Het is nu do maart 28, 2024 2:39 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Enkele vragen 
Auteur Bericht
ThePianist
Bericht Enkele vragen
Hallo,

ik moet voor mijn opleiding een werkstuk maken over de vraag: Op welke verschillende manieren reageerden Nederlanders op de Duitse bezetting. Hierbij heb ik de deelvragen: 'Waarom vielen de Nazi's Nederland aan?','Wat wilden de Nazi's bereiken met de bezetting van Nederland','In hoeverre waren mensen vatbaar voor de Nazistische propaganda?','Welke mensen pasten zich vooral aan de situatie aan?' en 'Welke soorten van propaganda waren er en geef voorbeelden?'.
Zouden jullie me misschien kunnen helpen met het vinden van informatie d.m.v. het posten van die informatie als reactie op deze vraag of het sturen van internetsites met daarop informatie.

Alvast bedankt,

Mark Oosterbaan


zo mei 20, 2007 2:17 pm
Harro
Bericht 
Niet lullig bedoelt, maar is het nu de bedoeling dat wij je werkstuk maken? Begin eens met ons te vertellen wat je zelf al ondekt hebt cq. wat je zelf denkt dat de oplossingen zijn. Want over de vragen die je ons nu voorlegt kun je boeken volschrijven. Er is hier op het forum erg veel kennis aanwezig maar we moeten natuurlijk wel weten wat de bedoeling is.

Wat mij bijvoorbeeld meteen opvalt:

1) 'Waarom vielen de Nazi's Nederland aan?'

2) 'Wat wilden de Nazi's bereiken met de bezetting van Nederland'

Is dat niet tweemaal hetzelfde?


zo mei 20, 2007 3:29 pm
Partizaan
Bericht 
Harro schreef:

Wat mij bijvoorbeeld meteen opvalt:

1) 'Waarom vielen de Nazi's Nederland aan?'

2) 'Wat wilden de Nazi's bereiken met de bezetting van Nederland'

Is dat niet tweemaal hetzelfde?


Misschien bedoelt hij bij het eerste gewoon de strategische waarde die Nederland vormde, harro.
(havens, het bereiken van de Noordzee...)
En wat betreft die tweede vraag, 'Hoe zagen de Duitsers de toekomst van Nederland in hun Groot-Germaans rijk in?' is misschien een duidelijkere vraag?


zo mei 20, 2007 3:46 pm
John S.
Bericht 
Ik denk dat het met verschillende redenen was:

1. De Nederlanders vormden een onderdeel van het Herrenras; dus makkelijk te integreren in het Duitse Rijk.

2. Nederland als mogelijke springplank naar het Britse eiland.

3. Vanuit Nederland (en België) het Kanaal controleren.


zo mei 20, 2007 3:49 pm
ThePianist
Bericht 
Harro, ik snap wat je bedoelt. Het spijt me dat het zo overkomt. Ik heb btw. een mail gestuurd naar m'n docent omdat ik ook van mening was dat die twee vragen hetzelfde waren. Ik heb het grootste deel van m'n werkstuk al af, alleen worstel ik nog met de laatste drie vragen. Jullie hoeven niet alle informatie te geven, het gaat eigenlijk om de hoofdlijnen. Srry dat ik dit niet vermeld heb.


zo mei 20, 2007 3:53 pm
Partizaan
Bericht Re: Enkele vragen
Wel, ik wil alleszins bij volgende vraag wel een poging doen.

ThePianist schreef:
'Welke mensen pasten zich vooral aan de situatie aan?'


Allereerst kunnen we stellen dat de bevolking van een land dat bezet werd (het woord 'bezetting' werd overigens pas uitgevonden tijdens de 19de eeuw na het Ancien Régime, niet voor niets de eeuw van het nationale bewustzijn en de vorming van de natiestaten. De machthebbers putten hun macht 'van onderen' uit, het volk dus. Vroeger was langs boven via de legitimatie van de kerk.) 3 verschillende houdingen aannemen.

Ze kan zich verzetten tegen de bezetter, ze kan de kant van de bezetter kiezen (collaboreren), of ze kan wat het gros ook meestal doet, zich aanpassen aan de bezetting. => accomodatie.
Accomodatie beteknt wel meewerken maar niet met de volste overtuiging en wil, op het randje af van dat de bezetter zou kunnen zeggen dat ze tegenwerken. Daarom vonden de meeste mensen het het best om tegemoetekomen aan de eisen van de bezetter, omdat als ze dat niet zouden doen, de bezetter het met veel ergere gevolgen zelf wel zou klaarspelen.

Ik ben Belg, en ik kan je hier het voorbeeld van de Antwerpse joden geven. In Nederland zullen er ongetwijfeld wel vergelijkbare dingen zijn gebeurd.
Het was duidelijk dat het opsluiten en deporteren van personen op basis van een ras tegen de Belgische grondwet inging. Toch hebben de Antwerpse agenten meermaals met razzia's joden uit hun huizen gehaald.
Een weigering zou immers sancties opleveren, maar een anti-semitische houding bij Antwerpse agenten was eveneens niet uit den boze. De grens tussen wat ideologisch aanvaardbaar is en niet, ligt dus ook in politieke overtuiging.
Een zelfde voorbeeld kunnen we bij de bedrijfsleiders die hun economie gaande hielden door mee te werken met de bezetter aanhalen.

Wat betreft het collaboreren kunnen we het volgende stellen:
Net zoals in wereldoorlog I voerde de Duitse bezetter hier een 'Flamenpolitik'. Dit hield in dat bv. Vlaamse krijgsgevangen naar huis mochten, Waalse niet. (Ik weet niet hoe het in Nederland zat, maar aangezien de nazi's de Nederlanders ook als Germanen beschouwde, zal het daar ook wel zoiets geweest zijn).
Algemeen kunnen we dus stellen dat mensen de nazi-ideologie overnamen om hun land een bevoorrechte positie te laten krijgen in het na-oorlogse Europa. Wat zeker ook van belang is, is het feit dat de kerk in die tijd aardig veel macht in de handen had. Zij maakten dan ook graag gebruik van het 'bestrijden van het communistische gevaar' om verschillende jongens naar het Oostfront te sturen. Duitsland maakte maar al te graag van hun diensten gebruik en tot hun schande kwamen de meeste Oostfronters er in de Russische sneeuw achter dat ze niet voor Vlaanderen, Nederland of de kerk vochten.
Ze vochten er voor Nazi-Duitsland.

Hopelijk ben je hier toch al iets mee Mark!


zo mei 20, 2007 10:36 pm
Goofy
Bericht 
Er blijft volgens mij nog een groep over: de betrekkelijk kleine groep van slimme opportunisten die collaboreerden, maar niet genoeg om er later op afgerekend te worden, voordeel haalden uit samenwerking met de bezetter maar goed in de gaten hadden wanneer ze van partij moesten wisselen. Deze groep heeft ongetwijfeld de meeste voordelen uit de bezetting gehaald.


zo mei 27, 2007 12:00 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group