaan hebben als er te weinig soldaten zijn. Maar van de andere kant is het ook wel weer apart aangezien ze deze Nederlanders toch als landverraders zagen.


za jun 28, 2008 7:36 pm
John S.
Bericht 
Het is al heel lang een bekend gegeven dat er honderden Nederlandse Waffen SS-soldaten in Indie en Korea gevochten hebben.
Dus dat heeft geen nieuwswaarde.

Wat wél nieuwswaarde heeft is dat in het krantenbericht waar jij naar verwijst er geschreven wordt dat Bernhard zo'n beetje alle (20.000) Waffen SS soldaten naar Indie wilde sturen. Simpelweg vanwege het feit dat men niet genoeg soldaten bij elkaar kreeg én het feit dat deze Waffen SS soldaten al zeer goed getraind waren.

Bernhard had dus een heel ander idee dan de doorgaans zo zwart-witte mening van de doorsnee bevolking over deze zogenaamde 'landverraders'.


zo jun 29, 2008 10:33 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Bernhard hield er sowieso andere ideeën op na dan de gemiddelde Nederlander. :wink:

Hier een audiofragement over dit onderwerp: Fragment OVT 12 maart 2000 uur 2 (7 min.)

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo jun 29, 2008 11:32 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Voor de soldaten zelf was het vooral een mogelijkheid ter rehabilitatie: weer recht op een Nederlands paspoort, kiesrecht, gevangenisstraf afkopen, etc. Ook maatschappelijk gaf het hen een kans om zichzelf te rehabiliteren. Voor anderen was het iets wat ze deden omdat ze niet wisten wat ze anders moesten: na enkele jaren aan het front te hebben doorgebracht is het nou eenmaal moeilijk om de omschakeling naar de 'burgermaatschappij' te maken..
Citaat:
Ik kan mij wel voorstellen dat ze dit gedaan hebben als er te weinig soldaten zijn. Maar van de andere kant is het ook wel weer apart aangezien ze deze Nederlanders toch als landverraders zagen.
Vooral in het geval van Korea had er zich al een soort van omslag in Nederland voor gedaan ten opzichte van de voormalige communistische bondgenoot: deze was nu een vijand. Dat maakte het in 1950 een stuk makkelijker om te 'accepteren' dat er Waffen-SS'ers in de rangen van het Nederlands Detachement Verenigde Naties meevochten. Veel meer dan accepteren was het ook niet, het was meer dat ze geduld werden. Verderop in de oorlog werd dat wat beter, vooral toen bleek dat de gevechtservaring van de voormalige Waffen-SS'ers, Kriegsmarine mensen en dergelijke een relatief grote waarde had.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


zo jun 29, 2008 7:56 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Frank, jouw verhaal klopt helemaal.
Zelfs in Korea werden veel van de vroegere Waffen SS soldaten met de nek aangekeken. Veel van deze jongens hadden inderdaad de hoop dat men hen vergeven zou hebben. Helaas, zij waren vaak het mikpunt van pesterijen en werden voor de rest totaal genegeerd.
Veel van de Waffen SS soldaten verlieten Nederland of sloten zich aan bij het Vreemdelingenlegioen.


ma jun 30, 2008 9:57 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group