Het is nu wo apr 24, 2024 9:10 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Gecrashte bemanningsleden 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Gecrashte bemanningsleden
In verband met een diepgaand onderzoek heb ik een reactie van iemand ontvangen die ik even wil checken.

Deze persoon beweerde namelijk dat, wanneer een bemanningslid van een Britse bommenwerper of gevechtsvliegtuig was gecrasht en toch weer veilig Engeland had weten te bereiken, deze niet meer verplicht was om in dezelfde functie te fungeren.

Volgens deze persoon mocht dit bemanningslid dan vrijwillig een andere functie bekleden binnen de Britse strijdkrachten, b.v. bij het grondpersoneel, in het leger, enz. Wie kan dit bevestigen of weet hier misschien iets meer over ?


di nov 30, 2004 9:46 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Nooit van gehoord, zou mooi zijn, want dan stapte iedereen die was neergeschoten en terug kwam nooit meer in een vliegtuig, heb toch een aantal bemanningsleden van de bevoorradingsvluchten gesproken die ook waren neer geschoten maar dit is nooit ter sprake gekomen.


di nov 30, 2004 10:34 pm
Hans
Bericht 
Dank je Philip. Ik zeg ook niet dat dit wel zo is, maar deze reactie kreeg ik namelijk wel binnen en vandaar dat ik ze ook wil checken.


di nov 30, 2004 10:47 pm
Roel R
Bericht 
Misschien kun je dit nagaan bij de stichting die het blad " Airwar " uitbrengt.


di nov 30, 2004 11:41 pm
Roel R
Bericht 
Dit is de website van de groep. http://www.airwar39-45.nl/

Ik heb pas 4 klappers vol met uitgaves van hun blad gekregen. Erg interessant om te zien hoe zo'n stichting werkte toen er nog geen internet was ;)


wo dec 01, 2004 12:00 am
Hans
Bericht 
Roel, ook jij bedankt voor deze informatie. Ik zal hun deze vraag eens voorleggen en afwachten hoe zij hierop reageren.


wo dec 01, 2004 7:53 am
Hans
Bericht 
Roel, ik heb vanmorgen al enkele leuke contacten gehad met dhr. Woortman, secretaris van de website www.airwar39-45.nl, en het zit er zeker in dat hij nuttige informatie voor mij heeft.


wo dec 01, 2004 2:32 pm
Hans
Bericht 
Ik heb van dhr. Woortman het volgende antwoord teruggekregen op mijn vraag : " Dat men wilde voorkomen dat eerder gecrashte en veilig teruggekeerde bemanningsleden weer boven vijandelijk gebied terecht kwamen, was het inderdaad mogelijk dat zij een functie kregen waardoor dit niet meer mogelijk was. Piloten konden instructeur worden, enz,enz. RAF-personeel bleef overigens wel werken binnen de RAF ".


wo dec 01, 2004 3:36 pm
Warfare7
Bericht 
Als mijn bijdrage nuttig kan zijn :

De gecrashte Amerikaanse boordschutter George Watt verhaalde zijn wedervaren in zijn boek "Ontsnappingslijn Comète" - Standaard Uitgeverij Antwerpen ISBN 90-02-19143-X.

Watt crashte als bemanningslid met een Flying Fortress B-17 te Lokeren na een missie en werd geholpen door de Ontsnappingslijn Comète die toen actief was in het vierkant Lokeren-Waasmunster-Zele-Hamme (B.), zeker bekend voor de (Oost)Vlamingen onder ons. Zo geraakte hij in Gibraltar.

Expliciet wordt het niet vermeld in het boek, doch Watt maakte wel duidelijk dat hij na het voorval de keuze had er mee op te houden en een functie kon krijgen als instructeur B-17 boordwerktuigkundige tot het einde van de oorlog.


Laatst bijgewerkt door Warfare7 op wo dec 01, 2004 8:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



wo dec 01, 2004 4:31 pm
Hans
Bericht 
Juist Warfare7, bedankt voor deze boodschap. Het ziet er dus toch naar uit dat bemanningsleden ná een crash zelf de keuze hadden om een andere functie te bekleden.


wo dec 01, 2004 4:39 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group