Het is nu vr maart 29, 2024 2:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
fotos nederlands leger 
Auteur Bericht
r.jansen
Bericht fotos nederlands leger
Misschien leuk om hier fotos van het Nederlandse leger te plaatsen.
Ik hoop dat er meer mensen zijn die er ook een paar kunnen plaatsen.


Afbeelding
Nederlandse panzerwagen

Afbeelding
Marinekanon

Afbeelding
Bofors artillery

Afbeelding
Machinegeweer

ps. bron niet bekend bij mij.

m.v.g.

rudy


za feb 10, 2007 5:04 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Voor Rudy is de bron dan onbekend, voor ons is hij inmiddels wel duidelijk :wink:. Dus voor meer informatie over deze foto's en daarnaast nog veel meer foto's aangaande het Nederlandse leger voorafgaande aan en tijdens de Tweede Wereldoorlog:
- www.grebbeberg.nl


ma feb 12, 2007 8:27 pm
Profiel
markoes1984
Bericht 
De enige fotos die ik heb staan ik boeken helaas heb ik geen werkende scanner. Tof trouwens dat je een van de 7 (als ik het zo 1 2 3 goed heb) Nederlandse panterwagens op de foto heb. Snap nog steeds niet dat in die tijd nederland niet heeft (of te laat) in het leger, vooral pantserwagens of tanks (we hadden er geen 1)


zo feb 18, 2007 2:21 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De meeste rupsvoertuigen en pantserwagens werden naar Nederlands Indie getransporteerd. Het KNIL greeg in die bewapeningsopbouw namelijk voorrang.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo feb 18, 2007 12:09 pm
Profiel WWW
markoes1984
Bericht 
o dat wist ik niet, tnx voor de info. Meeste informatie die ik heb over het knil en de frustratie's daaro komen van nadat de japanse bezetting.

wilco trouwens een vraagje ik ben al een tijdje opzoek naar verhalen over nederlandse inlichtingedienst te melbourne australie. Ik weet dat ze verschillende malen nl terug naar indie stuurden om daar informatie te verzamelen. Helaas waren ze in het begin te klein om tegenstand te bieden en velen werden ook onthoofd enzo. Helaas kan ik nergens echt details over deze operaties weten, iemand?


zo feb 18, 2007 1:29 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Open daarvoor even een nieuwe topic, dan probeer ik wat na te zoeken. Daar was namelijk een speciaal bureau voor in Melbourne. Velen hebben het ook overleefd en zijn hoog onderscheiden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo feb 18, 2007 2:28 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Via bovengenoemde stichting de Greb nog de volgende informatie aangaande onder andere Nederlandse pantserwagens:

Citaat:
Nederland had op 10 mei 38 moderne pantserwagens, en 8 oude. 12 stuks M.36 (Landsverk L.181), 14 stuks M.38 (Landsverk L180, 2 commando versies), 12 stuks M.39 (DAF Pantrado), 5 stuks Vickers Carden-Lloyd mitrailleur carriers en drie Morris pantserwagens. Vijf nog oudere pantserwagens werden niet ingezet. De DAF wagens waren aanwezig op het cavalerie depot te Den Haag. Over drie DAF wagens is enige twijfel, die bevonden zich wellicht bij DAF in de morgen van 10 mei voor noodzakelijke reparatie.

Tenminste 12 M.36/M.38 en 8 M.39 zijn in Duitse dienst genomen, en hebben in Frankrijk en Rusland in verkenningseenheden [van onder andere 227AA] gediend. De M.39’s zijn daar vrijwel allen vernietigd; de M.36/M.38 zijn later in politionele eenheden opgenomen in (voornamelijk) Duitsland zelf.

Nederlands-Indië kreeg helemaal geen voorrang boven Nederland in de aanschaf van pantserwagens en tanks! Het gros van wat Nederlands-Indië [Ministerie van Koloniën] bestelde, bestelde ze na 10 mei 1940. Dat was vooral na oprichting van de Dutch Purchasing Commission. Bovendien waren de budgetten van Defensie en Koloniën vooroorlogs strikt gescheiden. Dat niet alleen, maar de Minister van Koloniën was zelfs vrijwel autonoom van het hele Kabinet. Opdrachten aan de Artillerie Inrichtingen bijvoorbeeld werden strikt gescheiden, maar ook wapenkeuzes vielen anders uit. Zo kocht het KNIL wel pistoolmitrailleurs terwijl men dat in Nederland nog niet nodig achtte. Dat Nederlands Indië eerder interesse toonde in de tank had vooral te maken met het feit dat het landschap in Indië veel minder geschikt was voor pantserwagens dan het Nederlandse. Maar de enige interesse die men had was voor lichte tanks die qua gevechtskracht en bepantsering vergelijkbaar waren – of zelfs de mindere waren – van onze moderne pantserwagens.

Nederland kocht in januari 1940 nog 12 nieuwe pantserwagens type M.40 [DAF Pantrado verbeterde versie]. Voor tanks had men interesse in Britse, Zweedse en Franse producten, maar er was nog geen budget voor vrij gemaakt. Wel had DAF opdracht gekregen een voorlopig ontwerp te maken van een rupsversie van de M.39. Een studietank.


ma feb 19, 2007 1:08 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group