Het is nu vr maart 29, 2024 12:38 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Waardoor behouden op 14 mei 1940 in Rotterdam? 
Auteur Bericht
jcjlf
Bericht Waardoor behouden op 14 mei 1940 in Rotterdam?
Kan iemand uitleggen waardoor bij het bombardement van Rotterdam op 14 mei 1940 een aantal grote gebouwen midden in het brandend centrum behouden konden blijven?
Ik denk hierbij aan het stadhuis, het hoofdbureau, het postkantoor, de Beurs, hotel Atlanta, hotel Central, Luxor, de HBU-flat en nog een beperkt aantal andere gebouwen. Het waren niet enkel overheidsgebouwen.
Er ontstond een vuurstorm na het bombardement, toch bleven deze gebouwen praktisch onbeschadigd overeind. Heeft dat te maken met een selectieve inzet van de brandweer? Wat is hierover bekend?


di dec 01, 2009 10:35 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Laat ik voorop stellen dat ik hier totaal geen verstand van heb, maar ik denk dat de situatie in Rotterdam niet uniek is. Berlijn bijvoorbeeld heeft toch veelvoudig bombardementen (en ook nog eens straatgevechten) moeten verduren. Ook daar staat nog relatief wat overeind. Oke, vaak niet geheel in de originele staat en er is een boel hersteld, maar desalniettemin.. Het toont aan dat er een boel overeind kan blijven staan na zulke verwoestende bombardementen.

Verder is nog zoiets als het 'pad' dat het vuur heeft afgelegd. Hier een plaatje van een duinbrand wat denk ik mooi illustreert wat ik bedoel: plaatje duinbrand. Op sommige plekken blijft het groen haast onaangetast terwijl alles er omheen zwartgeblakerd is..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo dec 02, 2009 10:11 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Daarnaast waren dit natuurlijk niet zomaar gebouwen. Nagenoeg alle behouden panden waren relatief nieuw/modern voor die tijd met beton als onderdeel van de constructie.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 02, 2009 10:21 am
Profiel WWW
jcjlf
Bericht 
Luchtfoto's van gebombardeerd Berlijn tonen totaal verwoeste wijken waar geen pand meer heel is. Wel zijn dit zo te zien woonblokken e.d. waar niet veel beton in is verwerkt.
Maar de genoemde panden in Rotterdam staan niet echt op een lijn naast een 'vuurpad', meer in verspreide plukjes.
Het klopt dat de gespaarde gebouwen relatief nieuw waren. De aanwezigheid van een betonskelet speelt zeker een rol. Nieuwe gebouwen met een staalskelet zijn wél verwoest, bijvoorbeeld aan de Meent. Ik ben echter benieuwd naar andere factoren. Als je de hopeloze strijd van brandweerlieden tegen overslaand vuur ziet op sommige filmpjes, vraag je je toch af hoe zo'n stadhuis heel bleef. Een sprinklerinstallatie misschien?


wo dec 02, 2009 4:55 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het stadhuis is niet heel gebleven. Dat is een misvatting. Op internet zijn over de messte gebouwen data en informatie te vinden. Als voorbeeld het stadhuis was zodanig aangetast door de hitte dat het tot op de dag van vandaag nog speciale zorg nodig heeft. Het betonnen skelet is redelijk onaangetast, maar de zandstenen beplating was zwaar beschadigd.

Ook in Berlijn waren bepaalde gebouwen overeind gebleven, althans de constructie. Het waren, net als in Rotterdam, met name de oudbouw objecten die volledig vernietigd waren door de intense hitte.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 02, 2009 5:08 pm
Profiel WWW
jcjlf
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Het stadhuis is niet heel gebleven. Dat is een misvatting. Op internet zijn over de messte gebouwen data en informatie te vinden. Als voorbeeld het stadhuis was zodanig aangetast door de hitte dat het tot op de dag van vandaag nog speciale zorg nodig heeft. Het betonnen skelet is redelijk onaangetast, maar de zandstenen beplating was zwaar beschadigd.

Dank je, interessante informatie. Ik zoek verder.


wo dec 02, 2009 8:08 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group