Het is nu do maart 28, 2024 10:46 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Duitse eenheid in Zwolle 
Auteur Bericht
Frank
Bericht Duitse eenheid in Zwolle
Hallo allemaal,

Wie kan mij vertellen welke Duitse eenheden in of nabij Zwolle lagen van begin 44 tot maart 45 ?


vr apr 22, 2005 3:56 pm
IA002
Bericht 
kan je wat mer details geven wat je zoekt... De periode die je noemt was kenmerkend van het feit dan niet veel eenheden ergens lang bleven...
maar in Zwolle lag veel Kriegsmarine (auffanglager), Later ook veel Fallschirmjäger


vr apr 22, 2005 4:05 pm
Roel R
Bericht 
Ik heb contact met een veteraan die leider was van de verdediging van Zwolle, hij schrijft zelf:

Fast am SchluB des Krieges bekam ich den Befehl, mit ca. 24 mann Zwolle zu verteidigen. Mut Gluck und Verstand haben wir uns still verhalten und uns unsichtbar gemacht. Dann kam der 8. Mei 1945. Wir haben in Zwolle die Waffen ablegen mussen und waren nun Kriegsgefangene.

Deze veteraan heeft oa bij de FJ gezeten. Zijn preciese eenheid zoek ik nog voor je op..


vr apr 22, 2005 4:06 pm
IA002
Bericht 
jaja... 24 man in heel Zwolle! ...


vr apr 22, 2005 4:09 pm
Roel R
Bericht 
Welke bronnen heb je om mijn getuige in twijfel te trekken? Een getuige die ik ken als een goed en oprecht persoon ?


za apr 23, 2005 5:24 pm
Frank
Bericht 
Hallo Roel,

Het is natuurlijk een inmense gok...
Maar zou je hem willen vragen of hij iemand kende met de naam Hans Schreiber / Scheiber ?

Ik heb namelijk van iemand de volgende e-mail gekregen:

====================
Geachte heer/mevrouw,



Graag wil ik u verzoeken om hulp bij mijn zoektocht.

Al geruime tijd ben ik voor mijn moeder op zoek naar informatie over haar 'verwekker'.



Informatie die ik nu reeds heb:

Naam: Hans Schreiber / Scheiber

Geboortedatum: onbekend

Was waarschijnlijk onderofficier bij de Infanterie van de SS of Wehrmacht.

Zeker is dat hij gelegerd was in/nabij Zwolle vanaf begin 1944 tot maart 1945.



Ik heb op vele manieren informatie proberen te verkrijgen, ontelbare verzoeken ingediend bij WASt, Rode Kruis et cetera.

Hoe nu verder? Alle zoektips zijn van harte welkom!
==================================


za apr 23, 2005 6:34 pm
Roel R
Bericht 
Ik dacht al dat het om Marijn ging, ze heeft haar vraag zelf al eens hier gepost. Ik mail af en toe met haar..


za apr 23, 2005 6:37 pm
IA002
Bericht 
Roel Rijks schreef:-
Citaat:
Welke bronnen heb je om mijn getuige in twijfel te trekken?


Dat doet de beste man zelf... Alhoewel hij natuurlijk altijd de leiding kan hebben gehad over 24 man in Zwolle... Hij was daar zeker niet alleen met deze 24 man...

Citaat:
Dann kam der 8. Mei 1945


Zwolle is op 14 april bevrijdt! (oeps)

Maar terug naar de vraag:-

Het Marine Auffanglager lag in maart 45 nog steeds in Zwolle. Daar is medio november 44 het 2. Marine-Landesschützen-Kompanie 'Sudholland' aan toe gevoegd. Deze kompagnie lage in de St.Antonius school. De sterkte van de kompagnie bedroeg ongeveer 300 man. Een uitvoerig verslag van deze eenheid bevindt zzich in het archief van het NIOD.


zo apr 24, 2005 10:32 am
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Pietje schreef:
Roel Rijks schreef:-
Citaat:
Welke bronnen heb je om mijn getuige in twijfel te trekken?


Dat doet de beste man zelf... Alhoewel hij natuurlijk altijd de leiding kan hebben gehad over 24 man in Zwolle... Hij was daar zeker niet alleen met deze 24 man...

Citaat:
Dann kam der 8. Mei 1945


Zwolle is op 14 april bevrijdt! (oeps)



Ik denk niet dat de getuige bedoelt dat Zwolle pas op 8 mei werd bevrijd. Ik versta eruit dat hij het bevel had over 24 anderen om Zwolle te verdedigen. Dat hebben ze niet echt gedaan,want ze hebben zich met veel geluk kunnen verstoppen en onzichtbaar maken, tot 8 mei (de overgave van Duitsland). zij hebben zch dan ook overgegeven.

Dat zegt natuurlijk niets over andere eenheden, die daar volgens Pietje en de archieven van Niod, aanwezig waren.

Ik denk dat we getuige niet in twijfel moeten trekken, maar zijn getuigenis wel kritisch moeten bekijken. Vermoedelijk wist de man gewoon niet dat het 2. Marine-Landesschützen-Kompanie 'Sudholland' er ook gelegerd was.

Gerd


zo apr 24, 2005 10:59 am
Profiel
Salieri
Bericht 
Ik ben het met Gerd eens, er staat ook in het Duits dat ze zich onzichtbaar hadden gemaakt etc.
Maar ff een vraagje erbij: Hoe konden ze zich zolang onzichtbaar hebben gemaakt, de burgers wisten toch wel dat ze er waren?


zo apr 24, 2005 1:28 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group