Het is nu vr maart 29, 2024 5:18 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Herkomst manschappen mobilisabele infanterie regimenten 1939 
Auteur Bericht
Ergens in Nederland
Bericht Herkomst manschappen mobilisabele infanterie regimenten 1939
Beste mensen…

Mij is iets van het Nederlandse leger in de meidagen niet helemaal duidelijk, of liever gezegd… helemaal niet!
Het betreft de nummering van de Infanterieregimenten (de mobilisabele) met een regimentnummer hoger dan 22, wel tot 46?. Deze mobilisabele regimenten moeten hebben bestaan uit mensen die hun diensttijd hebben uitgezeten in de regimenten 1 t/m 22.
Is er een overzicht bekend van de doornummering…. Bijvoorbeeld de mensen van 1RI gingen mobilisabel naar 37RI of iets dergelijks….

Of heb ik het nu helemaal mis…

Wie brengt mij op het rechte spoor…?

Waarom deze vraag…. Mijn opa (was mobilisabel) zat volgens de aanstellingspapieren bij een mitrailleur compagnie III bataljon van het 1e RI (eerste oproep)… maar volgens de verhalen zat hij in mei 1940 in Limburg….. Maar daar zat 1 RI niet…. HELP!!

Groet Erik


zo aug 12, 2007 3:15 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Uit 1 R.I. zijn 25 R.I. , 39 R.I. en een grensbataljon voortgekomen.

Misschien heb je hier al iets aan.


zo aug 12, 2007 4:34 pm
Profiel
Ergens in Nederland
Bericht 
Hallo Barry,

bedankt... weet je toevallig ook welke GB en zou je jouw bron willen onthullen..

Groet Erik


zo aug 12, 2007 4:43 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Erik, sorry voor mijn wat late reactie maar het lijkt dan toch nog goed te komen. Eigenlijk hoopte ik al een beetje op een reactie uit de hoek van Stichting de Greb, en die kwam er dan ook:

Citaat:
Barry, wellicht kun je verwijzen naar onderstaande links. Staat exact de oorsprong van en relatie tot de regimenten in vermeld.

http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/re ... terie.html

http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/re ... lerie.html

Infanterie: Men diende de parate tijd na de depotopleiding bij de eerste 12 regimenten [1 t/m 10RI, Jagers en Grenadiers]. Die eerste twaalf regimenten waren dan ook de stamregimenten. De jongere reservisten kwamen in de regel op in de regimenten 1 t/m 24. De oudere reservisten in de regimenten 25 t/m 46. De lage regimenten behoorden allen tot het Veldleger, de meeste hogere regimenten tot de vestingtroepen. Grensbataljons zijn directe afgeleiden van de eerste 26 regimenten infanterie, net als de Reserve Grenscompagnieën. De hogere regimenten hadden op een enkele uitzondering na [zoals 38 Res GC] geen grensbataljons of compagnieën. Er waren bijeengeteld [ofwel totale sterkte gelijk aan] op 10 mei circa 22 volwaardige grensbataljons. Deze hadden allen taken langs de grenzen en de kustverdediging.


zo aug 19, 2007 2:35 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group