Het is nu vr maart 29, 2024 12:21 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
s.Art.Abt. 735 inzet in België ? 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht s.Art.Abt. 735 inzet in België ?
Ik kwam enige tijd geleden een stel foto's van deze eenheid tegen die me nieuwsgierig gemaakt hebben. Ik begrijp dat deze eenheid met z'n 21cm Mörsers in de meidagen aan het Grebbefront is ingezet :

http://geschutopdewageningseberg.blogsp ... chive.html

Kennelijk is de eenheid of deel daarvan ook in België ingezet. Google verwijst naar deze site maar ik heb hier zo gauw geen info over deze eenheid kunnen vinden:

http://www.bunkergordel.be/13-1-gesneuv ... nhoofd.htm

Mijn vraag is of iemand info heeft over de inzet van s.Art.Abt. 735 in België. Wat me overigens wel opvalt is dat foto's van de 15 cm s.FH18 op de Bunkergordel-site steeds foutief worden benoemd (het zou hier volgens de onderschriften 8.8cm geschut betreffen), maar dat terzijde :shock: .

Arjan


do mei 24, 2012 11:44 am
reinaart
Bericht Re: s.Art.Abt. 735 inzet in België ?
Ik heb intussen een verwijzing gevonden naar s.A.A.735 . Nummer 45 van de lijst met Duitse gesneuvelden betrof kennelijk een soldaat die diende bij deze eenheid. De man is op 27-05-1940 overleden in een Feldlazarett in Aalst:

http://www.bunkergordel.be/13-1-gesneuv ... nhoofd.htm

Uit de foto's die ik heb blijkt in ieder geval dat de eenheid in Calais geweest is (zomer). Ook zijn er foto's van Reims en Orleans. De foto's in Orleans zijn in december 1940 gemaakt.

Arjan


za mei 26, 2012 9:10 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: s.Art.Abt. 735 inzet in België ?
Bij de fotos staat er 21 cm Mörser, maar daar lijkt me de loop iets te lang voor.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jun 03, 2012 1:07 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: s.Art.Abt. 735 inzet in België ?
Ik denk dat je het hebt over de kanonnen bij "Wenduine" Jean ? Dat zijn inderdaad 17cm houwitsers. s.Art.Abt. 735 had toch dacht ik wel de 21cm Mörser. Het kanon werd in twee delen getransporteerd, namelijk de affuit en de loop. Hiervoor werden normaal gesproken 12ton halfrups voertuigen gebruikt. Ook beschikte men over 18ton halfrupsen om het complete kanon over kleine afstanden te verplaatsen. Volgens de Grebbeberg site kostte het zo'n twee uur om het kanon na transport (in twee delen) vuurklaar te maken. Een paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arjan


zo jun 03, 2012 2:35 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: s.Art.Abt. 735 inzet in België ?
Je vindt er blijkbaar ook met korte lopen op het net, ik ben zo geen artillerie kenner. Kan hier iemand uitsluitsel brengen?

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jun 03, 2012 4:54 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: s.Art.Abt. 735 inzet in België ?
Misschien kun je een foto plaatsen van een exemplaar met kortere loop Jean? Voor alle duidelijkheid, de foto's die ik eerder toonde zijn van s.A.A. 735 en ze tonen mijns inziens de standaard 21cm Mörser18 . Maar op foto's is de looplengte niet altijd even duidelijk in te schatten (afhankelijk van perspectief en andere factoren). Ook volgens Lexikon der Wehrmacht was s.A.A. 735 met de 21cm Mörser 18 uitgerust:

Eine weitere Krupp-Waffe war der 21-cm-Mörser 18. Er wurde 1939 eingeführt und ersetzte den 21-cm langen Mörser. Die Geschütze wurden bis 1943 produziert. 1941 waren folgende Artillerie-Abteilungen mit den Mörsern ausgestattet: II./109, III./109, II./115, 604, 607, 615, 616, 635, 636, 637, 732, 733, 735, 736, 777, 808, 809, 816 und 817. Die Mörser wogen in Feuerstellung 16.700 kg und wurden in zwei Lasten transportiert. Der Schwenkbereich betrug 16°, die Reichweite bei einer v0 von 565 m/Sek. maximal 16.700 m. Die maximale Feuergeschwindigkeit betrug 30 Schuß in der Stunde.

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waf ... chutze.htm

Zoals in de laatstvermelde link ook wordt aangegeven werd de 17cm Mörser K18 (met nog langere loop) op dezelfde affuit geplaatst. Een foto die aangeeft dat de andere foto's ook echt van s.A.A. 735 zijn:

Afbeelding

Nog eentje van de Sdkfz.9, de 18t. halfrups trekker (opnieuw zelfde eenheid):

Afbeelding

Er staan op Militaria Fundforum overigens nog mooie foto's van twee andere eenheden uitgerust met de 21cm Mörser 18 (wel moet je je dan eerst even registreren voordat je ze kunt bekijken :wink: ).

Arjan


zo jun 03, 2012 6:36 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: s.Art.Abt. 735 inzet in België ?
Hier staan er een paar, maar ik denk dat het achtervoegsel; lange, 16 of 18 het verschil maakt.

http://www.globezoom.info/wbb2/print.ph ... 84&page=16

In elk geval de lange loopt lijkt het meest voorkomende, en ik heb weer iets bijgeleerd :)

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jun 03, 2012 8:17 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: s.Art.Abt. 735 inzet in België ?
Het verschil in looplengte van de 17cm en 21cm Mörser 18 is meestal duidelijk maar niet vanuit alle hoeken. Een opvallend verschil is dat eerstgenoemde een extra setje loopwieltjes heeft bij de verdikking van de loop. Het achterste setje wieltjes zit daarentegen ook weer op de 21cm Mörser. De 17cm Mörser met twee stel loopwieltjes onderaan de loop:

Afbeelding
Afbeelding

De 21cm Mörser waarbij het voorste setje wieltjes ontbreekt:

Afbeelding

Omdat het perspectief hier anders is lijkt de loop nu weer langer, toch is ook dit een 21cm Mörser:

Afbeelding

Tenslotte nog een foto van s.A.A.735 , de lopen lijken nu ook weer korter dan op de eerder geplaatste foto's (van deze eenheid) omdat ze nu nog steiler omhoog gericht zijn (bijna een hoek van 90 graden):


Afbeelding

Arjan


zo jun 03, 2012 9:01 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: s.Art.Abt. 735 inzet in België ?
Goede bijdrage Arjan :!:

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma jun 04, 2012 8:29 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group