Het is nu do maart 28, 2024 6:57 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Mijnenmagazijn Veere 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb rond het Sperrwaffenkommando Poortershaven / Veere nog iets gevonden over een Binnenlazerettschiff, de HA 2 van de Isselmeergeleitschutzgruppe Amsterdam die op 6 september 1944 hier aanmeerde onderweg naar Wesel, hier wordt nadrukkelijk gesproken over Sperrwaffenkommando, dus inderdaad was hier in Wo2 in ieder geval een kommando die met mijnen werkte.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 06, 2011 12:31 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
In de Crash No. 448 van Stichting Wings to victory kom ik de vermeldingen tegen die ook de Kriegsmarine aanwezigheid in Veere bevestigen en wel Duitse meldingen van 6 oktober 1944, interessante zijn in dit geval:

KTB Führer der Motorbootsverbände. (RM 61/XI/2)
1135
Angriff von 14 Jabo’s aus Sonne kommend in etwa 25 m Höhe auf Lazarettschiff
ZRD14 in Nieuwe Vaarwater. Das Schiff gerät durch Bomben und
Bordwaffenbeschuß in Brand und sinkt bei St.Philipsland. Zwei Holländer des
Maschinenpersonals und zwei Soldaten sind tot! Verwundet wurden zwei Holländer
une ein Soldat.
2100
N-S-Geleit läuft von Dordrecht aus nach Veere.
HM21, HM33, HM51, HF08, HF33, HF34, AF 44 und AF 48 mit Tanker
“Poortvliet”, Motorschiff “Anovo”, Schlepper Johanna mit Leichter und Motorschiff
“Wilhelmina”beladen mit Minen für Sperrwaffenkommando Veere.

KTB der Rheinflottille (RM 70-90)
0200
Laufen die Boote HR10, HR66 und HR77 aus Veere aus um die Boote des NSGeleites
durchs Zandkreek zu lotsen.
0600
Laufen die Boote mit dem Geleit in Veere ein. Aus dem NS-Geleit laufen die Boote
HF34, HF33 und das Motorschiff Anova in Zijpe ein.
Zwei feindliche Nachtjäger kreisen während der ganzen Nacht über dem Stützpunkt
Veere, werfen drei Bomben und schießen mehrfach mit Bordwaffen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 06, 2011 12:37 am
Profiel WWW
IA010
Bericht 
reinaart schreef:
Er zijn een aantal verwijzingen op het internet te vinden naar het bestaan van een Sperrwaffenkommando in Veere. Sperrwaffen zijn mijns inziens mijnen.

Groet,

Arjan


'Sperrwaffen' waren evenzo anti-onderzeeboot netten, kabelversperringen en elektronische versperringsmiddelen. Aangezien er zelfs nu nog bij Veere een kabelspanner is te vinden die de kabel naar Noord-Beveland aan de zuidzijde opspande, is het 'Sperr' element reeds bekend.


do jan 06, 2011 12:37 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
In andere nummers van Crash en wel 447, 450, 451, 453, 617 en 618 kom ik ook verwijzingen naar dit Sperrwaffenkommando Veere tegen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 06, 2011 12:41 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
In de Crash 516 kom ik nog tegen de melding op 30 okotber 1944:

Seekommandant Süd-Holland.
--//-- Zerstörung der Analgen im Außen – und Innenhafen mit Ausnahme der Schleusen durchgeführt.
Hafenschutzgruppe, KFK-Gruppe der 32ste. Minensuch Flottille und SF 288 sowie der größere Teil der 2de.KLA von Veere aus in Marsch gesetzt.
In Vlissingen befindet sich noch ein Teil des Personals der Hafenschutzgruppe und
2de.KLA als Fischkutter-Besatzungen und als Besatzungen der an der Hafensperrung beteiligten Schlepper.
In Veere befindet sich noch die an den Minenbergungsarbeiten beteiligte
Netzsperrgruppe.

KTB 1ste.Sicherungs Division.
0100
B-Gruppe 32ste.Minensuch Flottille meldet, daß sie mit 4 KFK’s aus Veere ausgelaufen ist.
0400 Der Wurfverband mit den Sicherungsbooten läuft in Hoek ein und meldet, daß die Sperre planmäßig geworfen wurde. Der Verband wurde auf dem Rückmarsch von
0016 Uhr bis 0217 Uhr in den Quadraten 8814, 8811 und 8812 mehrfach von 6 feindlichen Schnellbooten erfolglos angegriffen und zwei S-Boote wurden hierbei in Brand geschossen.
Durch Eigenbeschuß auf R-Booten gab es zwei Schwer – und zwei Leichtverletzte.
Untersuchungen über den gemeldeten Eigenbeschuß sind eingeleitet.

KTB Führer der Motorbootsverbände.
0200SN-Geleit von Veere läuft Hafen Dordrecht ein darunter HM34 mit Überlebenden und Verwundeten von gesunkenen HM38 und HM52.
Infolge weiteren Vordringen des Gegners auf Süd-Beveland wird von einem Sprengkommando der Rheinflottille durch Sprengen von zwei Munitionsschiffen die Einfahrt Sas van Goes gesperrt.
0430
Kptlt. Bastian läuft mit 8 Booten ein.
0500
Zwei Sprengboote Einsatz Kptlt. Bastian kehren wegen Motorschadens nach Dordrecht zurück und somit fehlen drei Boote.
0930
Bei Abwehr Jabo-Angriffe Detonation eines 8,8 cm RAG-Geschosses wobei ein Toter
und drei Verwundeter.
0950
Lazarettschiff ZRD10 aus Middelburg läuft mit Verwundeten Hafen Dordrecht ein.
KTB der Rheinflottille.
--//--
Position 11 war mit den Booten HR04, HR09, HR45 und HR51 besetzt und Position
12 mit den Booten HR02, HR10, HR24 und HR52.
Position “W” mit den Booten HR58, HR76, HR34 und HR80.
1700
Läuft aus Veere ein SN-Geleit unter Führung von HR19, HR77 und HR61 aus.
Die Fähren “Zuidvliet” und “Zandkreek” werden für Truppen Übersetzungen nach
Vrouwenpolder und Nord-Beveland eingesetzt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 06, 2011 12:43 am
Profiel WWW
reinaart
Bericht 
Voor de liefhebber is er zelfs nog een Feldpoststempel van Sperrwaffenkommando Veere te koop :wink: :
http://www.stampsx.com/ratgeber/stempel ... he_ort=236

Arjan


do jan 06, 2011 10:18 am
Mia
Bericht 
Wat een berg informatie, hier is toch wel een stukje over te schrijven :D


do jan 06, 2011 10:25 am
reinaart
Bericht 
In het boek "Plattbugkreuzer" staan meen ik ook nog wat verwijzingen naar Veere:
http://www.amazon.de/Plattbugkreuzer-Ar ... 381320555X
Heb hier kopietjes van gehad maar die heb ik weggegeven.
Wel is er een foto van een MFP (Marine Fährprahm) met Veere op de achtergrond. Stamt denk ik uit een fotoboek van Hans Sakkers of Hans Houterman.
Afbeelding

Arjan

edit: off-topic maar omdat ik het zo'n mooie foto vind, Buffaloes na de bevrijding (Beeldbank):
Afbeelding


do jan 06, 2011 10:58 am
Mia
Bericht Re: Mijnenmagazijn Veere
Het topic weer even naar boven gehaald.
Wie o wie op het forum kan wat met deze vraag?
"Wij zijn bezig met het haalbaarheidsonderzoek naar mogelijkheden voor herbestemming van het mijnenmagazijn in Veere, maar stuiten daarbij op het “probleem” van de steiger.
Ik vind dat deze onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van de locatie en dat zonder visie op wat er met de steiger gaat gebeuren ook geen plan voor het magazijn te maken is.
Vervolgens is de vraag wat er tijdens of vlak na de oorlog is gebeurd in en rondom het magazijn. Er gaat een verhaal dat er munitie/ mijnen in het water zouden zijn geloost".

Met vriendelijke groet,
Sylvia Pijnenborg
Ir. S. C.J. M. Pijnenborg
ontwikkelingsmanager
BOEi Nationale Maatschappij tot Behoud, Ontwikkeling en Exploitatie van Industrieel Erfgoed
s.pijnenborg@boei.nl
http://www.BOEi.nl


do sep 22, 2011 12:29 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Mijnenmagazijn Veere
Gezien de wijze waarop in de naoorlogse periode met munitie is omgegaan zou het mij niet verbazen dat een dergelijk gerucht op waarheid berust. Ik zou bij een dergelijk plan voor herbestemming GEEN risico nemen en een historisch en veldonderzoek laten uitvoeren naar de risico's. De kosten die je maakt hiervoor verdienen zich terug. Indien het risico nihil blijkt, heb je een onderzoeksrapport waar geen enkele instantie omheen kan. Laat je een dergelijk onderzoek niet uitvoeren, loop je risico op een aantal scenario's. 1) Je kijgt geen vergunningen omdat een dergelijk onderzoek niet is uitgevoerd, 2) Geen marktpartij zal wellicht de uitvoering op zich nemen indien een dergelijk onderzoek niet is uitgevoerd 3) mocht bij de uitvoering wel munitie gevonden worden levert dat uitstel op met de nodige nakosten die niet voorzien zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 22, 2011 12:40 pm
Profiel WWW
Mia
Bericht Re: Mijnenmagazijn Veere
Namens Sylvia Pijnenborg hartelijk bedankt Wilco en complimenten voor ons snelle en active forum.
Dan nog een vraagje van haar:
"Heb je ook enig idee wie zo'n onderzoek zou kunnen doen?
Ik heb IOD gebeld maar die hebben geen tijd.
Verder ben ik niet zo thuis in de wereld van de munitie.."

Geen idee of ze via het forum aan een verder antwoord kan worden geholpen.


vr sep 23, 2011 12:46 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Mijnenmagazijn Veere
Voor munitieonderzoek specifiek zijn diverse particuliere bedrijven, ik zal eens zoeken. Voor eenhistorisch onderzoek vooraf (of een munitieonderzoek überhaupt wel nodig is, kan je het beste een lokaal bekende historicus zoeken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za sep 24, 2011 12:10 am
Profiel WWW
racefiets
Bericht Re: Mijnenmagazijn Veere
Er zijn inderdaad wat particuliere bedrijven die dit wel doen. Reaseuro is bv zo'n bedrijf. Er zijn er nog meer in het land. Zal eens kijken of ik die nog kan terug vinden.


di nov 29, 2011 8:28 pm
Mia
Bericht Re: Mijnenmagazijn Veere
Ik heb verder niets meer gehoord en neem aan dat alle antwoorden die er zijn gegeven in orde zijn.
Maar i.i.g. bedankt voor je moeite racefiets.


wo nov 30, 2011 12:07 pm
AnsW
Bericht Re: Mijnenmagazijn Veere
Hallo allemaal, ik ben de dochter van de commandeur van het mijnenmagazijn in de periode van 1936 tot en met de mobilisatie in 1939. Mijn vader Jacob Hubregtsen werd in 1935 gepensioneerd als adjudant torpedomaker en kreeg na zijn pensioen de burgerfunctie commandeur mijnenmagazijn.
Van 1936 tot in de mobilisatie waren in Veere nog mijnen in onderhoud en in opslag.
De steiger werd zo nu en dan gebruikt door marineschepen voor het laden en lossen van mijnen.
In de mobilisatie werd hij benoemd tot commandeur mijnenmagazijn Poortershaven dat toen in aanbouw was maar tijdens de bezetting gestopt is.


zo aug 19, 2012 2:09 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group