Het is nu do apr 18, 2024 8:58 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Locatie HQ von Zangen ! te Dordrecht... 
Auteur Bericht
IA002
Bericht Locatie HQ von Zangen ! te Dordrecht...
Kan iemand mij zeggen waar precies het hoofdkwartier van Generaal von Zangen (sorry stond eerst Zanger) :P (Duitse 15de Leger) zich bevond na 18 september 1944. Dit moet in of in de omgeving van Dordrecht zijn geweest...


ma jan 23, 2006 4:39 pm
John S.
Bericht 
Ik ken wel een general von ZANGEN (met een 'N' ) van het 15de. Zijn hoofdkwartier was het doelwit van een geallieerde luchtaanval (RAF, ik dacht Typhoons) eind oktober 1944 waarbij er in Dordrecht rond de 70 doden vielen (burgers).

De laatst bekende locatie van het Haubtkwartier was in de buurt van Bilthoven (Grote Lindt of Dubbeldam).

Ik heb helaas niet meer info..


ma jan 23, 2006 5:04 pm
IA002
Bericht 
:mrgreen: Dacht al dat hij niet kon zingen... Von Zangen dus... Waar dus precies in Dordrecht?


ma jan 23, 2006 5:22 pm
dvdhoven
Bericht 
Ik kan het vanavond nog even nakijken in het boek Luchtgevaar. Maar volgens mij is het het huis Merwestein.
De Typhoon aanval was trouwens op 24 oktober 1944.

Nog een linkje gegoogled:
http://www.hetschrijvertje.be/index.php ... cess=story
Geeft overigens 23 oktober aan, 24 oktober komt uit het boek Luchtgevaar.


di jan 24, 2006 8:57 am
IA002
Bericht 
Bedankt !


di jan 24, 2006 12:11 pm
IA002
Bericht 
Even de PRO index nagekeken :-

AIR 34/666
Covering dates 1944 Oct.- Nov.
Scope and content Priority targets: Rotterdam - Hague, Papandrecht, Maasluis, Scheveningen, Delft and Dordrecht .... Kan wel eens interessant zijn !


di jan 24, 2006 12:37 pm
paul peters
Bericht Lokatie Von Zangen
Het boek "Luchtgevaar" van Korthals Altes geeft op blz 266 een foto en op de volgende blz. een beschrijving van het bombardement dat uitgevoerd werd door de vijf squadrons van 146 Wing.


di jan 24, 2006 5:37 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Er is zelfs een schilderij van gemaakt ...!


di jan 24, 2006 6:45 pm
dvdhoven
Bericht 
Luchtgevaar schreef:
Na deze deprimerende reeks van grotendeels weinig gelukkig gevallen bombardementen verdient een klein aantal preciesieaanvallen van bijzonder karakter onze aandacht. Vier daarvan worden uitgevoerd door een speciale eenheid, de door Typhoon-squadrons gevormde nr. 146 Wing, gestationeerd op Deurne bij Antwerpen. Zij stond onder leiding van de 28-jarige kolonel Denys Gilliam, een 'aas' uit de Slag om Engeland; door aanvalstechniek zou hij als 'Kill'em Gilliam' bekend worden. Op 24 oktober overviel de Wing het hoofdkwartier van generaal Von Zangen's 15e Armee. De Nederlandse ondergrondse had de lokatie exact aangegeven: het park Merwestein, midden in Dordrecht. De groep 'Rinus' had dit al op 22 september verkend en kunnen rapporteren naar de 'overkant'. Een kaartje vulde de gegevens aan. In het park werden onder de bomen bunkers aangelegd; wilde de aanval slagen, dan was snelheid geboden. Op 24 oktober, even na 12.00 uur, verschenen Gilliam's 5 squadrons boven de stad. Het linker squadron deed een aanval op de spoorbrug en flakopstellingen, het rechter op de haven; zij moesten het Duitse luchtdoelgeschut afleiden.
Intussen raasden de middelste 3 formaties vleugel aan vleugel met een snelheid van 400 mijl per uur naar het doel, 'als een rugbyteam dat het veld opkomt' schreef de Daily Mail.
Gilliam's eigen taak was: het hart van het doel te markeren met 2 fosforrookbommen: midden in het park, waar nu de herten vredig grazen. 63 Raketten werden gelanceerd, 8 1000-lbs bommen afgegooid. Hierna losten de andere 2 squadrons nog een lading van 500- en 1000-lbs bommen. De aanval was een succes. De Dordtse illegaliteit gaf door dat de operationele staf tijdens de aanval aan zijn middageten was verrast: 2 generaals, 53 andere officieren en rond 200 minderen zouden zijn gedood of verwond. Maar ook de stad betaalde zijn prijs. Het brandweerpersoneel moest die dag een 50-tal lijken kisten; daaronder helaas ook veel kinderen, die uit het puin van de Buitenschool werden geborgen. Twee dagen later meldde de brandweer 52 doden en 27 zwaar gewonden; een Verzetskroniek komt tot een opgaaf van 69 doden. Bijna 100 panden werden verwoest of zwaar beschadigd; 300 huizen hadden lichte schade en wijd verspreid sneuvelden ruiten en dakpannen.


Bron: Luchtgevaar, blz 267, A. Korthals Altes, Sijthof A'dam, 2e druk 1984, ISBN 90 218 2603 8

Afbeelding
Afbeelding komt van blz 266 van Luchtgevaar.
Bijschrift luidt:
'Kill'em Gilliam' Typhoon-wing bombardeert het Duitse legerhoofdkwartier in het park Merwesteyn, Dordrecht, 24 oktober 1944. Het doel ligt tussen de Hoogstratensingel, de Vrieseweg en de Groenedijk. Aan de zuidkant van de Vrieseweg komen afzwaaiers terecht in de omgeving van de Bleekersdijk, de Ferdinand Bolstraat en het Oranjepark.

Noot: let op het verschil in schrijfwijze van Merkestein in het tekstgedeelte en het fotobijschrift.


di jan 24, 2006 9:29 pm
DiesFie
Bericht 
Zelf afkomstig zijnde uit Dordrecht (geboren 1959) ken ik het stadsdeel rond Merwesteyn wel. Nu wil het toeval dat mijn moeder (geboren 1924) in 1944 op de hoek Toulonselaan-Paul Krugerstraat woonde. Dat pand is nu een trendy koffie-en-broodjes winkel, huisvestte toen Slagerij van der Sijde. Mijn moeder heeft er dus midden in gezeten in die luchtaanval.

Zij wist mij vandaag niet meer te vertellen of er vooraf luchtalarm geweest was, maar volgens haar waren het vliegtuigen die 'aan de voorkant vuurden' (ik laat in het midden of ze het gezien heeft, of dat het haar later verteld is). In haar herinnering zit zij en haar familie namenlijk in de kelder (gestut met balken door ene Ome Jan: Aannemer), en het schudde allerverschrikkelijkst. Ze hebben er nog een hele tijd gezeten; men wist niet of er nog meer aanvallen zouden volgen.

Terloops vertelde ze ook dat er een blinkganger (raket, bom ?) in de bestrating stak in het Oranjepark, waar later (60er jaren) mijn Oma van der Sijde woonde. Dat is waar het plantsoen overgaat in het smallere straatgedeelte. Verder wist mijn moeder te vertellen dat die aanval kwam tijdens het speelkwartier van de buitenschool. Het tijdstip was kennelijk 12:00; dus toen de kinderen kennelijk voor de middagpauze naar huis gingen.


vr jun 30, 2006 11:14 pm
IA002
Bericht 
Dank je wel DiesFie. Zeer interessant.


za jul 01, 2006 10:38 am
-Spitfire-
Bericht 
DiesFie schreef:


Terloops vertelde ze ook dat er een blinkganger (raket, bom ?) in de bestrating stak in het Oranjepark


Ik denk dat je een blindganger bedoelt?


za jul 01, 2006 10:50 am
A.C.E. van T.
Bericht Re: Locatie HQ von Zangen ! te Dordrecht...
IA002 schreef:
Kan iemand mij zeggen waar precies het hoofdkwartier van Generaal von Zangen (sorry stond eerst Zanger) :P (Duitse 15de Leger) zich bevond na 18 september 1944. Dit moet in of in de omgeving van Dordrecht zijn geweest...


Duitse HQ's Zuid-West Hoek

HQ: Chill
Het Kasteeltje bij de Wouwse Plantage
2e locatie volgt nog

HQ's : FJR6 Lt Col von der Heydte
"Mattenburg"(BoZ)
Hoogerheide
Essen
"Mattenburg" (BoZ)
Grote Markt (BoZ) cafe "Don Camillo"
Villa Bergina (Halsteren,thans Bergen op Zoom) /
daar bevel regiment overgenomen door Hptmnn
(als ik het goed heb onthouden von Heutz)

Feldgendarmerie BoZ : Steenbergsestraat 28 Bergen op Zoom


vr feb 02, 2007 8:51 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group