Het is nu do maart 28, 2024 5:18 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Sabotage bij Aviolanda in Papendrecht 
Auteur Bericht
johnvangorkom
Bericht Sabotage bij Aviolanda in Papendrecht
Op het Personenforum plaatste ik een berichtje over een recente onderscheiding voor Piet van den Nieuwenhof. Daarin staat ook een link naar een krantenartikel waarin sprake is van sabotage in een vliegtuigfabriek. Nu heb ik gemerkt dat er weinig over dat onderwerp te vinden is op internet en daarom is het misschien interessant er hier wat meer over te vertellen.

De betreffende vliegtuigfabriek was Aviolanda in Papendrecht. Na mei 1940 troffen de Duitsers er volop materiaal aan om nog een flink aantal watervliegtuigen van het merk Dornier af te bouwen. Zodoende ging Aviolanda vanaf dat moment oorlogsmaterieel voor het Duitse leger produceren. Ondertussen werkte men er gewoon met Nederlands personeel, dat daar min of meer te werk gesteld werd. Zo moest mijn vader er drie maanden werken, van mei tot augustus 1941. Zijn vriend Piet van den Nieuwenhof werkte er precies een jaar vanaf november 1941. Gelukkig heeft de laatste nog een aantal van zijn herinneringen opgeschreven voor hij dit jaar overleed.

Zo schrijft hij dat er in de fabriek een verzetscel bestond die probeerde de vliegtuigen te saboteren. Van den Nieuwenhof heeft het daarbij over “suiker in de tank”. Maar nadat een vliegtuig daadwerkelijk neergestort was tijdens de testvlucht, losten de Duitsers dat probleem op door de eerste keer Nederlands personeel mee te laten vliegen. Vervolgens, zo zegt Van den Nieuwenhof, bedacht een ingenieur het idee om bepaalde onderdelen schuin in te zagen, zodat ze na een aantal vlieguren zouden afbreken. De inkeping werd provisorisch opgevuld en met verf gecamoufleerd. Wie niet direct bij de productie betrokken was, maar op kantoor werkte, kon op zijn minst getallen verkeerd invullen, of ze gewoon vergeten op te schrijven, of per ongeluk belangrijke papieren zoekmaken. Enige bevestiging van dit sabotageverhaal is te vinden in het artikel “Een tragisch ongeval of toch een lugubere…sabotage” op http://www.avianet.eu/meer_nieuws.php?ID=1181. Daar wordt gezegd dat er sprake zou zijn geweest van snippers karton in de brandstofleidingen, die van lieverlee opzwollen en de leidingen verstopten.

Op deze plaats wil ik niet onvermeld laten dat de auteur van het Avianet-artikel deze sabotage maar buitengewoon kwalijk vindt, omdat bij een geslaagde sabotage ook twee Nederlanders omkwamen. “Geen daad dus om trots op te zijn!”, zo voegt hij er belerend aan toe, kennelijk zich er niet van bewust dat er een oorlog gaande was en deze fabriek oorlogsmaterieel produceerde voor de vijand. De dood van de twee Nederlanders was ongetwijfeld betreurenswaardig. Niettemin woog in dit geval de noodzaak van sabotage toch zeker op tegen de onvermijdelijke risico’s, die deze ‘onnozele verzetsmensen’ overigens allereerst zelf liepen. Maar onnozel of niet, het is in ieder geval een interessant voorbeeld van “wit, zwart of grijs”, zoals een week geleden op ditzelfde forum bediscussieerd is.


za okt 24, 2009 7:17 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group