Het is nu do maart 28, 2024 4:45 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Bombardement op Vlaardingen 11 oktober 1940 
Auteur Bericht
Pieter F
Bericht Bombardement op Vlaardingen 11 oktober 1940
Voor een bekende ben ik op zoek naar informatie omtrent het bombardement op Vlaardingen van 11 oktober 1940. Hierbij is destijds haar huis getroffen. Een zoektocht op internet en een bezoek aan het archief heeft mij tot nu toe de volgende zaken opgeleverd:
- Proces verbaal van de bominslag (van het hoofd van de Luchtbeschermingsdienst te Vlaardingen)
- Een foto van een vernield woonhuis aan de hoogstraat te Vlaardingen
- Foto van (waarschijnlijk) een Britse Mosquito (hierover bestaat echter nog twijfel of de foto in Vlaardingen of in Eindhoven gemaakt is)

Verder dan dit ben ik helaas nog niet gekomen. Ik weet nu het nodige over de vernielingen en de slachtoffers, maar weinig tot niets over de rest van het bombardement (door wie/welke eenheid, met welk doel etc.). Wellicht dat er hier op het foum iemand is die mij wat informatie hierover kan verschaffen.

Bij voorbaat dank.


za okt 24, 2009 10:06 am
PoppyBooks
Bericht 
Bron: The Bomber Command War Diaries:

10/11 October 1940:

Germany, occupied countries.
157 Aircraft of all types to 13 targets in Germany, to the Channel ports, to Eindhoven airfield and minelaying. No Losses

Weet je iets over het tijdstip van het bombardement en eventuele slachtoffers?


za okt 24, 2009 10:23 am
Pieter F
Bericht 
De bominslagen, 3 in totaal, vonden plaats in de ochtend van vrijdag 11 oktober. De uitkijkpost van de Luchtbeschermingsdienst meldde de inslagen om 9:05. Vijf mensen werden gedood bij de inslagen, 12 mensen raakten gewond.


za okt 24, 2009 10:35 am
Pieter F
Bericht 
Is het mogelijk om de eenheden te achterhalen die deze bombardementen uitvoerden, Poppybooks? Het lijkt mij het meest voor de hand liggend dat een vliegtuig hiervan per ongeluk drie bommen op Vlaardingen heeft laten vallen.


za okt 24, 2009 11:10 am
PoppyBooks
Bericht 
Zal waarschijnlijk ook geen uitgekozen doel zijn geweest, maar meer het lossen van bommen om bv. hoogte te winnen.
In enkele jaarboeken van Vlaardingen staan ook enkele foto's van schade in Vlaardingen door bombardementen, maar dan met de datum van 14 oktober.
Eenheden vinden wordt denk ik moeilijk, zal archievenwerk worden, zeker als er geen verliezen zijn geleden. Wie weet waar dit soort info (welk squadron, met welk doel, vertrek plaats) het beste opgevraagd kan worden?


za okt 24, 2009 12:40 pm
ron_R
Bericht 
zal waarschijnlijk geen mosqito zijn maar een blenheim


za okt 24, 2009 6:01 pm
Pieter F
Bericht 
Het bijschrift had het over een Mosquito. Vanwaar denk jij dan dat het eerser een Blenheim geweest zal zijn, Ron?


za okt 24, 2009 7:26 pm
ron_R
Bericht 
omdat in 1940 geen mosqiuto operationele missie vlogen
die kwamen pas geloof ik in 1942 of 43
en rond die tijd zijn er aanvallen geweest op rotterdam en omgeving door blenheims


za okt 24, 2009 7:47 pm
philip reinders
Bericht 
Upon the Air Ministry's decision to enter the Mosquito into production in 1941


za okt 24, 2009 8:24 pm
Pieter F
Bericht 
Dat zou dan nog meer twijfels geven rondom die ene foto.


zo okt 25, 2009 10:10 am
PoppyBooks
Bericht 
Is er een mogelijkheid om de foto te plaatsen?
Ik weet dat er foto's zijn van laagvliegende vliegtuigen in de omgeving van Vlaardingen/Schiedam. Maar dit is van een bombardement in augustus 1941 op Wilton-Feyenoord. Waren toen ook Blenheims.


zo okt 25, 2009 10:21 am
Pieter F
Bericht 
Ik zal morgen eens kijken, ik ben nu niet thuis.


zo okt 25, 2009 7:28 pm
Vin1
Bericht 
Interessant onderwerp!
Van de zomer heb ik toevallig een paar foto's aangekocht van dit (of een ander) bombardement op Vlissingen.
Misschien als er interesse is, kan ik ze even plaatsen. Misschien dat iemand meer over mijn foto's kan vertellen dan?
Ik weet wel de locatie waar de fotos gemomen zijn in Vlissingen.


di nov 03, 2009 11:04 am
Pieter F
Bericht Re: Bombardement op Vlaardingen 11 oktober 1940
Even een oud topic oprakelen, want ik zie dat het is doodgelopen nadat ik een foto zou posten. Het gaat om deze foto:

Afbeelding
Het onderschrift: Deze Mosquito vloog niet in 1942 boven Eindhoven, maar in 1940 boven Vlaardingen.

Bron: http://www.ed.nl/uitcultuur/cultuur/231 ... -fotos.ece


di feb 28, 2012 9:32 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: Bombardement op Vlaardingen 11 oktober 1940
Als die foto inderdaad op 11 oktober 1940 gemaakt is, kan het inderdad geen Mosquito zijn geweest:
Citaat:
Three prototypes were built, each with a different configuration. The first to fly was W4050 on 25 November 1940, followed by the fighter W4052 on 15 May 1941 and the photo-reconnaissance prototype W4051 on 10 June 1941. W4051 later flew operationally with 1 Photographic Reconnaissance Unit (1 PRU).


Volgens mij is het een Beaufighter:
Afbeelding

Dit is een fragment van de hele foto die hier staat.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


di feb 28, 2012 11:18 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group