Het is nu vr maart 29, 2024 12:04 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Nederlandse Antillen 
Auteur Bericht
Paulus II
Bericht Nederlandse Antillen
Hallo allen,

Op een ander forum (Feldgrau) werd mij via een PM gevraagd of ik informatie kon geven over de Nederlandse militaire aanwezigheid op de Antillen in 1940.
Tot mijn stomme verbazing merkte ik dat ik daar helemaal niets van af weet. Een uitgebreide speurtocht in mijn boekenverzameling leverde niets op en ook het internet heeft tot dusverre geen soelaas geboden (afgezien van wat losse flodders dan).

Kan iemand mij vertellen (of verwijzen naar informatie over) welke Nederlandse eenheden zich op de Antillen bevonden, of de Luchtmacht daar vertegenwoordigd was, welke Marine schepen daar dienst deden en/of welke versterkingen er op de eilanden gebouwd waren?

Bij voorbaat dank!

mvg,

Paul


do aug 23, 2007 8:07 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Here we go, met dank aan Allert Goossens:

Citaat:
Op de Antillen was geen landmacht eenheid aanwezig in mei 1940. Spoedig daarna arriveerde wel een samengestelde eenheid van circa 1,000 man, echter op dat moment waren al Britse landmacht eenheden gestationeerd rondom de raffinaderij te Aruba en de haven op Curacao. De Britten hadden onmiddellijk op 10 mei troepen gestuurd. Dit besluit had het War Cabinet al in 1939 genomen omdat de raffinage capaciteit op de Antillern essentieel was voor de Britse oorlogsmachine. Met name de hier geproduceerde 100 octaan vliegtuigbenzine was een noodzaak.

De luchtmacht was totaal afwezig op de Antillen. En bij mijn beste weten had de MLD geen permanente basis op de Antillen.

In vredestijd was de Gouverneur regeringsverantwoordelijk. De marine [Zeemacht] was het enige krijgsmachtdeel dat officieel op de Antillen aanwezig was en daar ook het ‘algemeen commando’ voerde. De Antillen vielen dan ook onder de Chef-Marinestaf, en (dus) niet onder de OLZ [Opperbevelhebber Land- en Zeemacht] die slechts zeggenschap had binnen het Nederlandse territorium, en niet de overzeese gebiedsdelen.

In de Antillen waren geregeld enkele O-type onderzeeboten aanwezig voor oefening. Voorts waren de O15 en O20 in principe standaard voor dit gebied aangewezen. Ook was het moderne artilleristisch oefenschip v. Kinsbergen in de Antillen gestationeerd. Tevens was dit schip stationsschip voor de Marine eenheden in de West. Dat was overigens niet een besluit van tactische achtergrond, maar van praktische overweging. Het weer in de Antillen was ideaal voor een ruime kans op ‘werkbaar weer’ voor artilleristische oefening en waarneming. Voorts was er een detachement mariniers dat verspreid was over de twee hoofdeilanden Curacao en Aruba.

Er waren op 10 mei 1940 twee kustbatterijen op de Antillen, echter ze waren verre van gereed. Een batterij op Curacao [Steenrijk] en een op Aruba [Juwana Morto]. Beide batterijen kregen uiteindelijk drie kanonnen [192 mm stukken van de omwapende Britse kruiser HMS Effingham met een dracht van 19 km]. Alleen die op Arbua was in mei 1940 schietgereed, die op Curacao kwam pas maanden later gereed. De Sint Anna baai had bovendien enkele oude torpedolanceerinrichtingen. Overigens werden tijdens de oorlog diverse kustbatterijen en luchtafweerposten van Engelse en Amerikaanse komaf op de eilanden aangelegd. Tijdens de oorlog zou tot tweemaal toe in actie worden gekomen tegen Duitse onderzeeërs die de raffinaderij beschoten.


di sep 04, 2007 9:44 pm
Profiel
Paulus II
Bericht 
Uitstekend Barry! (en Allert natuurlijk :wink: )

Precies wat ik zocht, vooral wat betreft Lucht- en Zeemacht, hoewel ik graag meer zou willen weten over die "samengestelde eenheid van circa 1,000 man".
Uit andere sites en boeken heb ik begrepen dat het voornamelijk (?) om KNIL militairen ging waarvan een deel in Suriname gelegerd zou zijn geweest.

Weet iemand meer details over dit contingent?

bvd,

Paul


wo sep 05, 2007 9:06 pm
ewalk
Bericht 
Paulus II schreef:
Uitstekend Barry! (en Allert natuurlijk :wink: )

Precies wat ik zocht, vooral wat betreft Lucht- en Zeemacht, hoewel ik graag meer zou willen weten over die "samengestelde eenheid van circa 1,000 man".
Uit andere sites en boeken heb ik begrepen dat het voornamelijk (?) om KNIL militairen ging waarvan een deel in Suriname gelegerd zou zijn geweest.

Weet iemand meer details over dit contingent?

bvd,

Paul


Ik kan je vertellen dat mijn Opa gedurende de oorlog betrokken was bij wat grensbewakingsacties in Suriname. hij was belast met het bewaken van de grens met Frans Guyana(omdat men bang was dat Vichy Frankrijk een run op de bauxiet wilde maken) en diep in het binnenland bij de Braziliaanse grens. Brazilie had een te nauwe band met Duitsland en er woonde vele Duitse immigranten. Naar ik van hem begreep maakte hij deel uit van een Nederlands Surinaamse troepenmacht. Later in de oorlog kwamen er Amerikanen de Suralco(aluminium voor vliegtuigen werd voor 65% uit Surinaamse Bauxiet gehaald) en de Stuwdam helpen bewaken.


do sep 06, 2007 4:03 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Allert weet wel wat van het contingent ;) :

Citaat:
Er waren iets meer dan 1,100 infanteristen op de beide hoofdeilanden van Nederlandse komaf. Het gros hiervan kwam uit de VS nadat hier spoedig na mei 1940 een opleiding voor Nederlandse militairen was gestart. Dit waren niet alleen alloctone Nederlanders maar eveneens volksgenoten uit de rest van de wereld, zoals Zuid-Afrikanen, Indonesiërs, etc. De meeste van deze soldaten waren eigenlijk bedoeld om de Irene Brigade mee te vullen, maar uiteindelijk vertrokken velen naar de koloniën. De eerste maanden waren slechts de paar honderd Nederlandse mariniers en de Britse eenheden [vanaf 12 mei] gelegerd op de Eilanden.

Overigens was het latere contingent troepen op de Antillen voornamelijk door de VS zelf geleverd. Ook in Suriname werden Amerikaanse eenheden gestationeerd.

Voor de Antillen waren de twee raffinaderijen de aanleiding voor een Geallieerde bezetting, en voor Suriname het belang van de aluminium productie [waar circa 10,000 man Amerikanen en Brazilianen waren gelegerd]. Ongeveer de helft van alle bauxiet voor de vervaardiging van aluminium kwam uit Suriname. Suriname was net zo belangrijk voor de Amerikanen als Belgisch Congo, waar vrijwel alle uranium voor de atoombommen vandaan kwam.


do sep 06, 2007 10:36 pm
Profiel
ewalk
Bericht 
Precies wat ik bedoelde! :D


vr sep 07, 2007 1:34 pm
Paulus II
Bericht 
Hartelijk dank mijne heren!

Langzaam maar zeker begint het plaatje compleet te worden :D

groet,

Paul


vr sep 28, 2007 7:43 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group