Het is nu di apr 23, 2024 5:49 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Betekenis afkorting Z.E.A. 
Auteur Bericht
tendam
Bericht Betekenis afkorting Z.E.A.
Iemand bekend met de afkorting Z.E.A.? Het speelt ten tijde van de bevrijding. Ik zoek het in de richting van een 'gravendienst' of een 'identificatieteam'.

Citaat:
"Vervolgens hebben wij het hol gedeeltelijk uitgegraven, waarbij voorlopig kwam vast te staan, dat er minstens twee lijken lagen begraven. Alvorens verder te graven heb ik mij eerst in verbinding gesteld met den Heer Officier van Justitie te Assen. Deze deelde mij mede, dat Z.E.A. in verband met oorlogshandelingen niet kon komen, doch dat wij maar eigen bevinding moesten handelen."


alvast bedankt!


wo aug 08, 2007 7:17 pm
Ifs
Bericht 
Z.E.A. heeft m.i. niets met oorlog of bevrijding te maken, maar betekent gewoon "Zijne EdelAchtbare".

voorbeeld:

http://www.shgv.nl/1911.htm

(Meierijsche Courant, Dinsdag 31 October 1911.
Borkel en Schaft. Installatie van den EdelAchtbaren Heer Burgemeester Johan Baken. De dag van Donderdag l.l. mag met gulden letteren geboekt worden in de geschiedenis onzer gemeente en onuitwischbaar blijven voortleven in ons aller herinnering. Het was n.l. de plechtige installatie van den Edelachtbaren heer Johan Baken tot Burgemeester van Borkel en Schaft. Het was een pracht van een feest, waarbij men niet zou weten, wat het meeste te prijzen valt, het ijveren der feestcommissie, de gulle geldelijke bijdragen, of de welwillende medewerking der gemeentenaren. Een zeer mooie versiering was aangebracht op het feestterrein hetwelk in stijl en afmeting en bewerking een sieraad genoemd mag worden met een veelzeggend "Welkom". Als nu ’t weer maar meewerkt was de algemeene op een toon van twijfel uitgedrukte verzuchting. Het weerglas liep terug en eenige regenvlagen kwamen ons bevestigen, dat men op October-weer niet rekenen kan. Ondanks dit ongunstig vooruitzicht en de kouden westenwind toog men te 2 ure blijmoedig feestelijk gestemd naar het feestterrein. Aan de grens der gemeente werd Z. E. A. door het rijwielend publiek afgehaald en door den heer Pas een hartelijk welkom toegeroepen. Eindelijk gearriveerd had de plechtige installatie plaats op het raadhuis, waarbij Z. E. A. door den loco-burgemeester met de ambtsketen werd omhangen ….)


vr aug 24, 2007 6:58 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group