Het is nu za apr 20, 2024 2:06 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Welke eenheid bevrijdde mijn woonplaats? 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht Welke eenheid bevrijdde mijn woonplaats?
Met de viering van de zestigste bevrijding op komst, ontvang ik via het contactformulier op Go2War2 geregeld vragen over welke geallieerde eenheden een bepaalde regio/woonplaats bevrijd hebben.

Vandaar dit topic waar forumleden en bezoekers van Go2War2 deze vraag kunnen stellen. Helaas heb ik zelf namelijk niet de beschikking over de juiste bronnen en kennis om deze vragen goed te kunnen beantwoorden.

Hierbij de eerste vraag:

Citaat:
Ik woon in Hardinxveld Giessendam en ik zou graag willen weten door wie(regiment enz.) onze regio (Alblasserwaard) bevrijdt is. Ik heb al veel gezocht maar ik kan niets vinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo apr 10, 2005 3:56 pm
Profiel WWW
dvdhoven
Bericht 
Volgens mij is de Ablasserwaard door niemand bevrijd. De Geailleerden zijn in 1944 tot aan een lijn Waal, Bergsche Maas, Hollands Diep, zuid van Schouwen Duiveland gekomen en daar blijven steken.

Daarna is de bevrijding van Nederland via een "ommetje" gedaan. Vanuit Nijmegen en de regio ten zuiden ervan is men Oostwaarts opgerukt tot over de Rijn, dan naar het Noorden en dan weer westwaards naar Nederland. Eenmaal in Nederland is men naar het Noorden, Westen en Zuiden gezwenkt.

De Geailleerden zijn niet verder westelijk opgerukt dan ongeveer de Grebbelinie. Daarna is de wapenstilstand getekend.


zo apr 10, 2005 4:38 pm
Salieri
Bericht 
Welke eenheid heeft mijn woonplaats Zuidbroek (Groningen) bevrijd, of is in mijn woonplaats nooit gevochten?


ma apr 11, 2005 6:07 am
dvdhoven
Bericht 
In Zuidbroek is naar alle waarschijnlijkheid wel gevochten. Er is namelijk behoorlijke strijd rond Delfzijl geleverd.
Informatie hierover staat in het boek Canadezen in Actie. Ik ben nu op mijn werk, vanavond kan ik het opzoeken.

Edit, 11-04-2005, 18:23
Over Zuidbroek staat heel weining in het boek. Alleen dat er een ontmoeting plaats vond tussen 7 Poolse en 5 Canadese tanks op 14 april 1945. Er zijn kennelijk geen gevechtsacties geweest.


ma apr 11, 2005 7:07 am
nickMb
Bericht 
welke eenheid heeft dan elspeet (gelderland) bevrijd
nunspeet is wel bevrijd door een of ander canadees of schots regiment


do apr 14, 2005 8:18 pm
Desiree
Bericht 
Nunspeet is bevrijd door de 48th highlanders en de Three Rivers regiment.
Stond in een anders topic (weet zo even 1,2,3 niet waar) dvdhoven heeft dat uitgezocht. Ik geloof dat je bij Overige even moet zoeken.


do apr 14, 2005 10:23 pm
Von Manstein
Bericht 
Door welke eenheid is Aalst, Oost-Vlaanderen bevrijd?


za jul 30, 2005 10:58 am
Sbf.Koch
Bericht 
Amersfoort?


za jul 30, 2005 11:41 am
dvdhoven
Bericht 
Aalst door de 11th British Armoured Division op 3/4 september. (Onderdeel van XXX Corps onder bevel van Horrocks). Op 3 september was het plaatselijke verzet in Aalst al begonnen Duitsers krijgsgevangen te maken. (België 44, De Bevrijding door Peter Tahon)

Amersfoort is niet echt bevrijd. De geallieerden zijn gestopt bij de Grebbelinie en die loopt door de oostelijke en noordelijke rand van Amersfoort (Valleikanaal en Eem), die in de tijd van de oorlog nog niet zo bebouwd was als nu.
Op 7 mei is de 49th Westriding Division de provincie Utrecht binnengetrokken en een dag later trokken de Canadezen op naar het westen van Nederland. Maar uit het boek "Canadezen in Actie" kan ik zo snel niet halen wanneer ze precies in Amersfoort zijn binnengetrokken. Overigens vonden onderhandelingen tussen Duitsers en geallieerden plaats in Achterberg. Dat moet bij Amersfoorters een bekende plaats zijn. :mrgreen:


za jul 30, 2005 4:46 pm
Onyx
Bericht 
Niet Achterveld?


ma aug 01, 2005 12:20 pm
Sbf.Koch
Bericht 
Achterberg ken ik niet.... Achterveld is inderdaad een boerengat bij Amersfoort :mrgreen:

Ik heb enkele foto's gezien van Shermans die door de binnenstad rollen, waarschijnlijk canadezen. Vandaar ook de vraag :D


ma aug 01, 2005 3:44 pm
dvdhoven
Bericht 
Sorry, Achterberg moet Achterveld zijn. :oops:
Nog iets gevonden, op 8 mei 06:30 trok het Canadese regiment Hastings and Prince Edward Amersfoort binnen onder leiding van lt. kolonel Renison. Ze moesten nog een brug over de Eem slaan.
Later die dag zijn ze afgelost door troepen van de Britse 49th Westriding Division. (Polar Bear)


ma aug 01, 2005 6:36 pm
Toon Schouteten
Bericht 
ik heb onlangs een goed boek gelezen warin alle bevrijdings data in staan van de belgische steden en de eenheiden die deze bevrijden. de titel weet ik niet goed meer maar het was iets in de aard van, de bevrijding van normandië.... maar ik zal het nog is proberen opzoeken.


zo aug 07, 2005 5:04 pm
Brian
Bericht 
Wie hebben Leiden bevrijd?


zo aug 07, 2005 5:12 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Niemand, want heel Vesting Holland werd pas vrij toen de Duitsers in Nederland op 5 mei capituleerden!


ma aug 08, 2005 12:31 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group