Het is nu do maart 28, 2024 7:56 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Posities Veldleger 14 mei 1940 
Auteur Bericht
prjw73
Bericht Posities Veldleger 14 mei 1940
Mijn eerste bericht op dit forum en meteen met een pittige vraag naar ik hoop ;-) . Ik wil graag weten op welke posities de diverse eenheden in de Grebbelinie terugtrokken in de nacht van 13 op 14 mei 1940. Bijkomende vraag is welke forten uit de Nieuwe Hollandse Waterlinie werden bezet.
Alvast bedankt voor uw hulp.

Peter Wijnhoven


za sep 08, 2007 1:45 pm
Wiking Ruf
Bericht 
Hier http://www.grebbeberg.nl kun je het e.e.a. wel vinden als je dat nog niet gedaan had.


za sep 08, 2007 7:43 pm
ewalk
Bericht 
Lees anders ook even (nou ja even, :wink: ) het boek: " Mei 1940, De strijd op Nederlands grondgebied" van het Instituut voor militaire geschiedenis.SDU uitgevers.
Zeer duidelijk en helder geschetst allemaal. Het ontkracht ook een beetje het gekleurde verhaal van Brongers "Grebbelinie".


za sep 08, 2007 9:29 pm
prjw73
Bericht 
Bedankt heren maar volgens mij staat op Grebbeberg.nl niet wat ik zoek. Daar gaat het voornamelijk om de eenheden die op de Grebbeberg acteerden en hetgeen ik zoek, de posities waarop de eenheden die oorspronkelijk in de gehele Grebbelinie waren gelegerd zich op 14 mei hadden teruggetrokken kan ik op die site of waar dan ook op het internet niet vinden. Ook in de literatuur die ik heb kan ik daarover weinig terugvinden.
Ik wil dat graag in kaart brengen. Als iemand van een bron weet waar dit zeker is in terug te vinden dat houd ik me van harte aanbevolen.


zo sep 09, 2007 5:02 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ik vrees dat er geen onderzoeker zal zijn die dit allemaal hier voor je gaat oplepelen. Ik vrees dan ook dat het een gevalletje NIMH en veel studie wordt. Maar dat is natuurlijk juist het leuke van ons interessegebied :mrgreen:.


zo sep 09, 2007 5:11 pm
Profiel
prjw73
Bericht 
Zekers interessant! Had alleen gehoopt dat er hier mensen zouden zijn die al wat weten over dit onderwerp. Het blijft natuurlijk een nauwelijks gedocumenteerde kwestie; ik denk dat ik inderdaad niet om het NIMH of de werken van Nierstrasz heen kan.


zo sep 09, 2007 6:48 pm
ewalk
Bericht 
Dus je hebt niks aan het boek van Mei 1940? :shock:


zo sep 09, 2007 9:32 pm
g-1reaper
Bericht 
Ik denk niet dat het echt nodig is dat je zelf naar het NIMH oid gaat, ik denk dat dit "wiel" als is uitgevonden, ik zou zeggen, stel je vragen op het forum van www.grebbeberg.nl, dat is denk ik het startpunt van je zoektocht. Op dat forum zijn veel kundige en grondig ingelezen mensen die je vast op weg kunnen helpen!


ma sep 10, 2007 3:46 pm
prjw73
Bericht 
@ ewalk: Dit boek heb ik zelf nog niet op dit onderwerp doorzocht; ben afgegaan op wat iemand anders heeft gezegd, te weten dat dit niet zodanig wordt behandeld dat ik er iets aan heb. Maar ik zal het nog eens in een bieb opzoeken. Wat ik tot nu heb is een kaartje ("schets nr XIV") behorende bij het boek "Krijgsverrichtingen der Koninklijke Landmacht 10-19 mei 1940" met daarop ingetekend de globale posities van de legerkorpsen. Ik zoek rustig verder.


ma sep 10, 2007 6:20 pm
Bruinsma
Bericht 
Laat ik beginnen mezelf te introduceren op dit forum aangezien dit mijn eerste post is. Mijn naam is Joost Bruinsma, ik ben webredactielid van de Stichting De Greb, o.a. www.grebbeberg.nl .

Mijn complimenten voor uw indrukwekkende siteverzameling, ga zo door zou ik willen zeggen. Dan een deelantwoord op de algemene, en zeer begrijpelijke vraag:

Allereerst moet je je realiseren dat in het plan Winkelman aan de Nieuwe Hollandsche Waterlinie in principe geen verdedigende taak was toegekend. In een terugtocht van de Grebbelinie op de Nieuwe Hollandsche Waterlinie voorzag zijn verdedigingsplan dan ook niet, zulks in tegenstelling tot het verdedigingsplan van zijn voorganger Izaac Reijnders.

Aan de Grebbelinie lagen het IIe en het IVe Legerkorps. Het IIe Legerkorps had zich in het zuidelijkste deel van de Grebbelinie ingegraven, waarvan de 4e divisie voor het grootste deel op de Grebbeberg lag. De stoplijn bestond uiteindelijk op 13 mei 1940 rond 12.00 uur al niet meer, maar daarvoor was die al op vele plaatsen doorbroken, er werd daarna nog zwaar gevochten bij de spoorinsnijding en bij het viaduct (de grendellijn) door een relatief kleine groep.

Zoals uit het bovenstaande blijkt, moesten de plannen voor een eventuele terugtocht van de troepen uit de Grebbelinie op de genoemde Waterlinie dus tijdens de oorlogsdagen worden aangepast. Wat betreft het IIe Legerkorps verwijs ik naar:
http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/da ... ap_id=3162
(je kunt verder zoeken door onderop de bladzijde het hoofdmenu naar boven te halen)

Tekenend voor de chaos is wel dat het bevel op 14 mei 1940 om 12.00 uur werd gegeven terwijl de commandopost van de 4e divisie (Plantage Willem III nabij Remmerden), al om 13.30 uur de vorige dag was verlaten, zonder dat duidelijk was waarheen de commandant van die divisie moest terugtrekken. Het schildert mede het beeld van een complete chaos, die ook in de bevelstructuren heerste in het zuidelijk deel van de Grebbelinie.

Wat betreft het IVe Legerkorps zou het NIMH een rapport moeten bezitten.

Uit mijn hoofd zeg ik overigens dat het 8e RI terugtrok op Fort Honswijk waar het regiment destijds in de mobilisatieperiode van WO I gelegerd was. De overige onderdelen van het IIe Legerkorps zullen zich naar de in het verslag genoemde vakken hebben teruggetrokken. In de praktijk zijn de troepen verspreid over de vakken terecht gekomen en is het eigenlijk maar goed dat de Nieuwe Hollandsche Waterlinie niet meer verdedigd behoefde te worden, immers toen was de capitulatie al een feit.


wo sep 12, 2007 10:20 pm
prjw73
Bericht 
Hallo Joost, bedankt voor je reactie en verwijzing naar dit document. Het geeft al wat meer inzicht in hetgeen ik zoek. In ieder geval wordt duidelijk welke forten werden bezet.


vr sep 14, 2007 10:40 pm
Sybe
Bericht 
prjw73 schreef:
Zekers interessant! Had alleen gehoopt dat er hier mensen zouden zijn die al wat weten over dit onderwerp. Het blijft natuurlijk een nauwelijks gedocumenteerde kwestie; ik denk dat ik inderdaad niet om het NIMH of de werken van Nierstrasz heen kan.


Ik heb de terugtrekking van het IVe legerkorps wel.


do jun 23, 2011 2:09 pm
Vin1
Bericht 
g-1reaper schreef:
Ik denk niet dat het echt nodig is dat je zelf naar het NIMH oid gaat, ik denk dat dit "wiel" als is uitgevonden, ik zou zeggen, stel je vragen op het forum van www.grebbeberg.nl, dat is denk ik het startpunt van je zoektocht. Op dat forum zijn veel kundige en grondig ingelezen mensen die je vast op weg kunnen helpen!


Dat zal je zeker een stuk verder helpen! Onderschat niet wat een kennis daar zit. Ook al staat het misschien niet op de website... :wink:


do jun 23, 2011 11:33 pm
Janz
Bericht 
Absoluut!

Ik heb mijn vraag betreffende mijn opa die gelegerd was in de omgeving van de Grebbeberg ook gesteld, en heb een enorme vracht aan informatie (kaarten/verslagen) gekregen. Men steekt er echt veel tijd en energie in, mijn complimenten voor de grebbeberg.nl groep!


do jun 23, 2011 11:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group