Het is nu do maart 28, 2024 5:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
historische onderbouw 
Auteur Bericht
ik ben Michiel
Bericht historische onderbouw
Hallo iedereen,

Iedere Belg kent natuurlijk de discussie rond de staatshervorming die aan het woeden is tussen beide landsdelen. Om eens wat anders te doen vlak na mijn examens ben ik eens op zoek gegaan naar de partijpunten van verschillende partijen en een van deze punten was de volgende:

"Amnestie. De Belgische staat heeft het einde van WOII misbruikt om komaf te maken met de Vlaamse Beweging. In een niets ontziende repressie spraken speciale Belgische rechtbanken onrechtmatige zware straffen uit voor vele Vlaams-nationalisten. België duwde vele goedmenende en oprechte Vlamingen in de marginaliteit. België is het enige Europese land dat nog geen amnestie verleende. "

Ik was nogal verbaasd toen ik het las. Bedoelen ze daarmee de speciale processen in Mechelen tegen de beulen van Breendonk of bedoelen ze de liquidatie van de politicus die Vive la Republique riep de eedaflegging van Koning Bouwdewijn? Wel ik heb daar verschillende vragen over. Ik heb eerst en vooral een mail gestuurd naar het partijbureau van het Vlaams Belang in mijn streek en ik ga volgende week dit partijpunt eens voorleggen aan een bevriend lid van het Geheim leger van vroeger. In afwachting van antwoord wil ik eigenlijk wel eens weten wat jullie hier van denken en van weten en in hoeverre dit citaat klopt, of niet klopt?

Edit Jean : Link Vlaams Belang is verwijderd , dit wegens een neutrale politieke instelling van deze site.


ma jun 20, 2011 6:41 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Michiel, je zal langs de twee aangeschreven kanten waarschijnlijk een heel verschillend verhaal horen, en er zijn verder betere bronnen om deze vraag te beantwoorden.
Ik ga proberen om deze vrij moeilijke materie wat te schetsen. Eigenlijk begint de hele zaak al vanaf Wo1, waar de Duitsers profiteerden van de jonge ontvoogdingsstrijd die een aantal Vlamingen aan het front voerden , tegen de ééntalige Franstalige bevelsvoering. De voertaal van de betere burgerij in België en Vlaanderen, en heel de militaire bevelstructuur was toen de Franse taal. Het gewone volk sprak Nederlands.
Tussen de twee wereldoorlogen in begon er een sterk Vlaams verzet te komen tegen deze ééntaligheid gevoerd door VNV en Verdinaso, en gesteund door een aantal geestelijken.
Ik treed verder niet te veel in detail, maar na de capitulatie van België in 1940 werden de gevangen genomen Vlaamse soldaten direct vrij gelaten maar de Waalse bleven gedetineerd, dit omdat bovengenoemde Vlaamse partijen zich tegen de Duitsers aanschurkten en dit wederzijds. Ondertussen groeide in Wallonië uit de REX partij een sterke Degrelle die later samen met zijn Waals Legioen de Russen bestreed en uitgroeide tot het lievelingetje van H. De Vlaamse evenknie stuurden eveneens soldaten richting Rusland, opgeroepen vanuit de preekstoel en goedgelovige Vlaamse gedachte.
Deze omschrijving maak ik enkel om te duiden dat zowel boven als onder de taalgrens er een (militaire) collaboratie was.

Binnen de Vlaamse partijen waren er die snel genoeg inzagen dat de Duitsers weinig of niets met de Vlaamse zaak gemeen hadden maar deze enkel vanuit Germaanse optiek benaderden, deze distantiërden zich dan ook snel en bleven neutraal of gingen in verzet, zoals de tegenstanders van REX in Wallonië.

Net zoals in Nederland de NSB'ers die meeheulden had je hier ook lui die de Duitsers hielpen met hun wandaden, daar vallen de mannen van Breendonk onder etc., deze zijn zonder enige tegenspraak terecht na de de oorlog veroordeeld voor hun afschuwelijke uitspattingen van geweld.

Maar nu komt een moeilijk punt, al de Vlaamse oost-fronters en alle collaborateurs werden na de oorlog beoordeeld door justitie die.. uit de betere burgerij kwamen en meestal Franstalig waren. Hier zijn al veel boeken over verschenen maar op dat moment was het vanuit Brussel duidelijk: We breken voor eens en altijd de Vlaamse opositie, dit met een soms niets ontziende repressie tot gevolg.

Ik wil wel even duiden dat wie zwaar fout was in mijn ogen ook zwaar gestraft moest worden laat dit duidelijk zijn (zelfs met de doodstraf), maar zoals Michiel aangaf is België het enige Europese land dat tot nu toe nog geen amnestie aan de levenden verleenden.

Deze hele zaak heeft de "Vlaamse zaak" niet veel vooruitgeholpen, integendeel, uit de spelonken van deze materie ontstond het VB die zich als zweep-partij vanaf begin jaren tachtig (ik laat bewust VU achterwege) de Vlaamse zaak toeeigenden, en in binnen en buitenland het Vlaamse denkbeeld weer op het rechtse spoor zette.
Maar niets is minder waar zowel voor, in als na de oorlog zijn er altijd meer Vlamingen geweest die zich altijd hebben verzet tegen een Rechtse gedachtegang, maar wel het Vlaamse gevoel ondersteunden. De huidige impasse heeft daar bijvoorbeeld alles mee te maken.

Verder, de moord op Julien Lahaut (de man die Vive la Republique riep) heeft niets met de taalstrijd te maken maar met de Koningsstrijd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Julien_Lahaut

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma jun 20, 2011 8:06 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Jean, goede uitleg. Een vraagje: wat houdt die amnestie dan precies in? Veroordeelde collaborateurs hebben in België toch gewoon (weer) dezelfde rechten als ieder ander? Op Wikipedia las ik over de amnestiewet-Vermeylen uit 1961. Is de bedoeling van deze nieuwe amnestie dan om alles te doen vergeten en te verhullen dat er Vlamingen zijn geweest die de kant van de bezetter kozen?

Van een amnestie in die zin is in Nederland in elk geval geen sprake. Zou ook ondenkbaar zijn, want in Nederland is er binnen rechts en links geen enkele verdeeldheid over deze kwestie: collaboratie wordt algemeen veroordeeld. Maar niet dat ik Nederland en België wil vergelijken, want de imapct die een talenkwestie heeft kennen we natuurlijk niet. Al zijn er ook in Nederland na de oorlog misstanden geweest op het gebied van de berechting van collaborateurs.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma jun 20, 2011 8:26 pm
Profiel WWW
ik ben Michiel
Bericht 
Jean, bedankt voor je reactie maar het helpt me niet echt verder. Ik ben zelf een Vlaming en ik ben op de hoogte van de afkomst van de Vlaamse zaak. Ik ben eerder op zoek naar concrete voorbeelden. Zoals bijvoorbeeld de moord op de nonkel van NVA politicus Armand Peumans en Peumans die het verzet afschilderde als terroristen. Maar dat is natuurlijk een andere zaak.

Voor wie wil Vlaams-Belang amnestie? Voor leden van het VNV? Voor voormalige Oost-Fronters of voor leden van DeVlag? Wie zegt dat ze het niet willen voor een SS'er zoals Richard De Bodt? ...

Ik heb ook nog een kleine opmerking, jij geeft aan dat ik zei dat België het enigste land in Europa is dat geen amnestie verleende. Ik geef dat niet aan. Dat geeft de site van het Vlaams Belang aan. Ik begrijp goed dat het forum politiek neutraal wil blijven maar ik heb enkel de bedoeling om de site van het Vlaams Belang aan te halen als bron van het partijpunt. Ik ga niet zeggen dat ik het punt zelf verzonnen heb, ik sta er immers naar mijn eerste gevoel niet achter.


ma jun 20, 2011 8:32 pm
sauerkraut
Bericht 
Ik maak je attent op een interessant boek van Martin Conway: "Collaboratie in Belgie", uitgegeven door Globe in 1994


ma jun 20, 2011 8:44 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Wel Kevin dat vraag ik mij dus ook af. Ik weet toevallig dat Richard De Bodt een soort generaal Pardon heeft gehad en dat zijn doodstraf is omgezet en ik gebruik de letterlijke term uit het Belgische wetboek "Levenslange dwangarbeid".

Ik ben eens benieuwd, ik heb een mail gestuurd naar de partij om eens wat extra informatie hier omtrent te vragen. Ik was me aan het afvragen of zij misschien de mensen waarmee afgerekend werd tijdens de bevrijding in september door de bevrijding? Ik ken namelijk enkele voorbeelden van vermeende collaborateurs die zijn omgebracht in mijn eigen provincie (Limburg) Maar verder ben ik van niets op de hoogte. Maar ik ga me morgen zeker eens verder informeren.


ma jun 20, 2011 8:56 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
sauerkraut schreef:
Ik maak je attent op een interessant boek van Martin Conway: "Collaboratie in Belgie", uitgegeven door Globe in 1994


Dit gaat enkel om de Waalse collaboratiebeweging Rex.

De Vlaamse Beweging (VB) moet je veel ruimer zien dan hetgeen gebeurd is in WOI en WOII. De Vlaamse Beweging ontstond in de 19de eeuw en was (is nog altijd) geen vereniging, maar een streven van het Vlaamse volk naar zijn identiteit: volwaardige rechten bij het gebruiken van de eigen taal en de algemene emancipatie van het volk.

Aanvankelijk was die VB vooral een literaire en taalbeweging die ijverde voor een gelijke behandeling van het Nederlands. Je mag niet vergeten dat België een Franstalige staat was: zo waren bv. wetten niet geldig als ze niet in het Frans in het staatsblad waren verschenen.

In de loop van de 19de eeuw werd die taalbeweging steeds meer een politieke beweging met politieke eisen: Vlaanderen had het in die periode economisch veel slechter dan het al geïndustrialiseerde Wallonië en daaraan moest iets gedaan worden.

Een echte Vlaamse partij ontstond niet, maar in de bestaande katholieke en liberale partij ontstonden wel groepen Vlaamsgezinden. Hun eisen werden maar zeer mondjesmaat ingewilligd en dat was voor een aantal onder hen voldoende aanleiding om in WOI de kant van de Duitsers te kiezen. Op die manier hoopten deze zgn. activisten hun ideeën (meer rechten voor Vlaanderen, zelfs onafhankelijkheid) te kunnen realiseren.

Na WOI ontstond dan de Frontpartij, de eerste echte Vlaams-nationalistische partij, waaruit in de jaren '30 het VNV olv Staf De Clercq is gegroeid. Deze partij stapte onder impuls van De Clercq ook in de collaboratie in WOII, ook al was niet iedereen in de partij voor te vinden. De Duitse "Flamenpolitik" (bv. door het eerder vrijlaten van de Vlaamse krijgsgevangene) stimuleerde die collaboratie en is een mooi voorbeeld van "verdeel en heers"-politiek

Deze twee keer dat mensen uit VB via de collaboratie trachten meer autonomie voor Vlaanderen uit de brand te slepen, leggen tot vandaag de dag een schaduw op diezelfde VB. Denk maar aan de uitspraken van Maingain (FDF).

Na WOII vond de zgn. repressie plaats: de overheid wilde iedereen die op één of andere manier gecollaboreerd had, bestraffen. Bijna 45.000 Nederlandstaligen en ‘slechts’ 28.000 Franstaligen werden door de krijgsraden veroordeeld of in het kader van de burgerlijke
epuratie gestraft. Iets meer dan 200 mensen werden ter dood werden veroordeeld. Hiervan werd maar een klein deel effectief uitgevoerd.

In deze veroordelingen zitten zowel mensen die politiek-cultureel, economisch als militair hebben gecollaboreerd.

In Vlaamse middens werd (wordt) de repressie vaak als anti-Vlaams gezien. Hier duikt de berechting van de politieke collaboratie als belangrijk gegeven op. Bij de Belgen die louter en alleen omwille van politieke of culturele collaboratie werden gestraft zijn er 70% Vlamingen. Anders geformuleerd: repressie en epuratie sloegen in het noorden van het land vaker dan in het zuiden op politieke delicten (bv.een of andere vorm
van Duitsgezindheid en die was vaak verbonden met een
Vlaams-nationale opstelling.)

Dat werd (wordt?) meestal als een licht vergrijp beschouwd, vergeleken met bv. militaire collaboratie. Dat die vergrijpen toch gestraft werden heeft in Vlaanderen de overtuiging gewekt dat de repressie tegen deze regio was opgezet. Hiervoor zijn echter geen duidelijke bewijzen.

De repressie was geruime tijd wél bewust gericht op de uitschakeling van de Vlaams-nationalisten. De berechting van de collaborateurs is
ontworpen en gepland als een beslissende stap in de liquidatie van de
Nieuwe-Ordebewegingen door de traditionele politieke families die op die manier wilden afrekenen met deze nieuwe concurrenten.

Vanaf de zomer van 1946 was er een kentering in het denken over de collaboratie: er kwam meer redelijkheid en daardoor een evenwichtiger en zakelijker bestraffing. Maar de correctie is niet in alle opzichten geslaagd, verre van. Soms was het aangerichte onheil niet meer uit te wissen. Het idee dat de repressie de hele tijd gericht was tegen het Vlaams-nationalisme is dus niet juist, maar is wel blijven leven.

De vraag is hoe we nu, zoveel jaren later, met die collaboratie moeten omgaan. Amnestie? Letterlijk betekent dit de feiten vergeten. Dat ligt natuurlijk heel moeilijk, maar dat is ook niet wat veel mensen bedoelen als ze spreken over amnestie (denk maar aan de uitspraken van Stefaan De Clerck -geen familie van - onlangs).

Je moet ook een onderscheid maken tussen de collaboratie in Vlaanderen en Wallonië. In Wallonië was de collaboratie meer militair gericht. Vele Walen vereenzelvigen daarom de collaboratie met verklikking, mensenjacht, de doodseskaders van Rex. In Vlaanderen was in de collaboratie de politieke dimensie dominant, waardoor de gedachte dat de collaborateurs bewogen werden door ambitie, overtuiging, misleiding of een mengeling daarvan er sterker leeft. Daar kon men begrip voor opbrengen.

Het Vlaams Belang ijvert voor amnestie. Zij omschrijven het zelf zo: "Dit houdt geen verheerlijking in van een misdadige, mensonterende ideologie, noch van de collaboratie, laat staan van daden van verklikking of van misdaden van gemeen recht. Daar gaat het niet om. Wel wordt het tijd dat erkend wordt dat na de Tweede Wereldoorlog niet op een normale wijze recht werd gesproken en dat als gevolg daarvan vele duizenden mensen en hun familie, al te zwaar werden getroffen. Die onrechtvaardigheid blijft tot op de dag van vandaag voortduren.”

Zij vragen dus vooral amnestie voor de zgn. "kleine" collaborateurs: "voor de kleine man of vrouw die zwaar werd gestraft of gebroodroofd omdat hij lid was van het VNV of opgehitst vanop de kansel naar het Oostfront trok om ‘het goddeloze communisme’ te bevechten.", zoals ze het zelf omschrijven.

Misdadigers als een De Bodt die veroordeeld zijn voor oorlogsmisdaden vallen hier dus niet onder; iemand die als gewone soldaat gaan vechten is aan het Oostfront wel.

Trouwens, Kevin, in Nederland is er, net als in Frankrijk, wel een algemeen pardon uitgesproken (in de jaren '50).

Interessante lectuur: http://www.dbnl.org/tekst/huys013onve01 ... e01_01.pdf


wo jul 13, 2011 2:51 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dank voor de duidelijke en informatieve uitleg, Gerd.

Gerd schreef:
Trouwens, Kevin, in Nederland is er, net als in Frankrijk, wel een algemeen pardon uitgesproken (in de jaren '50).

Interessante lectuur: http://www.dbnl.org/tekst/huys013onve01 ... e01_01.pdf

Wat volgens mij begin jaren '50 in Nederland gebeurde was dat veroordeelde collaborateurs vervroegd vrijgelaten werden door Koningin Wilhelmina. Mensen werden ook niet langer vervolgd enkel vanwege bijvoorbeeld hun NSB-lidmaatschap. Hoe is dit dan in België gegaan? Zaten deze collaborateurs allemaal hun volledige straf uit en is het de bedoeling van vlaams Belang om dan nu alsnog officieel te erkennen dat dit niet had gemoeten en collaborateurs minder streng bestraft hadden moeten worden? De feiten vergeten zou niet de bedoeling moeten zijn. Dat is in Nederland ook nooit de inzet van de amnestie van Wilhelmina geweest.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jul 13, 2011 4:49 pm
Profiel WWW
lindenboom
Bericht 
Kevin en Gerd,
Kon. Wilhelmina heeft haar plaats geruild voor haar dochter, Juliana in 1948. Van de laatste is algemeen bekend dat zij een veel pacifistischer houding had dan haar moeder, vandaar dat de Regering zwaar met haar heeft moeten onderhandelen om haar handtekening te krijgen onder doodstraf-vonnissen: vandaar dat bijv. "de drie van Breda" niet zijn geëxecuteerd, terwijl daar m.i. voldoende grond voor was!
Daarnaast is er in Nederland in ieder geval, nà 1945, een grote maatschappelijke neiging om "vooruit" te denken, en het land weer op te bouwen. Het straffen/zuiveren had geen grote prioriteit, vaak ook om politieke redenen: zo is de Rechtsmacht in Nederland nauwelijks gezuiverd omdat dat "de Geloofwaardigheid van de Rechtsmacht"zou aantasten. Als je dus Rechters en het O.M. op z'n plaats laat zitten, is er vervolgens weinig animo om allerlei Ambtenaren "te staken"cq te ontslaan, laat staan drastisch in te grijpen in het bedrijfsleven t.a.v. colloberateurs: trouwens: hoe bepaal je in die sector wie "gewoon" heeft doorgewerkt en wiè echt heeft gecollaborreerd?
Kortom: een wat mij betreft onbevredigend proces, waarbij m.i. vele "fouten"de dans van rechtswege hebben kunnen ontspringen.
België is natuurlijk een ander verhaal. Naast het "liever vooruit dan achteruit"denken, en weer opbouwen, had en heeft België natuurlijk te maken met een destijds nauwelijks verwerkte WO1, en daarnaast "het verschil" tussen Wallonië en Vlaanderen, met alle gevoeligheden van dien. Bovendien is het "haken"naar een eigen identiteit als volk/gemeenschap, zèker als daar ook economische componenten bijkomen, vaak een voedingsbodem voor ("rechts"-) nationalisme. Wat niet noodzakelijk is: zie India en Zuid-Afrika, als voorbeelden van landen die hun zelfstandigheid hebben bereikt zònder in allerlei rechtse retoriek te vervallen.
Maar dat is een politieke kwestie, die jullie in België zelf moeten oplossen, maar waarvan de oorzaak, en daar ben ik persoonlijk zeer van overtuigd, ligt in het niet goed omgaan/verwerken van "het verleden". Hoe lang dat verleden ook moge zijn.
Komt bij dat ik de musea bezoekend in de Ardennen mbt het z.g. Ardennen-offensief
me zeer realiseer dat de Vlamingen niet de enigen zijn die geleden hebben onder WO2: of gaan we nu wedstrijden houden over wie het meest geleden heeft???


wo jul 13, 2011 6:46 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
lindenboom schreef:
Kon. Wilhelmina heeft haar plaats geruild voor haar dochter, Juliana in 1948.

Stom van me. Ik bedoelde uiteraard Juliana.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jul 13, 2011 6:56 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Lindenboom, Zuid-Afrika en India als voorbeeld geven van een perfecte geïntegreerde zelfstandigheid zonder rechtse invoeging, is wel een beetje hilarisch gezien de vele hindoe nationalisten die zo rechts als de Winter zijn, en Zuid -Afrika tja.

Het oorlogsleed dat geleden is in het noorden of zuiden van België staat los van deze discussie, het gaat hier over amnestie.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do jul 14, 2011 9:48 am
Profiel
ik ben Michiel
Bericht 
Ik kreeg volgend antwoord op het partijbureau van het Vlaams Belang van een militant. "Amnestie: het vergeven, niet vergeten van degene die meegewerkt hebben aan de Tweede Wereldoorlog." Hij knikte toen ik vroeg of het ook gelde voor iemand als Richard De Bodt.

Natuurlijk kunnen we dat niet veralgemenen voor het hele Vlaams Belang. Al vond ik wel dat de man die achter de bureau zat me snel probeerde af te schepen.


za jul 16, 2011 7:04 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Michiel, het Belang heeft jaren deze materie in het nieuws gehouden omdat er heel wat van hun leden het woord amnestie onder hun oksel hadden staan. Een nieuwere visie, "
Citaat:
Laissez le temps au temps,het is een debat dat bijna zonder voorwerp is wegens geen materieel belang meer",
past veel beter in deze tijd.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za jul 16, 2011 7:56 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht Re: historische onderbouw
Ik denk inderdaad dat die militant niet op de hoogte was van het officieel standpunt van die partij. Dat officieel standpunt neemt niet weg dat er zeker groepen binnen die partij bestaan die ook voor mensen als De Bodt amnestie zouden willen.

Kevin, het is niet altijd even duidelijk wat er in dit debat wordt bedoeld met amnestie. Gaat het over vergeven? Of ook over vergeten? Over welk soort feiten kan het gaan? In ieder geval dient het Vlaams Belang al jaren een wetsvoorstel in voor "amnestie voor daden van incivisme in WOII". Alle Franstalige partijen en de linkse Vlaamse partijen willen dat zelf niet eens in overweging nemen: er wordt dus niet over gedebatteerd in het parlement. De (centrum)rechtse Vlaamse partijen (NV-A, Open-VLD, CD&V) willen op zijn minst een debat voeren, maar dat wordt dus elke keer weer weggestemd. En zo vallen ook in dit thema de breuklijnen in België op: links tegen rechts; Waals tegen Vlaams;...


zo jul 31, 2011 1:43 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group