Het is nu di apr 16, 2024 12:38 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Bajonet ? 
Auteur Bericht
Kenneth
Bericht Bajonet ?
Kan iemand me meer vertellen over deze bajonet(?), ze is 53 cm lang en in goede staat. Op het handvat staat een swastika gekerft. Het lemet is 40 cm lang.

Afbeelding[/img]
Afbeelding[/img]


ma feb 28, 2005 11:40 am
Kenneth
Bericht 
De foto's laden duurt even, mijn excuses hiervoor. Iemand opperde me dat dit een bajonet voor K98 zou kunnen zijn maar dan een WW1 exemplaar wat tijdens WW2 ook gebruikt werd. Dit exemplaar is een stuk langer dan de WW2 K98 bajonet. Iemand meer info?


di maart 01, 2005 7:11 pm
Appelmoos
Bericht 
Deze bajonet is absoluut niet Duits, en zeker niet voor de Kar98k of Kar98a (wo1).
Het getoonde exemplaar is een Franse bajonet uit wo1. De bekende Lebel bajonet, voor de geweren en karabijnen Mosqueton (8mm Lebel), is dit echter niet. Het getoonde exemplaar is voor zover ik het goed kan zien) voor het infanteriegeweer M1916, kaliber 6,5mm (totaal afwijkend van de Mosquetons) en behoorlijk zeldzaam.
Deze geweren en bajonetten zijn maar in heel kleine aantallen door de Fransen in wo1 gebruikt.

Apart, maar zeker niet Duits en zeker niet wo2. Dat hakenkruis kan er achteraf door iemand in gesneden zijn.

(Ik zal kijken of ik de precieze type-aanduiding thuis kan vinden; en dan mail ik hem wel per PB)


do maart 03, 2005 1:37 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De Lebel bajonetten zijn in Frankrijk (en wellicht ook elders), wel door Duitse eenheden gebruikt, samen met de bijbehorende beutegeweren. Het kan echter ook heel goed izjn dat een DUitse soldaat deze heeft gevonden na de inval in Frankrijk en er zijn eigen "souvenir" van heeft gemaakt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do maart 03, 2005 4:00 pm
Profiel WWW
Kenneth
Bericht 
Bedankt voor de informatie. Vandaag mailde me iemand met dezelfde opmerking/mogelijkheid mr. Vermeer. Samen met de Bajonet werd de stahlhelm (zie elders)gevonden. Iemand opperde al de mogelijkheid dat deze in N-Frankrijk gebruikt kon zijn (Normandie?) en dat de bajonet als souvenir werd meegenomen. Hij vermelde ook dat vele wapens en toebehoren in beslag werden genomen en daarna door Duitse troepen gebruikt. Kan iemand (appelmoos?)me de (verzamel)waarde van deze bajonet schatten bij benadering. Bedankt voor de hulp alvast.


do maart 03, 2005 10:13 pm
Appelmoos
Bericht 
Aangezien het een behoorlijk zeldzaam stuk is, waarvan ik geen vergelijkende prijzen ken (nog noit te koop gezien) ga ik er vanuit dat je een bodemprijs moet hanteren van minimaal 100 euro, waarbij de daadwerkelijke waarde wellicht veel hoger kan liggen.


wo maart 16, 2005 6:27 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group