Het is nu vr maart 29, 2024 2:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Turnhout, Merksplas en Oosthoven, voorjaar 1944... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Turnhout, Merksplas en Oosthoven, voorjaar 1944...
Wie van de (Vlaamse) leden helpt mij op weg? Ik ben op zoek naar informatie over de legering van eenheden van de Leibstandarte in genoemde gemeenten tussen begin april en begin juni 1944. Adressen waar troepen gelegerd en ingekwartierd waren, met name van het hoofdkwartier van de Aufklärungsabteilung, en ooggetuigen cq. ooggetuigenverslagen. Ook probeer ik van een serie foto's vast te stellen of zij in Merksplas zijn genomen.


wo aug 24, 2011 9:16 pm
davy
Bericht Re: Turnhout, Merksplas en Oosthoven, voorjaar 1944...
In de Blairon-kazerne in Turnhout waren delen van de 12.SS gelegerd, waaronder de Nachrichten.Abt. en de Pz.Aufkl.Abt., maar van de Leibstandarte heb ik niets gevonden. Op volgende weblog kan je wat foto's vinden:
http://www.bloggen.be/warresearcher/arc ... 1213999201

In Mol (tussen Turnhout en Beverlo, Leopoldsburg) waren begin 1944 ook 2000 SS-soldaten gelegerd, ze lagen in de gemeenteschool van Mol-Ginderbuiten, en de pastorie en zusterschool van Mol-Sluis.
Maar in het boek dat ik daarover heb staat niet of het Leibstandarte of Hitlerjugend is.
Al staat er wel in dat op 11 en 29 april SS-ers arriveerden in Mol die reeds 2 jaar aan het Oostfront vochten (kan dus niet Hitlerjugend zijn).
Zij werden gelegerd in de jongensschool van Mol-Achterbos.
Ook in het Rijksopvoedingsgesticht in Mol-Centrum werden SS-ers gelegerd.
In de school van Mol-Ezaart lag een bataljon Italianen, geleid door Duitse SS-ers.

Ik woon een 25-tal km van Merksplas en Merksplas is nu niet zo groot, dus ik wil voor U wel eens gaan rondkijken in Merksplas of die foto's daar zijn genomen.

Groeten, Davy


wo aug 24, 2011 10:19 pm
Harro
Bericht Re: Turnhout, Merksplas en Oosthoven, voorjaar 1944...
Dank! Het gaat mij specifiek om de genoemde plaatsen dus niet over andere plaatsen waar de Leibstandarte lag (want de divisie was over een groot gedeelte van de regio verspreid) want ik weet dat de Abteilungsstab in Turnhout lag, evenals de 3. Kompanie (in een schoolgebouw), de Stabskompanie in Merksplas en de 2. Kompanie in Oosthoven. De 5. Kompanie lag waarschijnlijk ook in Turnhout. Ik heb wat herinneringen van veteranen die wellicht te koppelen zijn aan herinneringen van bewoners en genoemde foto's. Ik stuur je zo dadelijk een pb.

Van een andere forumlid kreeg ik al wat tips met adressen van Heemkundige kringen.


wo aug 24, 2011 10:26 pm
Harro
Bericht Re: Turnhout, Merksplas en Oosthoven, voorjaar 1944...
Kleine correcties en een overzicht:

Turnhout: Abteilungsstab und 2./SS-Pz.AA1 LSSAH
Merksplas: Stabskompanie/SS-Pz.AA1 LSSAH
Oosthoven: 1./SS-Pz.AA1 LSSAH
Oostmalle: 5./SS-Pz.AA1 LSSAH


do aug 25, 2011 8:08 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group