Het is nu di apr 23, 2024 5:26 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Speer en de mogelijke aanslag op Hitler? 
Auteur Bericht
patrick k
Bericht Speer en de mogelijke aanslag op Hitler?
Albert Speer de architect/minister van bewapening,
En werd ook wel de goed Nazi genoemd.
Wilde naar eigen zeggen een aanslag plegen op Hitler eind februarie 1945
Om eeen einde te maken aan de ellende.
Dit vermelde hij in de beklaagden bank van en tijdens de Nurenberg processen.
http://tweede-wereldoorlog.klup.nl/?art=241
http://www.dataphone.se/~ms/speer/welcom2.htm
De vraag is zou hij dit gezegd hebben voor straf vermindering of zou hij het idd gemeend hebben om Hitler om te brengen?

Ik zelf heb het idee dat hij te aardig was om een echte nazi te zijn maar om zijn grote gave als architect door Hitlers fantasie om te zetten in tekeningen en schaalmodelen zat hij goed bij Hitler.

Maar de Vraag is? zou hij idd Hitler hebben willen ombrengen? of zij hij dit om strafvermindering te krijgen?


di jun 20, 2006 1:24 am
HISTORICUS
Bericht 
Ik denk dat Speer nooit een aanslag zal plegen op zijn leider.
Speer deed zich mischien voor als een goed nazi maar ik denk dat hij
in werkelijkheid gewiekst was.
Speer wilde ook zoveel mogelijk macht en aanzien van de fuhrer,wat ik er over gelzen heb deed ook Speer aan machts spelletjes.
Ik denk dat hij aan het einde een beetje deed alsof hij allemaal plannen had Hitler te doden puur om later straf vermindering te krijgen en te laten zien dat hij toch niet zo slecht was.

mvg


di jun 20, 2006 8:49 am
panzerschreck
Bericht 
Historicus!

Wat wil je eigenlijk doen met de door jouw gevraagde info, of er nederlanders bij de Florian Geyer zaten?


di jun 20, 2006 11:01 am
HISTORICUS
Bericht 
Uit zoeken waar deze mensen woonden of ze het overleeft hebben foto,s van deze personen en of ze nu nog leven.
Ben je ook geintereseert dan?

mvg


di jun 20, 2006 11:08 am
panzerschreck
Bericht 
Niet echt, maar waarschijnlijk zijn er weinig overlevenden, dus eventuele overlevenden van toen die nu nog leven zal moeilijk danwel onmogelijk zijn.


di jun 20, 2006 11:12 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Zullen we Florian Geyer maar hier behandelen:
- http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... hp?p=60715

:?


di jun 20, 2006 1:12 pm
Profiel
HISTORICUS
Bericht 
Sorry barry excuus weer ontopic


di jun 20, 2006 1:14 pm
lexiebabe
Bericht 
Kleine reactie van de auteur: ik ben er wel degelijk van overtuigd dat Speer oprecht handelde met zijn (halfslachtige) pogingen om Hitkler om te brengen. Hij heeft ook meerdere vuurwapens ontvangen voor een aanslag. ZIe eventueel Richard Ovary, De verhoren De nazi-elite ondervraagd.

Alex


wo aug 30, 2006 11:21 am
chriske
Bericht 
Speer had plannen om Hitler te vermoorden omdat er Zyclone B werd binnengesmokkeld. Speer had plannen omdat Hitler al zijn bouwwerken opblaasde zodat de vijand met niks kon pronken maar Speer heeft op het laatste moment alles afgeblazen omdat zijn trouw aan de Fruher te groot was
Dit heeft hij ook op zijn proces gezegd

Is dit juist??????


do jun 04, 2009 10:11 pm
lexiebabe
Bericht 
Speer beschouwde zichzelf, zeker na de oorlog, als waarschijnlijk de enige vriend van Hitler. Daar zit het probleem niet zozeer. Het 'probleem Speer' is juist het volgende. Sinds zijn aantreden als minister van bewapening steeg de totale productie van kanonnen, tanks, vliegtuigen en wapens. Alles en iedereen werd door de technocraat aan het werk gezet om de productie maar te verhogen. Speer wist tijdens de Neurenbergse processen dondersgoed dat zijn leven aan een dun draadje hing, juist omdat hij in de periode 1942-1945 de oorlog verlengde door zijn maatregelen. Aan de andere kant, zijn leven en carriere had hij deels te danken aan Hitler persoonlijk. Door het verhaal de wereld in te slingeren over de mogelijke aanslag op Hitler, kon hij zichzelf een klein beetje vrij pleiten.

Eerlijk gezegd twijfel ik inmiddels behoorlijk aan het verhaal over de aanslagplannen van Speer. Dat hij de pistolen heeft gehad, is geen punt. Dat hiij werkelijk met ideeën heeft gelopen, staat ook buiten twijfel voor mij. Waar ik aan twijfel is de oprechtheid en de werkelijke wil om Hitler om te brengen. Ik vermoed dat Speer overwogen heeft om Hitler te doden, maar er in Neurenberg een iets mooier verhaal van heeft gemaakt dan het werkelijk was. Hitler doodschieten was ook voor Speer onmogelijk, juist omdat niemand met wapens in de buurt van Hitler mocht of kon komen na 20 juli 1944. Speer is in zijn 'Erinnerungen' (die in het Nederlands maar half vertaald zijn) ook erg selectief in zijn herinneringen: verschillende zaken meldt hij (bewust?) niet. Zo schrijft hij wel over zijn lidmaatschap van het NSKK in 1932, maar niet over 'zijn' NSKK Speer, dat onder leiding stond van Willi Nagel, een goede vriend van Speer.

Alex


vr jun 05, 2009 1:06 pm
Legionair
Bericht 
Albert Speer een goede nazi, geloof er maar niks van.
Heb zojuist het boek "Albert Speer-Das Ende eines Mythos-Die Aufdeckung seiner Geschichtsverfälschung.Speers wahre Rolle im Dritten Reich" gelezen.
Alles wat hij vertelde tijdens zijn proces was gelogen en bedoeld om zijn hals uit de strop te houden.

Legionair


ma nov 02, 2009 7:51 pm
lexiebabe
Bericht 
Een paar jaar geleden kocht ik 'Herineringen' van Speer, de Nederlandstalige editie. Het viel me op dat er erg veel gaten in zaten. Verschillende periodes waren niet of nauwelijks beschreven. Wat later kocht ik de Duitse editie, deze was uitgebreider. Zijn boek laat wel aardig zien waar de schoen wringt. Speer werd al snel lid van het NSKK, de gemoriseerde tak van de NSDAP. Binnen enkele maanden was hij officier van het NSKK, alleen omdat hij een auto had (waar een tekort aan was). Zijn leidinggevende was Willi Nagel. Jaren later, tijdens de oorlog, ontmoette hij Nagel opnieuw. Speer had inmiddels de OT onder zijn hoede en Nagel was opgeklommen tot één van de hoogste officiersrangen binnen het NSKK. Als zodanig had hij een leidende rang binnen het NSKK Speer gekregen. Geen woord of toespeling van Speer over Nagel tijdens de oorlogsjaren of de periode vlak voor de oorlog. Nagel kwam alleen in het stuk over de vroege jaren dertig ter sprake. Bewust er uit gelaten? Vergeten? Of was Nagel ook na de oorlog misschien een risico?


ma nov 02, 2009 11:16 pm
MichelG
Bericht 
lexiebabe schreef:
Nagel kwam alleen in het stuk over de vroege jaren dertig ter sprake. Bewust er uit gelaten? Vergeten? Of was Nagel ook na de oorlog misschien een risico?


Will Nagel was toevallig chef van de NSKK in West-Berlijn toen Speer zichzelf en zijn auto ter beschikking stelde aan de NSKK in juli 1932.
Hij werd ingedeeld bij de koeriersdienst.
Zes jaar later, in 1938, waren de rollen omgedraaid en werd Nagel door Speer in diens staf opgenomen.

Al met al was Nagel geen belangrijke persoon die simpelweg weggelaten werd, juist omdat hij geen rol van betekenis speelde.


di nov 03, 2009 12:44 am
MichelG
Bericht 
Legionair schreef:
Albert Speer een goede nazi, geloof er maar niks van.
Heb zojuist het boek "Albert Speer-Das Ende eines Mythos-Die Aufdeckung seiner Geschichtsverfälschung.Speers wahre Rolle im Dritten Reich" gelezen.
Alles wat hij vertelde tijdens zijn proces was gelogen en bedoeld om zijn hals uit de strop te houden.

Legionair


Zit zeker wat in, Legionair; als tijdens Speer's proces bekend was geweest wat Matthias Schmidt, de schrijver van het door jou genoemde boek, naar boven had gehaald, was hij zeker ter dood veroordeeld.

Kleine kanttekening bij het boek: Schmidt heeft voor zijn boek slechts een deel van de beschikbare documenten kunnen inzien.
Daarnaast is hij er van uitgegaan dat Speer zelf wijzigingen in de documenten heeft aangebracht of er op zijn minst van moet hebben geweten, hetgeen zeer aannemelijk is, maar (helaas) niet onomstotelijk te bewijzen is.

Speer zelf kon er jammergenoeg niet over bevraagt worden aangezien het boek één jaar na zijn dood uit kwam.

Niettemin een zeer interessant boek.


di nov 03, 2009 12:57 am
MichelG
Bericht 
Voor de geïnteresseerden:

Momenteel is er een artikel over Albert Speer in voorbereiding.
Het artikel zal naar verwachting nog dit jaar verschijnen op www.go2war2.nl.


di nov 03, 2009 1:02 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group