Het is nu wo apr 24, 2024 5:37 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
[HULPVRAAG] Kazemattenlinie Arnhem Nijmegen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht [HULPVRAAG] Kazemattenlinie Arnhem Nijmegen
Op dit moment ben ik bezig met het in kaart brengen van de overblijfselen van het gedeelte van de Kazemattenlinie tussen Arnhem en Nijmegen in de Overbetuwe (lopende van Arnhem, via Huissen/Angeren, Bemmel en Lent naar Nijmegen). Deze linie vormde tijdens de meidagen 1940 en de daaraan voorafgaande mobilisatie de link tussen de Kazemattenlinie langs de IJssel en het Maas-Waalkanaal. Ten behoeve van die inventarisatie wil ik ook graag de historie van deze linie onderzoeken. Helaas hebben diverse aangeschreven instanties niet alle informatie die ik nodig heb.
Naast archiefmateriaal ben ik op zoek naar afbeeldingen (foto’s , tekeningen e.d.) en een overzichtskaart. Met name dit laatste ontbreekt nog. Daarnaast kan ik alle informatie gebruiken die hierover te vinden is.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jan 17, 2007 4:35 pm
Profiel WWW
r.jansen
Bericht 
Toen ik tijdje geleden bij de grondbank in arnhem was, zag ik er een langs de ingang half in een sloot.
Aangezien ik de weg in arnhem niet ken, weet ik niet waar dat precies was.
Misschien dat jij weet waar de grondbank is??


wo jan 17, 2007 10:13 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Volgens mij is dat naoorlogs, nl van de IJssellinie. De door mij bedoelde loopt meer vanuit Huissen. Maar ik zal eens nakijken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 18, 2007 12:28 am
Profiel WWW
r.jansen
Bericht 
Ik zag wat kogelgaten zitten dacht ik, en het was ook een s kazemat.
Die zijn toch niet meer gebouwd na ww2 ?


vr jan 19, 2007 12:32 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee inderdaad. Ik zal eens gaan kijken, is toch niet ver weg voor mij.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jan 19, 2007 1:01 am
Profiel WWW
r.jansen
Bericht 
Ik reed er vandaag toevallig langs, het is op de Oude veerweg om precies te zijn.


za jan 20, 2007 2:28 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Perfect bedankt. Ik heb het gezien, maakte volgens mij deel uit van de verdediging rond fort Westervoort (wat je nu nog langs de weg bij de Westervoortsebrug kan zien liggen.
Dit is natuurlijk wel het noordelijk deel van de totale linie en wel de vooroorlogse IJssellinie (om het maar even populair te zeggen). Valt iets buiten mijn onderzoeksobject. Wellicht een volgend project? Tenminste als we over dezelfde praten uiteraard.
Voor mij gaat het nu even om de linie ten zuiden van het Pannerdens Kanaal. Het Betuwse deel dus. :D

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jan 20, 2007 11:31 am
Profiel WWW
r.jansen
Bericht 
Ik denk dat we het over dezelfde hebben,die kazemat langs westervoortsedijk(en de oude veerweg)in de rand van een sloot en hij is weggezakt tot ongeveer halfweg de schietgaten.
Jouw onderzoeks gebied begint dan verder richting huissen?
Ben daar helaas niet zo bekend.


za jan 20, 2007 4:14 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Inderdaad, ik onderzoek momenteel het volledige liniegedeelte vanaf de zuidelijke oever van het Pannerdensch Kanaal tot aan het punt waar de Noordelijke oever op de linie langs het Maas-Waalkanaal aansluit. Dus het volledige Betuwse gedeelte van de Kazemattenlinie.
Ik ben een overzicht aan het opstellen van de historie, opbouw en overblijfselen van dat liniegedeelte.

Probleem is dat ik wel de gevechtsverslagen heb en diverse informatie over de gedeeltelijke sloop tijdens de bezetitng, maar weinig kaartmateriaal van het liniedeel en weinig documenten over de bouw en het ontwerp.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jan 20, 2007 4:24 pm
Profiel WWW
r.jansen
Bericht 
Ok ik kan daar ook weinig info over geven helaas.
Maar mocht ik iets vinden dan weet ik bij wie ik terrecht kan :lol:
Ben nu zelf ook wel beniewd, kan ik er een paar fotos van gaan maken :wink:


za jan 20, 2007 4:33 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Succes, er liggen sommigen heel verborgen. :mrgreen:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jan 20, 2007 4:40 pm
Profiel WWW
r.jansen
Bericht 
hoi,

Ik zag vandaag 2 rivier kazematten bij de waalbrug [Nijmegen]
Een direct langs de brug aan de kant van Leht-west en de andere
aan dezelfde kant, maar dan ik geloof langs de Bemmelsedijk.

Hoop dat je er iets aan hebt :D

m.v.g.

rudy


di jan 30, 2007 2:05 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Jazeker, die ken ik. Er staan er zelfs nog drie. De eerste ligt tegen de spoordijk aan in Lent, te bezichtigen via de nieuwe fietsbrug "de Snelbinder", de volgende ligt tegen het talud van de Waalbrug zoals je al aangaf en de derde inderdaad langs de dijk.
Dit zijn drie Rievierkazematten. Dan staan er nog diverse S3 kazematten in ieder geval nog drie in het veld langs het laatste stukje van de A 15, eentje langs de Linge en dan moeten er nog diverse meer naar het Noorden staan, maar die moet ik nog precies opzoeken. Maar eerst binnenkort even de archieven van Defensie induiken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 30, 2007 4:35 pm
Profiel WWW
r.jansen
Bericht 
Oh ok, die derde inderdaad niet gezien.
Was ook tijdens m,n werk en had dus niet veel tijd :D

Succes verder met het onderzoek.

m.v.g.

rudy


wo jan 31, 2007 2:28 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group